مقامات آمریکایی نگران تهدید روسیه در انتخابات

متهم کردن ایران اهداف سیاسی داشت و به نفع ترامپ بود

۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۶۵۱۲ اخبار اصلی آمریکا
در حالی که مقامات ارشد دولت ترامپ اخیرا ایران را به مداخله فعالانه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده متهم کرده اند، بسیاری از مقامات اطلاعاتی این کشور گفته اند بیشتر نگران روسیه هستند که در روزهای اخیر شبکه های رایانه ای ایالتی و محلی را هک کرده است. کشف موارد هک شدن شبکه های رایانه ای با نفوذ آژانس های اطلاعاتی آمریکا به شبکه های روسی و ادعای آنها درباره کشف جزئیات برنامه مداخله آنها در انتخابات ریاست جمهوری در روزهای نزدیک به و بعد از ۳ نوامبر همزمان شده است. مقامات اطلاعاتی آمریکا نگفته اند روسیه دقیقا قصد انجام چه کاری را داشته، اما گفته اند قصد دارند در صورت بروز مناقشه و به ویژه در صورت نزدیک بودن نتایج، به رئیس جمهوری ترامپ کمک کنند.
متهم کردن ایران اهداف سیاسی داشت و به نفع ترامپ بود

نویسندگان: جولین ای. بارنز، نیکول پرلرات و دیوید ای. سنجر

دیپلماسی ایرانی: در حالی که مقامات ارشد دولت ترامپ اخیرا ایران را به مداخله فعالانه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده متهم کرده اند، بسیاری از مقامات اطلاعاتی این کشور گفته اند بیشتر نگران روسیه هستند که در روزهای اخیر شبکه های رایانه ای ایالتی و محلی را هک کرده است. کشف موارد هک شدن شبکه های رایانه ای با نفوذ آژانس های اطلاعاتی آمریکا به شبکه های روسی و ادعای آنها درباره کشف جزئیات برنامه مداخله آنها در انتخابات ریاست جمهوری در روزهای نزدیک به و بعد از 3 نوامبر همزمان شده است. مقامات اطلاعاتی آمریکا نگفته اند روسیه دقیقا قصد انجام چه کاری را داشته، اما گفته اند قصد دارند در صورت بروز مناقشه و به ویژه در صورت نزدیک بودن نتایج، به رئیس جمهوری ترامپ کمک کنند.

مقامات اف.بی.آی و امنیت ملی روز پنجشنبه اعلام کردند که هکرهای دولتی روسیه از ماه سپتامبر ده ها شبکه دولتی ایالتی و محلی و هواپیمایی را هدف گرفته و از دست کم دو سرور اطلاعاتی درباره دو هدف نامشخص ربوده اند. مقامات دیگری گفتند که این اهداف شامل برخی از سیستم های مربوط به رای گیری بودند و احتمال دارد که این حملات خسارت های جانبی داشته باشند. با این حال، تا این لحظه هیچ شواهدی دال بر اینکه روس ها شمار آراء یا اطلاعات ثبت نام برای رای دهی را تغییر داده باشند، وجود ندارد. مقامات می گویند هکرهای روس به مثابه سال 2016 به شبکه های رایانه ای نفوذ کرده، اما اطلاعاتی را تغییر نداده اند. اما مقامات آمریکایی تصور می کنند اگر رقابت ریاست جمهوری در شب برنامه ریزی شده برای انتخابات صورت نگیرد، گروه های روسی با استفاده از دانش خود درباره سیستم های رایانه ای محلی با اقداماتی همچون انتشار اطلاعات غیر عمومی هرج و مرج ایجاد کنند و یکپارچگی نتایج را به چالش بکشند. چنین اقداماتی می تواند به ادعاهای بی اساس ترامپ مبنی بر «تقلب» در رای گیری دامن بزند.

برخی مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند که اهداف روسیه خیلی مهم تر از اتهامات علیه ایران درباره انتشار ایمیل های جعلی و تهدیدآمیز توسط جان راتکلیف، رئیس اطلاعات ملی، هستند. یک مقام اطلاعاتی در قیاس اقدامات ایران و روسیه، ایران را تیمی در لیگ اول بیس بال و روس ها را تیمی در لیگ برتر توصیف کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه تحریم هایی علیه ایرج مسجدی، ژنرال سابق سپاه پاسداران ایران و سفیر این کشور در عراق، اعمال کرد و گفت که ژنرال مسجدی بر آموزش گروه های شبه نظامی طرفدار ایران در عراق نظارت داشته و گروه های مسئول کشتن نیروهای آمریکایی را در آنجا هدایت کرده است.

