نگرانی جامعه جهانی از سیاست ایذایی تشدید تنش نتانیاهو

آیا ماه اکتبر خاورمیانه با جنگ ایران و اسرائیل شوکه می شود؟!

۰۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۳۶۷۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نیوزویک پیش بینی کرده است در صورتی که اسرائیل بخواهد طی سه ماه آینده به عملیات ایذایی خود علیه ایران ادامه دهد، احتمال وقوع جنگ افزایش خواهد یافت و هیچ بعید نیست که خاورمیانه در ماه اکتبر ناگهان با یک جنگ بزرگ شوکه شود. 
آیا ماه اکتبر خاورمیانه با جنگ ایران و اسرائیل شوکه می شود؟!

دیپلماسی ایرانی: طی هفته های گذشته سلسله آتش سوزی ها و انفجارهایی در مراکز و پایگاه های شهری و نظامی متعدد ایران به وقوع پیوسته، از جمله گفته می شود در یکی از مجموعه های اصلی تولید موشک در ایران و همچنین تاسیسات هسته ای نطنز آتش سوزی های خرابکارانه ای روی داده است.

شاید تعداد کمی از این حوادث تصادفی باشند اما آن طور که مجله نیوزویک گزارش داده است، زمان بندی و اهدافی که گفته می شود بعضی از آنها داشته اند و منسوب به خارج شده اند، احتمال تشدید بحران و وقوع جنگ در خاورمیانه را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پیش روی امریکا افزایش داده است.

نیویورک تایمز گزارش داد حادثه ای که در تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز به وقوع پیوست گریز هسته ای ایران برای تولید کلاهک هسته ای را برای چند ماه تا چند سال به عقب انداخت، در حالی که یک منبع امنیتی به این روزنامه گفته که اسرائیل پشت این حادثه بوده است. 

در همین رابطه آویگدور لیبرمن، سیاستمدار اسرائیلی، وزیر امور خارجه سابق اسرائیل، یوسی کوهن، رئیس موساد را متهم کرد که درباره حوادث اخیر ایران اطلاعات امنیتی طبقه بندی شده ای را فاش کرده است با این هدف که بتواند فضایی ایجاد کند تا جای بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب لیکود را بگیرد. 

اما این فقط یوسی کوهن نبود که چنین افشاگری هایی کرد، یکی از مسئولان دفاعی اسرائیلی نیز به سایت "اینسایدر" که معروف به همکاری و کسب اطلاعات از دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل است فاش کرد که بعضی از حوادثی که در ایران روی داده کار دستگاه امنیتی اسرائیل است. 

یک منبع امنیتی در اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد که اطلاعات نشان می دهد این اقدام بخشی از تلاش های اسرائیل برای ضربه زدن به برنامه هسته ای ایران است.

برخی افراد آگاه به نیوزویک گفته اند که اسرائیل در حال حاضر عملیاتی موسوم به «حمله در میانه جنگ» را پیش گرفته است و تلاش دارد ضمن محدود کردن فعالیت گروه های مسلح طرفدار ایران در سوریه و لبنان و عراق، از ایجاد پایگاه های ایران در موقعیت های استراتژیک جلوگیری کند تا در صورتی که جنگ مستقیمی میان ایران و اسرائیل در گرفت از این ناحیه ضربه نخورد.  

با آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده در کاخ سفید، اسرائیل طی چند سال گذشته دایره عملیات خود علیه ایران را گسترش داده است. گفته می شود نتانیاهو بر ضرورت تغییر سیاست ایران تاکید دارد اما ترجیح می دهد در این زمینه ارتش امریکا به طور مستقیم مداخله نکند. 

ناظران بر این اعتقادند که دوره فعلی برای اسرائیل بسیار مهم است، چرا که امکان دارد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر تحولاتی ناگهانی را شاهد باشد و سیاست فعلی واشنگتن تغییر کند، برای همین اسرائیل تلاش می کند تا آنجا که ممکن است به تهران ضربه بزند. 

مجله نیوزویک احتمال داده است که تنش فعلی اسرائیل علیه ایران به اندازه ای گسترش یابد تا به جنگ سراسری با ایران بینجامد، کما این که گزارش های غیرقابل تایید نشان می دهند که ایران خود را آماده یک واکنش نظامی سنگین علیه اسرائیل و ایالات متحده در انتقام از این عملیات می کند. 

یک مقام اروپایی نیز به سایت اینسایدر گفته که طرح اسرائیل می تواند واکنش ایران را برانگیزد و ممکن است تا دوره ای که ترامپ در کاخ سفید است شاهد یک عملیات نظامی باشیم. 

این در حالی است که بسیاری معتقدند در وضعیت فعلی به ویژه اقتصادی که ایران با آن دست به گریبان است، احتمال واکنشی از سوی تهران بعید است و فعلا ایران ترجیح می دهد خویشتنداری کند. 

نیوزویک می نویسد که نتانیاهو گمان می کند با تشدید تنش سیاسی با ایران می تواند جایگاه داخلی خود را تقویت کند در حالی که بسیاری از فرماندهان نظامی بر این باورند که جنگ با ایران می تواند کار توسعه برنامه های تسلیحات هسته ای و موشک های بالستیک ایران را سرعت ببخشد.  

نیوزویک پیش بینی کرده است در صورتی که اسرائیل بخواهد طی سه ماه آینده به عملیات ایذایی خود علیه ایران ادامه دهد، احتمال وقوع جنگ افزایش خواهد یافت و هیچ بعید نیست که خاورمیانه در ماه اکتبر ناگهان با یک جنگ بزرگ شوکه شود. 

منبع: الحره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

این مطلب مورد تایید دیپلماسی ایرانی نیست و صرفا برای آگاهی خوانندگان دیپلماسی ایرانی ترجمه و منتشر شده است.

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و اسرائیل جنگ با ایران جنگ اسرائیل و ایران خاورمیانه خرابکاری در تاسیسات هسته ای تاسیسات هسته ای نطنز بنیامین نتانیاهو دونالد ترامپ


( ۱۳۹ )

نظر شما :