جنجال بر سر توافقی که برای هر کشوری عادی است

افراطیون، میدان‌دار مبارزه با برجام و توافق چینی

۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۹۳۸۹۹ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: امروز مخالفان توافق با چین دقیقاً همان راهی را می روند که برجام ستیزان رفتند. توافق را نخوانده آن را معادل فروش شش دانگ ایران به چشم بادامی های چینی معرفی کردند، مخالفان در مذمت این توافق چنان برچسب خیانت بر آن زده اند که قرارداد خیانت بار ترکمانچای در مقابل آن رنگ می بازد.
افراطیون، میدان‌دار مبارزه با برجام و توافق چینی

نویسنده: غلامرضا مصدق، استاد دانشگاه و مدیرکل و رئیس سابق سازمان صنایع و معادن استان لرستان 

دیپلماسی ایرانی: موافقان و مخالفان توافق ایران و چین در سطح وسیعی مخالفت و موافقت خود با این توافق را ابراز داشته اند. اما آنچه در مورد آن حرفی زده نشد، دو قطبی شدید مردم ایران در مواجهه با این نوع موضوعات است. 

مخالفان برجام، آن را خسارت محض، تسلیم تام و تمام در مقابل آمریکا، عاملان آن را خائن و مستحق محاکمه و مجازات می دانند. این ضدیت تا آنجا پیش رفته که مخالفت با برجام منجر به تولد مذهب برجام ستیزی شد. از نگاه پیروان این مذهب، مومنان به برجام با ارفاق، در بهترین حالت ساده لوحانی هستند که فریب اعتماد به آمریکا را خوردند و در بدترین حالت وطن فروشانی مرعوب هستند که با نفوذ در نظام تصمیم گیری کشور بزرگ‌ترین خیانت تاریخ ایران را رقم زدند. از آن سو موافقان برجام هم، آن را حلال همه مشکلات می دانستند.

امروز مخالفان توافق با چین دقیقاً همان راهی را می روند که برجام ستیزان رفتند. توافق را نخوانده آن را معادل فروش شش دانگ ایران به چشم بادامی های چینی معرفی کردند، مخالفان در مذمت این توافق چنان برچسب خیانت بر آن زده اند که قرارداد خیانت بار ترکمانچای در مقابل آن رنگ می بازد. موافقان توافق هم فعلاً تا اینجا پیش رفته اند که با توسل به آیات و روایت آن را نه موضوعی زمینی بلکه امری الهی قلمداد می‌کنند. 

هر انسان عاقل و منصفی می داند نه برجام خسارت محض بود و نه توافق با چین سند فروش ایران، اما چرا ملت ما در چنین مسائلی که مشابه آن در کشورهای دیگر امری عادی به شمار می‌رود تا این حد دو قطبی شده و در مقابل هم صف آرائی می‌کنند؟ چرا شکاف بین ما چنان عمیق شده که اصلاً زبان همدیگر را نمی فهمیم و هر گروه فقط در دنیای خود سیر کرده و به تنها چیزی که توجه ندارد حقایق و منافع ملی است؟ در هر حال  هر قرارداد و توافقی که ایران با بیگانگان منعقد کند یا با یک کشور شرقی خواهد بود یا کشوری غربی، با منطق دو قطبی حاکم بر ما همه قراردادها اتوماتیک سند خیانت و تسلیم کشور محسوب می شوند!

به عقیده نگارنده دو دلیل عامل اصلی این دو قطبی افراطی و خسارت بار است، اول غلبه سیاست زدگی مفرط بر فضای سیاست ایران است، این آفت مثل سرطان متاستاز شده همه تار و پود ما را در بر گرفته به گونه ای که هیچ پدیده ای از این آفت در امان نیست، عامل دوم خروج کشور از وضعیت تعادل است. خروج از تعادل یعنی اینکه کمتر چیزی سر جای خود قرار دارد، اصل تفکیک قوا بی معنی شده، رسانه ملی واقعاً ملی نیست، ملاحظات ایدئولوژیک بر حفظ منافع ملی ارجحیت تام دارد، برای حل مشکلات به جای استفاده از ساز و کارهای قانونی مدام تشکیلات و نهادهای موازی غیر قانونی ایجاد می شود، اقتصاد بر خلاف قاعده منطقی آن کاملاً در اختیار سیاست است، هیچگاه به عنوان فصل الخطاب در تصمیمات مهم به آرای مستقیم مردم مراجعه نشده، عدم شفافیت و پنهانکاری تبدیل به رویه معمول شده و .... این وضعیت خروج از تعادل کارمان را به اینجا رسانده که هر قرارداد و توافقی را نخوانده بسته به اینکه به اسم چه گروهی تمام شود آن را وحی منزل یا سند خیانت محسوب می‌کنیم. 