فعالیت ایران و روسیه می تواند زمینه را برای به اصطلاح هک های ادراکی که ایجاد تصور دسترسی قدرت های خارجی به سیستم رای گیری را دارند، هموار کند. مقامات فدرال در چند ماه گذشته هشدار داده اند که ممکن است در تخلفات کوچک مبالغه و اتهامات نادرستی مبنی بر تقلب گسترده ایجاد شود. مقامات می گویند با توجه به سیستم متفاوت انتخابات آمریکا، توانایی روسیه در تغییر گسترده در میزان آراء در سراسر کشور دشوار خواهد بود. نگرانی جدی تر، تاثیر احتمالی هر حمله در چند حوزه اصلی انتخاباتی در ایالت های میدان جنگ است.

اعتقاد مقامات امنیتی آمریکا این است که هکرهای روسی به دستور سرویس امنیت فدرال این کشور در هفته های اخیر به ده ها شبکه رایانه ای ایالتی و محلی نفوذ کرده اند؛ اما این حملات ظاهرا ماهیتی «فرصت طلبانه» داشته اند و حمله پراکنده به سیستم های آسیب پذیر در ایالت های اصلی رقابت های ریاست جمهوری بوده اند. نگرانی اصلی مقامات ترکیب اهداف، زمان بندی و رقابت در نفوذ به داخل زنجیره تامین زیرساخت های حیاتی است که روسیه ممکن است بخواهد در آینده آنها را از بین ببرد. این مقامات نگران این هستند که روسیه بتواند داده های ثبت نام رای دهندگان یا نظرسنجی ها را تغییر دهد، حذف یا مسدود کند و این مساله در روند رای دادن، اعتبار سنجی آراء باطله اختلال ایجاد کند یا اطمینان به نتایج را از بین ببرد.

مقامات فعلی و پیشین امنیت ملی آمریکا می گویند که اگرچه ایران در موارد هک فعال تر بوده، اما هیچ تردیدی وجود ندارد که روسیه تهدید بزرگ تری است. برای آنها جای سوال داشت که چرا تمرکزها چهارشنبه شب روی ایران بود و نه روسیه. برخی مقامات دولت گفتند که این کنفرانس خبری نشان دهنده فوریت اطلاعات درباره ایران بود؛ اما برخی معتقدند که ماجرا کاملا سیاسی بوده است: تمرکز راتکلیف بر ایران به طور بالقوه از نظر سیاسی به نفع ترامپ است. جه سی. جانسون، وزیر پیشین امنیت داخلی در دولت اوباما، گفت: «تمایل دولت به صحبت درباره آنچه ایران ظاهرا برای ضربه زدن به ترامپ در حال انجام آن است، به جای صحبت درباره آنچه روسیه برای کمک به او انجام می دهد، از نظر من نگران کننده است. اگر روس ها حقیقتا به داده های ثبت نام رای دهندگان دست پیدا کرده باشند، مردم آمریکا حق دارند بدانند که دولت چه اطلاعاتی درباره اینکه روس ها با این داده ها چه می کنند، دارد.»

مقامات امنیت ملی در سال های اخیر برای ایمن سازی سیستم های ثبت نام رای دهندگان سعی کرده اند کپی های کاغذی از اطلاعات رای دهندگان را نیز نگهداری کنند. اما مقامات و کارشناسان بر این باورند که بزرگ ترین دفاع در برابر حمله سایبری منسجم به انتخابات در میزان امنیت سیستم رای گیری نیست، بلکه در متفاوت بودن آن است. اریک چین، مدیر امنیت سایبری در سیمانتک که یکی از اولین هایی بود که حمله استاکسنت توسط آمریکا و اسرائیل به برنامه هسته ای ایران را تشخیص داد، می گوید: «ضربه زدن به انتخابات چندان ممکن نیست. در حقیقت، اهداف آسان تر کمیته های ایالتی و محلی انتخاباتی و وب سایت های محلی هستند که اطلاعات مربوط به مکان های رای گیری را ارائه می دهند و داده های ثبت نام رای دهندگان را در اختیار دارند.»

منبع: نیویورک تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا انتخابات 2020 نفوذ هکرها حمله سایبری مداخله روسیه در انتخابات آمریکا


( ۴ )

نظر شما :