اجبار به مذاکره، گزاره‌ای متناقض در ادبیات ترامپ

۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۹۹۲۵۴۵ سرخط اخبار

«الزام و اجبار به مذاکره» حاکی از ذهنیات و رویکردهای متناقضی است که ترامپ درگیر آن است. مذاکره و گفت و گو با اجبار و الزام هیچ سنخیتی ندارد و اگر ترامپ کمی فکر کند این رویه در سال‌های اخیر هم پاسخی نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وجوه شخصیتی منحصر به فرد ترامپ، ناآشنایی او با پیچیدگی های دنیای سیاست و مشاوره های غلط مشاورانی که اساسا به دنبال منافع جریانات لابی گر بودند، باعث شد که ترامپ امروز دستاورد قابل اعتنایی نداشته باشد کما اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد «جو بایدن» رقیب دموکرات وی در رقابت‌ها از او پیش افتاده است.

ترامپ هرچند از توافقات و معاهدات بین المللی متعددی بیرون آمده و با زور توانسته به برخی از کشورها در حوزه اقتصادی توافقاتی به دست بیاورد با این حال اگر هم این اقدامات دستاوردی داشته باشد این دستاوردها کوتاه مدت خواهد بود. مذاکرات ترامپ در عرصه بین الملل هم نه تنها نتیجه قابل اعتنایی برای آمریکا به همراه نداشته، بلکه باعث شده در بلند مدت ابزارهای قدرت‌آمریکا مانند هژمونی دلار و قدرت نظامی و اقتصادی این کشور از دید کشورهای دیگر به منزله تهدید تلقی شده و به فکر رهایی از سلطه آمریکا باشند.

رییس جمهوری آمریکا همچنین در پروژه‌هایی که در سیاست خارجی دست روی آنها گذاشت هم موفقیتی به دست نیاورده است. نتیجه اینکه ترامپ امروز به نحوی از ابزارهای قدرت آمریکا استفاده می‌کند که قدرت نرم این کشور را در معرض تخریب قرار داده است.

این روزها کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ با چالش‌های بزرگی مواجه شده است. از سویی آتش اعتراضات ضد نژادپرستی که با قتل فجیع جورج فلوید آغاز شده کماکان آمریکا را درگیر خود کرده است. از سوی دیگر کرونا  و نحوه مواجهه ترامپ به آن دستمایه انتقادات گسترده ای شده است. او در نخستین گردهمایی انتخاباتی خود به شهر تالسا در اوکلاهاما رفت. در شرایطی صدها نفر در میانه همه‌گیری گسترده کرونا در آمریکا گردهم جمع شده بودند ترامپ شهری را برای آغاز رقابت انتخاباتی انتخاب کرد که سابقه خوشایندی در مبارزه علیه نژادپرستی در آمریکا ندارد. شهر تالسا در سال ۱۹۲۱ شاهد کشتار فجیع سیاهان به دست افراطیون سفید پوست بود. بسیاری معتقدند انتخاب این شهر از سوی ترامپ کاملاً عمدی و نوعی دهن‌کجی به جنبش «جان سیاهان هم ارزشمند است» بود. در حاشیه این برنامه نیز طرفداران و مخالفان پویش ضدنژادپرستی درگیر شدند که نهایتا پلیس در این ماجرا دخالت کرد.

ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی درباره ایران چه می‌گوید

در گیر و دار این چالش‌های بزرگ اما ترامپ همچنان بر ایران می‌تازد رئیس‌جمهوری آمریکا که ادعاهای جریانات ایران ستیز درآمریکا را باور کرده است مدعی شد ایران و چین دوست دارند رقیب انتخاباتی او، «جو بایدن» در انتخابات به پیروزی برسد.