من بعد هر طرف خارجی توافق با ما، چه شرقی و چه غربی، وقتی می بیند در داخل ایران چه جنجال و مخالفتی با توافقات می شود، یا محترمانه خود را کنار می کشد یا با سوء استفاده از این مخالفت ها منافع خود را حداکثر می کند.

کلید واژه ها: ایران و چین سند همکاری ایران و چین سند همکاری 25 ساله ایران و چین برجام مخالفان برجام مخالفت با برجام افراط گرائی


( ۲۲ )

نظر شما :

پروفسور بالتازار ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۱
قرارداد ترکمانچای خیانت بار نبود. اتهام خیانت به سردار سپاه ایران ولیعهد عباس میرزا نمی چسبد. عباس میرزا شاهزاده دلاور قاجار احتمالا یکی از ده چهره بزرگ تاریخ ایران باشد. قرارداد خائنانه به قرارداد واگذاری بحرین به اعراب می گویند که توسط پسر رضا پالانی به ایران تحمیل شد.
محمد ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۸
حرف شما صحیح ، اما قرارداد 25 ساله در این برهه از زمان که در بدترین شرایط پولی تاریخ قرارداریم ،با بدترین شریک تجاری مان که خود مسئول نابودی صنعت و کالاهای ایرانی است و البته سابقه بد قولی هایش در انواع پروژه ها زبانزد خاص و عام است نیاز به دو قطبی ندارد ، قرار ما از روز اول نه شرقی نه غربی بود وگرنه قرارداد بلند مدت با امریکا حتما سود بیشتری دارد و شک نکنید اگر همین قرارداد را روبروی ترامپ بگذارید امضا خواهد کرد و موضوع تحریم هم از اساس حل خواهد شد ،
علی ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰
بالتازار بحرین زمان قاجار در اثر حمله برای باز پس گیری هرات بدست انگلیس افتاد و عملا ایران هیچ نقشی نداشت اما در زمان رضا خان به صورت رسمی از ایران جدا شده اینقدر در افکار ترکی و قجری و دانی غرق هستید که تاریخ تحریف میکنید
ن.ط ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۱
با درود نویسند دو عامل را برای وجود چنین اختلافاتی بیان کردند، اگر به عامل دوم دقت کنید نکات خوبی دست گیرتان خواهد شد. "کمتر چیزی جای خود است، اصل تفکیک قوا بی معنی شده، رسانه ملی واقعا ملی نیست، ملاحطات ایدئولوژی جای منافع ملی را گرفته است و....." تحت این شرایط خود ساخته توسط مسئوولین آیا انتظار دارید قبول کنیم که به دنبال فروش کشور نیستند!!!!
گروهبان گارسیا ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۳
پروفسور ضمن عرض ادب، مثل اینکه بحرین و مفت از دست رفتنش هیچ اهمیتی برای ملت ایران نداره، من هیچ جا تا به حال از دهن یک ایرانی نشنیدم حرفی در این مورد. جریان چیه به نظرتون؟
پروفسور بالتازار ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۳
سرگروهبان گارسیا، پرسشی مطرح کرده ای و من هم آنقدر بی ادب نیستم که کسی را منتظرپاسخ بگذارم منتها غیرممکن است پاسخ مفصل من را منتشر کنند لذا همین قدر می گویم که این جریان یکی از نمودهای ترک ستیزی ایرانیان است. تجزیه بحرین لکه ننگی برای پهلوی هاست و چون پهلوی ها قاجار را منقرض کردند و ایرانیان حداقل در این مورد خود را مدیون پهلوی ها می دانند، بشدت مواظبند که انگ تجزیه فقط متوجه قاجارها باشد. قاجارستیزی ایرانیان ریشه درترک ستیزی آنها دارد و اینهمه دروغپردازی و بی انصافی که در حق قاجاریه میکنند در ادامه همان دروغپردازیهای ضد ترکیشان است.