تغییر فرماندهان ارشد بعد از حوادث تروریستی

هدف از عزل و نصب های نظامی در عراق چیست؟

۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۹۹۵۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
این باز آرایی، مهمترین جابه جایی های نظامی و امنیتی در تاریخ اخیر عراق است. این دگرش ها به امید تقویت امنیت کل کشور و تضعیف نیروهای شبه نظامی صورت گرفته است بلکه گامی دیگر در راه اصلاح کامل بخش امنیتی عراق برداشته شود. جامعه بین المللی باید از این روند با تشویق و ارائه کمک های خود حمایت کنند.
هدف از عزل و نصب های نظامی در عراق چیست؟

نویسنده: مایکل نایت (MICHAEL KNIGHTS)

دیپلماسی ایرانی: دولت عراق، همچنان به تقویت کارآیی فرماندهان مختلف و تشدید کنترل اجتماعی ادامه می دهد و دست ائتلاف تحت رهبری آمریکا را برای بکارگیری اهرم های بیشتر علیه داعش باز می گذارد. دو بمب گذاری انتحاری داعش در 21 ژانویه در بغداد، 23 کشته و بیش از صد زخمی بر جا گذاشت. در پی آن، دولت دگرگونی هایی فوری در سلسله فرماندهی ارتش، پلیس و نیروهای اطلاعاتی ایجاد کرد. این باز آرایی، مهمترین جابه جایی های نظامی و امنیتی در تاریخ اخیر عراق است. این دگرش ها به امید تقویت امنیت کل کشور و تضعیف نیروهای شبه نظامی صورت گرفته است بلکه گامی دیگر در راه اصلاح کامل بخش امنیتی عراق برداشته شود. جامعه بین المللی باید از این روند با تشویق و ارائه کمک های خود حمایت کنند.

در این مرحله، وزرای اطلاعات و کشور، رئیس سازمان اطلاعات و تحقیقات(FIIA)  که با نه هزار نیرو و داشتن دفتر در 56 استان عراق مهمترین نیروی اطلاعاتی است و توسط ژنرال المالکی مدیریت می شد. اما اکنون او از مقام خود عزل و ژنرال احمد طاها هشیم (معروف به ابورغیف) جایگزین او شده است. ابورغیف همچنان وزیر کمیته جلوگیری از فساد است که در 27 اوت شکل گرفت. 

فرمانده اطلاعات و ضد تروریسم وزارت کشور، فرمانده جوخه فالکون: مقام کهنه کار، ابوعلی البصری از مقام خود به عنوان فرمانده جوخه فالکون عزل و حمید الشاطری جایگزین او شد. اولین وظیفه حمید الشاطری در مقام جدید خود، بازگرداندن گروه به شدت مستقل فالکون به جرگه تلاش های چند جانبه و شکل دهی گروهی بزرگتر برای مقابله با تروریسم است.

فرمانده پلیس وزارت کشور: سازمان پلیس دارای 40 هزار نیرو است که در کنار ارتش عراق و نیروهای ضدتروریسم فعالیت می کند. این سازمان  مسئول امنیت بغداد و دیگر شهر هاست. سردار صالح نصر العامری به عنوان فرمانده پلیس جایگزین ژنرال جعفر البطاط شده است.

فرمانده عملیاتی بغداد: این سازمان دربرگیرنده فرماندهی امنیتی داخل بغداد و حومه آن است. سرتیپ قیص المحمداوی عزل و ژنرال ستاد، احمد سلیم بهجت الاوتیبی جایگزین او شد.

دلایل سیاسی باز آرایی: در عراق عوامل بسیاری پشت این تغییرات و اصلاحات وجود دارد و به همین دلایل، هیئت های جهانی و بین المللی باید از آنها حمایت کنند: این اصلاحات موجب تسهیل همکاری چندین سازمان اطلاعاتی برای مقابله با تروریسم می شود. دلیل دیگر حفظ ثبات بغداد است. با انتخابات اکتبر آینده و حمله شبه نظامیان به دولت و نیروهای بین المللی، حفظ ثبات پایتخت امری حیاتی است. رهبران جدید امنیتی انتخاب شده برای تقویت امنیت هسته مرکزی دولت، با استفاده از کمک 20 میلیون دلاری ایالات متحده آمریکا برای مدرنیته کردن محیط امنیتی و همکاری نزدیکتر با سازمان های امنیتی کشور، می توانند حتی با وجود احتمال اقدامات ستیزه جویانه دولت اسلامی و شبه نظامیان تروریست، امنیت و ثبات را حفظ کنند.

اصلاحات در سران دولتی عراق می تواند دسترسی عراق به سامانه های امنیتی و حمایت غرب را حفظ کند. این تغییرات می تواند ضامن کمک های بلند مدت حیاتی در کارزار مقابله با خیزش دوباره داعش باشد.

ایالات متحده و دیگر شرکای ائتلاف باید با تشویق موثر و افزایش حمایت خود از این تغییرات استقبال کنند. سریعا نشستی با رهبران جدید برای برنامه ریزی برای حمایت از وزارت کشور اتخاذ کنند. گروه مشاوران نظامی ائتلاف (13 کشور) باید آرام و پنهان سازمان های فرماندهی بغداد و امنیت ملی و کمیته نظارتی عراق را ارزیابی و تدابیر لازم برای جلوگیری از هرگونه بمبگذاری در بغداد را اتخاذ کنند.

بهترین راه چاره دولت بایدن برای دور نگه داشتن عراق از عناوین نخست روزنامه ها، تقویت توانش دفاعی عراق است. خوشبختانه، واشنگتن و شرکای خود می توانند با سرمایه گذاری های اندک و بدون نیاز به ایجاد خطرات امنیتی برای پرسنل خود، در این زمینه کارآیی بسیار خوبی داشته باشند.

منبع: واشنگتن اینستیتیوت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق مصطفی الکاظمی انفجارهای عراق ارتش عراق داعش


( ۶ )

نظر شما :

peace ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۰
عراق هجده استان دارد نه ۵۶ استان.