رئیس‌جمهوری آمریکا به دستور خود در مورد ترور سردار شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و با تکرار اهانت به این قهرمان ملی ایران و عرصه مبارزه با تروریسم، این ترور را دستاورد خود دانست. ترامپ با بیان اینکه جو بایدن رقیب انتخاباتی مخالف کشتن سلیمانی بوده است، گفت «او با کشته شدن نفر شماره یک تروریست مخالف بود و آن را نمی‌پسندید». او با این ادعا که چین و ایران خواستار پیروزی بایدن هستند، افزود: «می‌خواهم سریعترین توافق را ایجاد کنم. من یکبار درباره چین این کار را کردم. آن‌ها می‌خواهند من ببازم چرا که در آن صورت صاحب آمریکا خواهند شد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا که در طول سه سال گذشته همواره مساله پرداخت بخش اندکی از دارایی ایران در دولت اوباما را مورد انتقاد قرار داده است، این بار هم تکرار کرد: «اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار را به خاطر هیچ چیزی به ایران داد. کار باورنکردنی دیگر پرداخت ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد سبزرنگ به آن‌ها بود. ایران می‌خواست به توافق برسد اما (جان) کری و دیگران به آن‌ها گفتند صبر کنید اگر ترامپ ببازد، شما صاحب آمریکا خواهید شد.»

در واقع دونالد ترامپ بار دیگر از ایران خواست پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال جاری آمریکا به پای میز مذاکره با آمریکا بیاید. وی با اشاره به اینکه رقبا و دشمنان آمریکا خواهان پیروزی جو بایدن در انتخابات بعدی هستند تا مالک و صاحب آمریکا شوند، بار دیگر جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا را متهم کرد که با ارائه مشاوره‌های خود به مقامات ایران، مانع آمدن آنها به پای میز مذاکره می‌شود و به آنها (ایران) وعده دولت بایدن را می‌دهد.

ترامپ در ادامه با ادعای اینکه ایران به شدت دنبال یک توافق است، با زبانی تهدیدآمیز افزود: من به آنها گفتم. ما می‌توانیم منتظر بمانیم اما وقتی من پیروز شدم، شما هزینه‌ بالاتری را برای توافقی که اکنون می‌توانید داشته باشید، ‌باید بپردازید. ایران هم می‌خواهد جو بایدن برنده شود. بگذارید صریح به شما بگویم. می‌توانم سریع‌ترین و بهترین توافق ممکن را با ایران انجام بدهم، اما آنها می‌خواهند من ببازم تا مالک و صاحب آمریکا شوند.

ترامپ چندی پیش و بعد از آزادی مایکل وایت، شهروند آمریکایی که در ایران زندانی بود، هم عنوان کرد که ایران برای دستیابی به توافق با آمریکا منتظر نتیجه انتخابات آمریکا نماند.

وی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی در توییتر نوشت: «من در انتخابات برنده می‌شوم و شما اکنون [در صورت مذاکره] به توافق بهتری می‌رسید.»

این اظهارات و مفروضات ذهنی ترامپ در حالی بیان می‌شود که چندی پیش محمد جواد ظریف به نوعی پاسخ آنها را داده است. بویژه آنجا که گفت شانس ترامپ به‌رغم اشتباهاتی که داشته، در انتخابات ‌آتی ریاست جمهوری در ماه نوامبر ترامپ بیش از ۵۰ درصد است. این پاسخی است به مفروضاتی که بر اساس آن ایران منتظر شکست ترامپ  در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

این در حالی است که مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که اساسا مسائل داخلی آمریکا مربوط به مردم این کشور است و آنچه برای تهران مهم است رفتار و برونداد دولت این کشور است. از این زاویه ایران منتظر اتفاق خاصی در آمریکا نیست بلکه اعتقاد دارد باید بسترهای عقلایی برای هر گفت و گویی فراهم شود و اکنون این بستر فراهم نیست.

«الزام و اجبار به مذاکره» حاکی از ذهنیات و رویکردهای متناقضی است که ترامپ درگیر آن است. مذاکره و گفت و گو با اجبار و الزام هیچ سنخیتی ندارد و اگر ترامپ کمی فکر کند این رویه در سال‌های اخیر هم پاسخی نگرفته است.

کلید واژه ها: مذاکرات ایران و امریکا


( ۱ )

نظر شما :