انصاری خبر داد: درخواست ونزوئلا از ایران برای تعمیر بعضی از تاسیساتش

۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۹ کد : ۱۹۹۱۸۹۲ سرخط اخبار

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ایران گفت: ونزوئلا درخواست‌هایی را برای تعمیرات بعضی از تاسیسات خود مطرح کرده که تحت بررسی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت نفتکش‌های حامل بنزین ایران به ونزوئلا عنوان کرد: آخرین نفتکش ظرف امروز به سواحل ونزوئلا می‌رسد، تعدادی از نفتکش‌هایی که رسیده‌اند و کارهایشان تمام شده، احتمالا برنامه بازگشت دارند.

انصاری همچنین گفت: خوشبختانه بدون هیچ حادثه و گرفتاری همکاری بین ایران و ونزوئلا به خوبی و خوشی پیش رفت.

*ونزوئلا یکی از بازارهای خوب برای محصولات و تولیدات پایین دستی نفت ایران

وی ونزوئلا را یکی از بازارهای خوب برای محصولات و تولیدات پایین دستی نفت ایران برشمرد و افزود: این فکر همچنان در ما وجود دارد که اگر متقاضی باشند، تجارت در بخش‌های مختلف می‌تواند ادامه یابد.

انصاری خاطرنشان کرد: ونزوئلا درخواست‌هایی برای کمک به تعمیرات بعضی از تاسیسات خود دارند که این درخواست تحت بررسی است و اگر متقاضی باشند، علاقه‌مندیم به آنها کمک کنیم که در این بخش‌ها نیازهای خود را برطرف کنند.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: در حوزه پایین دستی و در حوزه نفت، همکاری از گذشته بین ایران و ونزوئلا بوده و قطعا در صورت تقاضای طرفین ادامه خواهد داشت.

*همکاری‌های بانکی و پولی و مالی با مجموعه اوراسیا

وی همچنین درباره نشست امروز ستاد هماهنگی اقتصادی روابط خارجی گفت: در ماه آبان یکمین سال موافقتنامه با اوراسیا پایان می‌یابد و باید طبق توافق وارد مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا شویم، در نشست امروز از وزارت صمت و اتاق بازرگانی و کسانی که به شکلی در این موافقتنامه سهم دارند دعوت به عمل آمد که آمادگی‌های خود را برای مذاکرات اصلی داشته باشند که همان موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیاست.

انصاری توضیح داد: ۲ سال برای مذاکرات فرصت داریم و در پایان سه سال باید بتوانیم وارد مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد شویم.

وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه یکی از مباحث مطرح شده در جلسه امروز بحث‌ همکاری‌های بانکی و پولی و مالی با مجموعه اوراسیاست، گفت: بانک مرکزی پیشنهادات خیلی خوبی داشتند که وزارت صمت هم تایید کرد که اینها عملی است که بتوانیم پول واحدی را معرفی کنیم که همه شرکت کنندگان در اتحادیه آن را قبول داشته باشند و سهل‌تر با هم مراودات داشته باشیم.

انصاری ادامه داد: امیدواریم در آینده نزدیک کارهای کارشناسی بیشتری روی این موضوعات انجام شود و آنها را به صورت پیشنهادات وارد مذاکره با اعضای اوراسیا کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی گفت: در مجموع روند کار بسیار مثبت است و در این فرصت بسیار کوتاه بیش از یک میلیارد دلار مبادلات تجاری بین طرفین بوده و البته آمار متفاوت است، ولی در مجموع به نظر می‌رسد بیش از این مقدار تجارت انجام شده است.

کلید واژه ها: ایران و ونزوئلا


( ۱ )

نظر شما :