ناتوانی عربستان درتصمیم‌گیری/ سعودی‌ها‌ وضعیت حج تمتع را تا اول تیر مشخص می‌کنند

۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۹۹۲۰۷۱ سرخط اخبار

در حالی که مسؤولان کشورمان از تلاش برای تعیین تکلیف حج تمتع امسال تا پایان هفته جاری خبر داده بودند، به نظر می‌رسد سعودی‌ها تا پایان این ماه قصد مشخص شدن وضعیت حج تمتع را ندارند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، در حالی که حدود سه هفته دیگر اعزام زائران کشورمان برای تشرف به حج تمتع آغاز می‌شود، مسؤولان سعودی همچنان وضعیت برپایی یا عدم برپایی حج تمتع را به دلیل شیوع کرونا مشخص نکرده‌اند.

انصراف اندونزی از تشرف به حج تمتع امسال

این امر در حالی است که زائران اندونزیایی نیز در حج تمتع امسال حضور ندارند و دولت این کشور به دلیل عدم توانایی عربستان درباره جلوگیری از شیوع کرونا و همچنین تصمیم‌گیری، از حضور مردم اندونزی در حج تمتع انصراف داده است.

با این وجود همچنان اقدامات سازمان حج و زیارت کشورمان و بعثه مقام معظم رهبری برای اعزام زائران به حج تمتع سال جاری ادامه دارد و زائران خود را برای حضور در سرزمین وحی آماده می‌کنند.

خالی بودن حدود ۷​ درصد ظرفیت کاروان‌های حج

البته با وجود آمادگی برخی زائران کاروان‌ها، هنوز تمام ظرفیت‌ها تکمیل نشده است، تا جایی که به گفته اکبر رضایی سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت بیش از ۹۳ درصد ظرفیت کاروان‌ها تکمیل شده است. یعنی در حالی که کمتر از یک ماه تا آغاز اعزام‌ها باقی مانده است، حدود ۷ درصد ظرفیت کاروان‌ها تکمیل نشده است.

البته سازمان حج و زیارت به دلیل شیوع کرونا و تجربه سال‌های گذشته در فراگیری ویروس مشابه، احتمال کاهش سهمیه برای برپایی حج تمتع را قوی‌تر از سایر احتمالات عنوان کرده است.

به همین دلیل نیز معاینات پزشکی زائران خانه خدا در دو‌گروه سنی زیر ۶۰ سال و بالای ۶۰ سال تقسیم‌بندی شد و روند معاینات زائران زیر ۶۰ سال در بسیاری از استان‌ها به اتمام رسیده است، اما همچنان در برخی استان‌ها معاینات این گروه ادامه دارد و به گفته طاهر درودی معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت پس از اتمام روند معاینات گروه سنی زیر ۶۰ سال، معاینات گروه دوم آغاز خواهد شد. 

بی‌توجهی سعودی‌ها به هدررفت هزینه و وقت زائران

نامشخص بودن وضعیت حج تمتع سال جاری و سکوت سعودی‌ها در این باره برای بسیاری از کشورها هزینه‌هایی را متحمل کرده است، چرا که برخی کشورها همچنان در حال برنامه‌ریزی هستند و اقدامات متنوعی برای اعزام زائران انجام می‌دهند که درصورت عدم برپایی حج تمتع برای سال آینده مجدد باید این روند را تکرار کرده و علاوه بر هزینه، وقت مردم و مسؤولان به هدر رفته است. چرا ‌که ‌سعودی‌ها اواسط فروردین امسال به کشورهای اسلامی توصیه کردند که با توجه به شیوع کرونا برای حج تمتع امسال برنامه‌ریزی نکنند و پس از آن پاسخ روشنی درباره وضعیت حج تمتع نداده‌ و کشورها را بلاتکلیف قرار دادند.

خلف وعده سعودی‌ها درباره وضعیت حج تمتع امسال/ ابراز امیدواری مسؤولان از تعیین تکلیف حج تا پایان هفته

‌تا جایی که علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عربستان سعودی درباره زمان اعلام لغو یا برپایی حج دو بار خلف وعده کرده است، گفت: یک بار گفتند تا پایان ماه مبارک رمضان و یک بار گفتند تا هشتم شوال، اما هنوز هیچ اعلام وضعیتی از سوی عربستان به ما نشده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا پایان هفته جاری طبق مکاتباتی که با طرف سعودی خواهند داشت، وضعیت حج مشخص شده و پاسخی برای زائران حج تمتع داشته باشند.

علاوه بر این، برخی رسانه‌های خارجی از برگزاری نشست سعودی‌ها اواسط هفته گذشته خبر دادند و قرار بود وضعیت حج تمتع هفته گذشته مشخص شود،‌ اما همچنان‌ میلیون‌ها زائر در سراسر جهان بلاتکلیف هستند.

ناتوانی سعودی‌ها در تصمیم‌گیری/ وضعیت حج تمتع تا ۲۹ شوال مشخص می‌شود

به گفته یک منبع آگاه، وضعیت حج تمتع سال آینده هنوز از سوی سعودی‌ها هم‌ نهایی نشده است و متولیان حرمین شرفین و‌ دولت عربستان همچنان در حال مذاکره و بررسی وضعیت هستند. بر همین اساس، بعید است که تا پایان هفته جاری وضعیت حج تمتع نهایی شود، اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا ۲۹ شوال (اول تیر) برپایی یا عدم برپایی حج تمتع امسال مشخص خواهد شد.

اولین گروه زائران کشورمان بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ۶ تیرماه عازم سرزمین وحی می‌شود، یعنی عربستان کمتر از یک هفته تا آغاز اعزام‌ها می‌خواهد زائران را در بلاتکلیفی قرار دهد.

به گزارش فارس، امسال ۸۷ هزار و ۵۰۰ ایرانی بر اساس تفاهم‌نامه‌حج تمتع و در صورت تشرف با تمامی سهمیه کشورمان به عربستان اعزام می‌شوند. همچنین با انصراف اندونزی از حضور در حج تمتع سال جاری ۲۲۱ هزار نفر از تعداد زائران کاسته خواهد شد.

کلید واژه ها: حج


نظر شما :