سنای فرانسه از دولت خواست جمهوری قره باغ را به رسمیت بشناسد/ واکنش ایروان و باکو

۰۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۷ کد : ۱۹۹۷۵۰۷ سرخط اخبار

سنای فرانسه با تصویب قطعنامه ای از دولت خواست جمهوری خودخوانده قره باغ را به رسمیت بشناسد. این قطعنامه حمایت ارمنستان و محکومیت جمهوری آذربایجان را به همراه داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، در این قطنامه که  ۳۰۵ سناتور از ۳۰۶ سناتور حاضر به آن رای مثبت دادند، از دولت فرانسه خواسته شده جمهوری ناگورنو قره باغ به رسمیت شناخته و از این اقدام به عنوان ابزاری در مذاکرات صلح پایدار در این منطقه استفاده کند.

در عوض ژان باتیست لموآن، معاون وزیر خارجه فرانسه در امور اروپا و آفریقا گفته است که به رسمیت شناختن یک جانبه قره باغ برای هیچ کس مناسب نیست و در جهت تقویت تلاش های میانجی گرایانه نیست. وی از فرانسه رئیس گروه مینسک خواسته است از اجرای توافق آتش بس در این منطقه حمایت کند.

به گفته کارشناسان این قطعنامه در حد توصیه بوده و قدرت اجرایی ندارد.

براساس این قطعنامه سنا خروج فوری نیروهای جمهوری آذربایجان از مناطق تصرف شده و مورد مناقشه را خواستار شده و تحقیقات بین المللی درباره جنایت جنگی در این منطقه به دلیل استفاده از تسلیحات ممنوعه را درخواست کرده است. به علاوه سناتورها توصیه کرده اند که دولت درباره نقش دولت ترکیه تحقیقات کرده و جدی ترین اقدامات را با شرکای اروپایی خود در این زمینه انجام دهد.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در واکنش به این قطعنامه در فیسبوک خود نوشت : تصمیمی که توسط سنای فرانسه اتخاذ شده تاریخی است. به رسمیت شناختن جهانی "آرتساخ" (قره باغ) بخشی از دستور کار بین المللی است.
اما حکمت حاجی اف، مشاور رئیس جمهوری آذربایجان قطعنامه سنای فرانسه را محکوم کرد و آن را "یک تکه کاغذ" و "یک حرکت شرم آور" عنوان کرد.

او گفت: اول از همه ، ما می خواهیم تأکید کنیم که این قطعنامه برای آذربایجان چیزی بیشتر از یک کاغذ معمولی نیست. این قطعه کاغذ که به نام جاه طلبی های سیاسی محدود همراه با نقض فاحش قوانین بین المللی ، منشور سازمان ملل و قطعنامه های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است ، پرسش جدی را ایجاد می کند.

حاجی اف گفت: در ارتباط با اهداف و فعالیتهای عینی فرانسه ، هم به عنوان یک کشور مشترک رئیس گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و هم به عنوان عضوی دائم شورای امنیت سازمان ملل. باکو تصویب این قطعنامه را یک گام بسیار شرم آور برای سیاست و پارلمان فرانسه می داند.

دستیار رئیس جمهوری آذربایجان گفت: دولت فرانسه باید موضع رسمی خود را در مورد غیرقابل قبول بودن چنین اقدامات تحریک آمیز اعلام کند و با اتخاذ بیانیه ای در محکومیت این قطعنامه، از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت کند.

انتهای پیام


( ۵ )

نظر شما :

علی ۰۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۶
حالا معلوم شد که چرا گروه به اصطلاح صلح مینسک در عرض ۳۰ سال نتوانست موفق به حل و فصل موضوع ،نایل شود،. کشوری مثل فرانسه که حتی به توافق صلح خود ارمنیان هم راضی نیست ،وکاسه داغ‌تر از آش شده،چطور میتوانسته،بانی صلح،وحل اختلاف شود،،،،،،،معلوم میشود اینها نتنها،هیچ دلسوزی حسن نییتی،نداشتهاند،بلکه از ۱۲۰ هزار ارمنی داخل اذربایجان،برای رسیدن به امیال شیطانی،خود بهره برداری میکنند،. در کجای دنیا بخاطر یک اقلیت۱۲۰ هزاری،بیش از ۱۰۰ هزار انسان را در عرض ۳۲ سال میکشند،وبیش از یک میلیون نفر را بی خانمان واز خاک خودش اخراج میکنند،وصدها میلیارد دلار ضرر وزیران وارد میکنند، آنهم با وجود ۴ قطعنامه سازمان ملل،مبنی بر برسمیت. شناختن تمامیت ارضی آذربایجان و اشغالگر بودن ارمنستان،،ممالک اروپایی چنان به زورگویی،واستثمار،واستعمار ملل مختلف معتاد شده اند، که در راه رسیدن به امیال شیطانی هیچ قانون بین المللی،انسانی،وجدانی،را نمیشناسند،،،ودر این میان،دولت فرانسه باعث کشتار میلیونها مسلمان،از الجزایر،تونس،چاد،موریتانی،لیبی مصر،،،عراق،سوریه لبنان ،فلسطین،افغانستان،یمن،بوسنی هرزگوین،سنگال،گابن،ساحل عاج،....شده ،. که در این میان فرانسه ید طولا تری از بقیه،دارد.
شیعه ۰۶ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۶
خاک بر سر ف ر ا ن س ه که برده چند تا ارمنی شده است.جنایات این کشور در افریقا لکه نگی بر جامعه بشری است. و جهان نسل کشی استعمار فرانسه در قاره سیاه را هرگز فراموش نخواهد کرد. ما نیز خیانت فرانسه در معاهده فین کنشتاین به ایران در برابر روسیه که گاردان خاین پشت ایران را خالی گذاشت و باعث شکست عباس میرزا و تسلط همین ارامنه بر خانات ایروان و قره باغ گردید را فراموش نمی کنیم. کشوری یکشبه توسط آلمان فتح می شود و استقلالش را مدیون چرچیل و روزولت می باشد. تنها شخصیت بارزش ناپلئون غیرفرانسوی است. حق قدقد بر علیه دولت شیعه مسلمان مظلوم ندارد.همین حمایت بی جا باعث اصلی ادامه اشغال ۳۰ ساله خاک آذربایجان بود. ساری قوزواش از قزافی رشوه میگیرد. و ماکارنایش طرفدار همجنس بازان است. فرانسه برو فعلا جلیقه زردها را جمع کن و از سابقه برداری و استعمار حیا کن . ننگ بر شارلی عبدو کثیف که بر پیامبر اسلام توهین می کنی و پیشینیان از آن حمایت میکند. اولوم اوسون فرانسایا