سخنگوی سازمان انرژی اتمی مطرح کرد:

جزئیات و ابعاد آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم

۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۲ کد : ۱۹۹۸۷۵۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اعلام اینکه حدود ساعت ۷ امشب به غنی سازی ۲۰ درصد رسیدیم، گفت: هم اکنون برای مصارف مورد نیاز ۴ سال، اورانیوم غنی شده داریم.
جزئیات و ابعاد آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم

دیپلماسی ایرانی - بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی ‌اتمی در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باید سطح ذخایره اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تا پایان سال به ۱۲۰ کیلوگرم برسانیم، افزود: این ذخیره سازی نیازمند یک سری کار‌های فنی و پادمانی است. ما حدود ۴ روز پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه نوشتیم و اعلام کردیم که ما به این درصد از غنا نیاز داریم.
 
او ادامه داد: دو روز پیش هم نامه دیگری نوشتیم و به آژانس اطلاع دادیم که ما چنین اقدامی را انجام می‌دهیم. 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فرآیند VIQ دیروز با حضور دو نفر از بازرسان آژانس ساعت ۱۰ صبح شروع شد و حدود ظهر به پایان رسید. پس از آن بلافاصله فرآیند غنی سازی آغاز شد.

کمالوندی با اشاره به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ابراز داشت: در تیر ماه سال جاری و در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ما غنی سازی را از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد رساندیم. معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دیروز مواد ۴.۵ درصد از نطنز به فوردو انتقال داده شد، گفت: فرآیند افزایش غنی سازی از ساعت ۷ آغاز شده و ساعت ۱۲ امشب، این فرآیند تکمیل می‌شود.

او افزود: در برجام نیز ذکر شده است که ایران می‌تواند ۲ سال پیش از این که ذخیره سوخت ۲۰ درصد به پایان برسد، از آژانس تقاضا کند که این سوخت در اختیارش قرار بگیرد؛ اگر این اتفاق نیفتاد، ایران می‌تواند آن را تولید کند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه حوزه‌ای در صنعت هسته‌ای نیست که بخواهیم کاری در آن انجام دهیم و نتوانیم، تاکید کرد:، اما بدعهدی‌ها در برجام باعث شد ایران به توانایی‌های خود بازگردد.

او افزود: نیاز فوری به اورانیوم ۲۰ درصد نداریم، ولی چرا نباید ذخیره کنیم؟ بنابراین این تصمیم در اجرای قانون راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت اجرایی شده است. کمالوندی توضیح داد: سال ۱۳۸۹ نیز سوخت ۲۰ درصد را تولید کرده بودیم و ظرفیت رخ داده جدید نیست. ما توانایی غنی سازی بالاتر از ۲۰ درصد را هم به راحتی داریم و درحال بررسی آن هستیم.
 
کمالوندی با بیان اینکه توان علمی متخصصان ما اجازه می‌دهد که تنها با یک بار تزریق، غنی سازی بالاتر از ۲۰ درصد نیز انجام دهیم، افزود: بالای ۴ تن، سوخت کمتر از ۵ درصد داریم و در آینده هم، تولیدکننده سوخت نیروگاهی خواهیم بود و در این زمینه در حال همکاری با روسیه هستیم. 
به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی با نصف ظرفیت نطنز، ۱۹۰ هزار سو قابل دستیابی است. در ادامه حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد: غنی سازی ۲۰ درصد بر اساس نیاز‌های صلح آمیز کشور از سر گرفته شده و به آژانس نیز اطلاع داده شده است.

پیش از این گفت وگوی کمالوندی در شبکه خبر، سخنگوی سازمان انرژی اتمی امشب (دوشنبه) طی گفت‌وگو با خبر ۲۱ شبکه یک سیما درباره آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در تأسیسات غنی سازی فردو گفته بود: الحمدالله امروز با شروع خوبی که داشتیم و یک ساعت پیش به من اطلاع دادند به سطح پایداری رسیده و همین الان برداشتی که از دو آبشاری که به این کار تخصیص داده شده است، تولید ۲۰ درصد را برمی‌داریم.

وی با بیان اینکه معمولا این کار ۲۴ ساعت طول می‌کشد، یادآور شد: با تمهیدات و روش‌های جدیدی که همکاران ما به کار بردند،  ظرف ۱۲ ساعت عملی شده است و این در راستای قانون اجرای اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران است. کمالوندی گفت: پنج ماده داریم که به مسائل فنی مرتبط می‌شود که در ارتباط با سازمان انرژی اتمی است. البته این ظرفیت جدیدی نیست و سال ۱۳۸۹ بعد از اینکه سوخت ۲۰ درصد را ندادند، حسب دستور آقای صالحی در آن زمان، سازمان انرژی اتمی وارد تولید شد و توانستیم سوخت ۲۰ درصد را تولید کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره موارد استفاده از اورانیوم ۲۰ درصد گفت: مصرف عمده آن برای سوخت راکتور تحقیقاتی و همچنین تولید رادیودارو است. وی با بیان اینکه مواد کافی برای تولید رادیودارو داریم، اظهار داشت: یک میلیون نفر بیمار که الان از رادیودارو استفاده می‌کنند از سوخت‌‌های موجود است ولی در راستای اجرای قانون مجلس موظف هستیم حدود ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را ذخیره کنیم.

کمالوندی با بیان اینکه دو سه اتفاق پشت سر هم در یک سال و نیم گذشته در تأسیسات غنی سازی فردو رخ داده است، گفت: بعد از اینکه در پی گام چهارم فردو را فعال کردیم پسماندها را به مواد ۳.۵ تا ۴ درصد تبدیل کردیم و الان هم که مرحله جدیدی است ۲۰ درصد را تولید کردیم. معاون سازمان انرژی اتمی همچنین یادآور شد: این ظرفیت در کشور ما وجود دارد که بتوانیم به درصدهای بالاتر وارد شویم و در ماده یک قانون مصوب مجلس به موارد مورد نیاز بیشتر از ۲۰ درصد که آن هم در حال بررسی است. توانایی و ظرفیت کشور به حدی است که به راحتی می‌تواند خواسته‌های نمایندگان مجلس را محقق کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما ذخایر سوخت ۲۰ درصد داشتیم و براساس برجام قرار بود دو سال قبل از اتمام ذخایر ما درخواست کنیم و آنها به ما بفروشند. البته ما حدود سه تا چهار سال مواد لازم را برای تولید رادیودارو داریم، ولی در راستای اجرای دستور مجلس این ذخیره سازی را شروع کردیم و از امروز انجام شد. وی یادآور شد: البته مقدماتی داشت و باید پرسشنامه طراحی را به آژانس می‌دادیم و آژانس باید راستی آزمایی می‌کرد که دو سه روز کار داشت و انجام شد و امروز عملا کار فنی را شروع کردیم.

کلید واژه ها: بهروز کمالوندی غنی‌سازی 20 درصدی آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان انرژی اتمی فردو


( ۲ )

نظر شما :