بولتون: ترامپ واقعا می‌خواست با ظریف دیدار کند

۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۹۹۲۵۲۲ سرخط اخبار

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در کتابش خبر داد، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشست سران گروه 7 در شهر «بیاریتز» فرانسه واقعا می‌خواست با وزیر خارجه ایران دیدار کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بنا بر گزارش یک رسانه صهیونیستی از کتاب «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشست سران گروه 7 در فرانسه به دیدار با وزیر خارجه ایران تمایل داشته است.

در ادامه خبرسازی کتاب بولتون تحت عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» که قرار است 23 ژوئن (سوم تیرماه) منتشر شود، روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» امروز بخش‌های دیگری از این کتاب را منتشر کرد.

بولتون در بخشی از این کتاب خاطره‌ای از دیدار سال ۲۰۱۷ خود با دونالد ترامپ را منتشر کرده و در آن از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران، رژیم صهیونیستی و اظهارنظر رئیس‌جمهور روسیه درباره توان محدود نظامی رژیم صهیونیستی خبر داده است.

طبق این گزارش، بولتون که در زمان این دیدار با ترامپ هنوز عضو دولت او نشده بود، درباره دیدارش با رئیس‌جمهور آمریکا در کتاب نوشت: «من به ترامپ درباره هدر دادن سرمایه سیاسی خود در تلاش برای حل اختلاف عربی-اسرائیلی هشدار دادم و به شدت از انتقال سفارت ایالات متحده در اسرائیل به اورشلیم (قدس اشغالی) و در نتیجه به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت کردم».

بولتون در کتابش نوشت: «من در موضوع ایران از او خواستم به طرح خود برای خروج از توافق هسته‌ای سرعت بدهد و توضیح دادم که چرا توسل به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران شاید تنها راه حل پایدار باشد».

به روایت جروزالم پست، بولتون در این گفت‌و‌گو با ترامپ اشاره‌ای به اسرائیل نکرد اما رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به بولتون گفت که او از اقدام بنیامین نتانیاهو برای توسل به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران حمایت خواهد کرد.

به نوشته بولتون، رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به او گفت: «به بی‌بی‌ (نتانیاهو) بگو که اگر از نیروی (نظامی) استفاده کند، من از او حمایت خواهم کرد. من به خودش گفتم اما تو هم دوباره به او بگو».

بنا به گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، در جریان دیدار اکتبر ۲۰۱۸ بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، پوتین درباره توان اسرائیل برای حمله به ایران ابراز تردید کرد.

در کتاب بولتون درباره اظهارات پوتین امده است: «او (رئیس‌جمهور روسیه) گفت، اسرائیل به تنهایی امکان دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران را ندارد چرا که منابع یا توانمندی‌های (این کار) را ندارد به ویژه اگر عرب‌ها پشت سر ایران متحد شوند».

به نوشته کتاب بولتون، رئیس‌جمهور روسیه همچنین اقدام آمریکا در خروج از برجام را اقدامی غیرسازنده خواند. این اظهارنظر پوتین سبب شد که بولتون در جواب ادعاهای بی سند و تکراری غربی‌ها و صهیونیست‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کند.

مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید در دیدار با پوتین به او گفت: «ایران به توافق (برجام) پایبند نبود و به موضوع ارتباط بین ایران و کره شمالی با راکتور (هسته‌ای) سوریه که اسرائیلی‌ها آن را در سال ۲۰۰۷ نابود کردند، اشاره کرد و گفت، ما به دقت دنبال شواهد همکاری این دو اشاعه‌‌دهنده (سلاح اتمی) بودیم و این همکاری همین حالا هم ادامه دارد. به هر حال، همین حالا هم بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران تاثیری بزرگی هم از نظر داخلی و هم از منظر دردسرسازی‌های آنها در صحنه بین‌المللی داشته است».

طبق گزارش جروزالم پست، بخش دیگری از کتاب بولتون به سفر «غیرمنتظره» محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به «بیاریتز» فرانسه محل برگزاری نشست آگوست ۲۰۱۹ گروه ۷ اشاره می‌کند.

به گفته بولتون، ترامپ ابتدائا درباره سفر وزیر خارجه ایران به محل برگزاری نشست سران گروه ۷، از امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه سوال کرد.

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید از ارسال یک یادداشت به ترامپ درباره حضور قریب‌الوقوع ظریف در شهر بیاریتز خبر داد.

به گفته او، در جواب به این یادداشت ارسالی، یک یادداشت دریافت کرد که در آن نوشته شده بود که ماکرون از ترامپ برای دیدار با ظریف دعوت کرده است.

بولتون مدعی شد که «رئیس‌جمهور ایالات متحده واقعا می‌خواست این کار را بکند (با ظریف دیدار کند)».

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید از صحبت نتانیاهو با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و تاکید بر اینکه او خواهان حرف زدن با ترامپ درباره دیدار احتمالی رئیس جمهور آمریکا با وزیر خارجه ایران است،‌ خبر داد. نتانیاهو پس از صحبت با پامپئو، با بولتون هم در این باره حرف زد.

به گفته بولتون، او متوجه شد که «جرد کوشنر» مشاور ویژه رئیس‌جمهور و داماد او در تماس تلفنی «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اسرائیل گفته بود که او اجازه صحبت تلفنی مستقیم نتانیاهو با ترامپ را نخواهد داد.

او در کتابش نوشت: «وقتی او (کوشنر) گوشی را قطع کرد، کوشنر توضیح داد که او اجازه این کار را نداد و قبلا هم جلوی تلاش نتانیاهو را گرفته بود چرا که به نظرش این درست نبود که یک رهبر خارجی با ترامپ درباره اینکه او با چه کسی باید صحبت بکند، حرف بزند».

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید سپس از صحبتهایش با ترامپ درباره دیدارش با وزیر خارجه ایران حرف زده و آن را ایده بدی خوانده چرا که «به محض آنکه ما فشار را از روی ایران برداریم، بازگرداندن این فشار بسیار سخت خواهد بود».

بولتون با تاکید بر اینکه در نهایت ترامپ با ظریف دیدار نکرد، از نگرانی خودش از دیدار کوشنر و استیو منوشین وزیر خزانه‌داری آمریکا با وزیر خارجه ایران خبر داد؛ دیداری که به گفته او «مقام‌های ارشد اسرائیلی را نگران و آشفته می‌کرد و صد البته پامپئو را از شدت عصبانیت کبود می‌کرد».

انتشار بخش‌های تازه‌ای از کتاب جان بولتون در شرایطی انجام شده که به رغم تلاش دولت دونالد ترامپ برای ممانعت از انتشار این کتاب، «رویس لامبرت» قاضی منطقه‌ای آمریکا برای انتشار این کتاب چراغ سبز نشان داد (جزئیات بیشتر).

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این با رد مطالب درز شده از کتاب بولتون در رسانه‌ها، آن را دروغ و مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید را خائنی خواند که «باید سال‌های زیادی در زندان به سر ببرد».

کلید واژه ها: دونالد ترامپ جان بولتون


( ۲ )

نظر شما :