آمریکا و قدرت‌نمایی خیالی روی آب

۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۹۹۴۴۲۸ سرخط اخبار

 ایرنا- آمریکا همزمان با ناکامی چندباره در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، مدعی توقیف چند نفتکش متعلق به جمهوری اسلامی شده‌است؛ خبری که بلافاصله تکذیب شد و ناظران آن را ادامه جنگ روانی و ناشی از شکست‌های پی در پی کاخ سفید در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ ارزیابی می‌کنند.

در روزهای گذشته که شاهد تداوم و تشدید تقابل‌جویی آمریکا هستیم، وزارت دادگستری این کشور در بیانیه‌ای مدعی توقیف چهار نفتکش ایرانی شده که می‌گوید حامل ۱.۱۱۶ میلیون بشکه نفت خام بوده‌اند.

این ادعا قبل از وزارت دادگستری آمریکا در روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» نیز مطرح شده‌ و این روزنامه نوشته‌بود که چهار کشتی مذکور به نام‌های «لونا»، «پاندی»، «برینگ» و «بلا» طی روزهای اخیر در آب‌های آزاد توقیف شده‌اند و اکنون در حال انتقال به سمت شهر «هیوستون» در ایالت تگزاس هستند.

بررسی‌های انجام گرفته از مواضع مسئولان جمهوری اسلامی گرفته تا گزارش‌های خارجی از کذب خبر توقیف نفتکش‌های متعلق به ایران حکایت می‌کند. از آن جهت بسیاری این اقدام آمریکا را یک جنگ روانی بی‌پایه قلمداد می‌کنند که ترامپ قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو به راه انداخته‌است.

از نگاه کارشناسان این ادعا از آن جهت بی‌اساس است که کشتی‌های مورد نظر حامل پرچم ایران نبوده‌ و کادر هدایت‌کننده آنها نیز ایرانی نبوده‌اند. ضمن اینکه در بارنامه آنها نیز اشاره‌ای به نام ایران به عنوان منبع صادرات محموله نشده‌است.

در این ارتباط، «حجت سلطانی» سفیر ایران در ونزوئلا در واکنش به این ادعا در صفحه توییتر خود نوشت: یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم آمریکا. نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آن‌ها ارتباطی به ایران دارد. ترامپ تروریست نمی‌تواند حقارت و شکست خود در برابر ملت بزرگ ایران را با تبلیغات دروغین جبران کند.

طنز ماجرا آنجا است که در گزارش «وال‌استریت‌ژورنال» نیز آمده‌است که مالکیت این کشتی‌ها یا حق بهره‌بردار ی از آن‌ها به فردی به نام «جورج جیالوزگولو» و پسر او «ماریوس» تعلق دارد. اما این رسانه و مقامات آمریکایی در صددند تا این پرونده را به سپاه پاسداران در راستای سیاست فشار حداکثری بر تهران نسبت دهند.

به باور ناظران اگر آمریکا خواستار تنش جدی با ایران است و قصد تبلیغات و جوسازی ندارد باید چند ماه پیش کشتی‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا را توقیف می‌کرد که در تعلق آنها به ایران شک و شبهه‌ای وجود نداشت.

نفت‌کش‌های ایرانی حامل بنزین صادراتی فروخته شده به ونزوئلا حدود ۲ ماه قبل، با وجود تهدیدات مکرر آمریکا محموله های خود را در بنادر ونزوئلا تخلیه کردند و به جمهوری اسلامی ایران بازگشتند. در آن زمان در جریان صادرات نخستین محموله بنزین و تجهیزات فنی ایرانی به ونزوئلا کشتی‌ها با پرچم، بارنامه و بیمه ایرانی اعزام شده‌بودند.

از نگاه تحلیلگران، اعزام موفقیت‌آمیز نخستین محموله صادراتی ایرانی به ونزوئلا اوج اقتدار و قدرت ایران را به نمایش گذاشت که جمهوری اسلامی ایران به رغم تهدیدات مکرر آمریکا این ماموریت را به انجام رساند.

در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه بود که مقامات آمریکایی برای فشار بیشتر بر تهران و کاراکاس به منظور جلوگیری از فروش نفت ایران به ونزوئلا از اعزام چهار ناو جنگی نیروی دریایی به همراه هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» از اسکادران VP-۲۶ به منطقه کارائیب خبر دادند.

در واکنش به اعزام ناوهای جنگی آمریکا «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که «هرگونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن است. ضمن اینکه افزون بر نامه هشدارآمیز «محمدجواد ظریف» به دبیرکل سازمان ملل، سفیر سوئیس در تهران نیز احضار شد از آن جهت که سفارت سوئیس حافظ منافع دولت آمریکا در ایران به شمار می‌آید.

نمونه دیگر اقتدار ایران را در رویارویی با آمریکا می‌توان در قضیه توقیف نفتکش «گریس۱» در تنگه جبل‌الطارق مشاهده کرد که دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش مذکور، حکم آزادی آن را صادر و آمریکا را از همراهی خود مایوس کرد.

از آنجا که نفت‌کش‌های توقیف شده کنونی متعلق به ایران نیست، تلاش و هشداری نیز از سوی مقامات جمهوری اسلامی صورت نگرفته‌است.

تکاپوی آمریکا برای ظاهرسازی و نشان دادن برتری خود در تنازع با ایران در آستانه انتخابات، ارتباط تنگاتنگی با تصمیمات اخیر شورای امنیت در ارتباط با تحریم‌های تسلیحاتی ایران دارد. باوجود تکاپوی چند ماهه آمریکا و نماینده این کشور در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، بالاخره دیروز جمعه شورای مذکور تصمیم خود را در این باره اعلام کرد.

عصر دیروز قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران با  ۱۱ رای ممتنع (بلژیک، استونی، فرانسه، آلمان، اندونزی، نیجر، سنت ویسنت، آفریقای جنوبی، تونس، انگلیس و ویتنام)، ۲ رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن و ۲ رای مخالف روسیه و چین به تصویب نرسید.

با این تصمیم شورای امنیت اوج استیصال و درماندگی آمریکا به جهانیان مخابره شد؛ آمریکایی که برای تصویب قطعنامه‌های مکرر در فضای پیشابرجام علیه ایران مسیر همواری در پیش رو داشت و ۶ قطعنامه سنگین علیه جمهوری اسلامی وضع و تصویب کرد، اینک خود را در تقابل با ایران تنها می‌بیند.

در همین ارتباط بود که حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری بعد از ناکامی آمریکا در نشست شورای امنیت تاکید کرد «اولین بار است که آمریکا قطعنامه‌ای به سازمان ملل بیاورد و یک کشور که یک سوم یک جزیره است به آن رای می‌دهد. کار آمریکا را ببینید به کجا رسیده‌است. برجام نیمه جان روبروی آمریکا ایستاد و آن را شکست داد.»


( ۲ )

نظر شما :