ابتکارعمل کمربند و جاده: از رویا تا واقعیت (بخش دوم)

طرح چین برای احیای جاده ابریشم چطور نظر جهان را جلب کرد؟

۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۵۹۵۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ابتکارعمل کمربند و جاده زمانی مورد توجه بیشتر بین المللی قرار گرفت که برخی از کشورهایی که به آن پیوسته بودند، نتایج قابل توجهی از تقویت همکاری ها در این زمینه به دست آوردند. کشورهایی که در میانه ابراز شک و تردیدهای مخالفان این پروژه، به یک نمونه موفق از گام برداشتن در مسیر صلح، شکوفایی، گشایش، نوآوری و تمدن تبدیل شده اند.
طرح چین برای احیای جاده ابریشم چطور نظر جهان را جلب کرد؟

تهیه شده توسط گروه انتشارات بین المللی چین

دیپلماسی ایرانی: ابتکارعمل کمربند و جاده زمانی مورد توجه بیشتر بین المللی قرار گرفت که برخی از کشورهایی که به آن پیوسته بودند، نتایج قابل توجهی از تقویت همکاری ها در این زمینه به دست آوردند. کشورهایی که در میانه ابراز شک و تردیدهای مخالفان این پروژه، به یک نمونه موفق از گام برداشتن در مسیر صلح، شکوفایی، گشایش، نوآوری و تمدن تبدیل شده اند.

یک بستر جدید برای همکاری بین المللی: ابتکارعمل کمربند و جاده یک پروژه مبتنی بر توسعه است که سعی دارد راه حل هایی برای مشکلات جهانی سازی از جمله شکاف عمیق بین فقرا و ثروتمندان و نبود توازن در فرصت های توسعه بیابد. این پروژه در این راستا، بستری جدید برای حفظ صلح جهانی و ثبات و ترویج شکوفایی برد-برد برای همه کشورها فراهم می آورد. دامینیک دیولپین، نخست وزیر پیشین فرانسه، معتقد است که این پروژه یک فرصت نادر جهانی برای مبارزه با تروریسم از طریق تحریک به توسعه در مناطق عقب مانده، ترغیب به گفت و گو و ارتقای یکپارچگی منطقه ای و سیاسی است. بسیاری از دیگر کارشناسان و ناظران بین المللی نیز نظری مشابه او دارند. اودِد اران، دیپلمات ارشد اسرائیلی و یکی از اعضای موسسه مطالعاتی وابسته به دانشگاه تل آویو بر این باور است که ابتکارعمل کمربند و جاده با پوشش دادن مناطق مختلف در مناطق درگیری و با شرایط مختلف سیاسی، اقتصادی، مذهبی و قومی متفاوت می تواند شرایط را برای ارتقای وضعیت همه این مناطق فراهم آورد. اهمیت این پروژه حتی سبب شد اروپایی هم بعد از مدتی نظر خود را درباره آن تغییر دهند. سنای فرانسه در ژوئن 2018 اولین گزارش ارزیابی خود را از این پروژه منتشر کرد و از دولت ایفای نقشی پررنگ تر در پروژه و توسعه روابط فرانسه-چین را خواستار شد.

رویکردی جدید در جهت توسعه دوام آوردنی: پروژه های ابتکارعمل کمربند و جاده می تواند به ارتقای زندگی مردم کشورهای مرتبط کمک کند. این پروژه ها نه تنها اشتغال زایی در پی خواهند داشت، که به آموزش نیروهای فنی کمک می کند و با تجهیز مردم به فنون کاربردی، صنعتی سازی کشورهای در حال توسعه و رشد دوام آوردنی آنها کمک می کند. شاید پروژه کمربند و جاده خیلی ساده و سریع پیش نرود، اما شرکت های چینی سعی می کنند در کشورهایی که در مسیر این پروژه قرار دارند، ادغام شوند و آموزش کارکنان محلی را تقویت کنند و درباره قوانین محلی بیاموزند و مسئولیت های اجتماعی بیشتری بر عهده بگیرند. همه این تلاش ها دوستی و درک مشترک بین چین و مردم محلی را افزایش داده است. همکاری میان چین و دیگر کشورها تحت چارچوب ابتکارعمل کمربند و جاده و مبتنی بر اصول دستیابی به رشد مشترک از طریق گفتمان و همکاری، یک راهکار موثر برای دستیابی به اهداف توسعه دوام آوردنی به شمار می رود.

یک موتور جدید برای همکاری و ظرفیت تولید: با پیشرفت پروژه کمربند و جاده، بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید سبز، پیشرفته و رقابتی چین به خارج انتقال یافته است. شرکت های چینی و خارجی با توجه به تقاضای بازار بین المللی بیشترین توان خود را به کار می بندند و نتیجه همکاری ها را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. کمربند و جاده سطح همکاری صنعتی مبتکرانه را در مین کشورهای عضو پروژه به بالاترین سطح رسانده است. پارک صنعتی کوئینژو و پارک صنعتی کوانتان که به طور مشترک توسط چین و مالزی راه اندازی شده اند، نه تنها یک الگوی جدید همکاری ایجاد کرده اند، بلکه فرصت هایی برای توسعه انرژی جدید، صنایع خدمات فناوری پیشرفته و مدرن را برای مالزی فراهم آورده اند. پارک صنعتی چین-بلاروس در مینسک و پارک صنعتی سوژو که پروژه همکاری سنگاپور-چین در فناوری پیشرفته است، همه بر کشورهای میزبان تاثیر قابل توجهی می گذارند.

از نظر تاریخی، آسیای میانه از شکوفایی اقتصادی و تمدن شکوهمندی برخوردار بوده است. شکوفای آسیای میانه را می توان به موضع کلیدی آن در جاده ابریشم نسبت داد؛ جاده ای که نه تنها تعاملات تجاری و اقتصادی را بین اروپا و آسیا تسهیل کرده بود، بلکه به پلی برای آموزش مشترک و تعاملات میان تمدن های شرق و غرب تبدیل شده بود. 

بسیاری از صنایع و سازمان ها در سراسر جهان اکنون به چشم انداز احیای جاده ابریشم خوش بین هستند. این پروژه تنها مسیری در جهت افزایش ثروت کشورهای عضو نیست، بلکه می تواند همکاری ها در زمینه های علم و فناوری را تقویت کند و صنعت گردشگری را ارتقاء دهد. به همین ترتیب، روابط فردی در این پروژه می تواند به حمایت عمومی از آن بیانجامد و در عین حال، پیوندی عمیق تر میان مردمان کشورهای عضو کمربند و جاده ایجاد کند و شکاف های فرهنگی را از بین ببرد. (این مطلب ادامه دارد.)

منبع: گروه انتشارات بین الملل چین / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: ابتکارعمل کمربند و جاده پروژه چین پل فرهنگی شکوفایی اقتصادی


( ۲ )

نظر شما :