پامپئو: هنگ کنگ دیگر خودمختار نیست

۰۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۹۹۱۸۰۴ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آمریکا کنگره را در جریان تحولات جدید هنگ کنگ و تغییر وضعیت این دولتشهر تحت قانون جدید امنیتی اعلام شده از سوی چین قرار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره در مورد تغییر وضعیت هنگ کنگ در سایه تصویب قانون جدید امنیت ملی چین که خودمختاری هنگ کنگ را کاهش می‌دهد، اطلاع رسانی کرده است.

در ۲۸ مه کنگره ملی جمهوری خلق چین لایحه‌ ممنوعیت هرگونه اقدامات جدایی‌طلبانه، خرابکارانه و تروریستی به همراه هر نوع مداخله‌ی خارجی در هنگ کنگ را به رای خواهد گذاشت.

 مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در حساب توییتر خود نوشت: «امروز من به کنگره گزارش دادم که هنگ کنگ با توجه به شواهد و مدارک موجود، دیگر خودمختار نیست و به چین وابسته است. ایالات متحده پشت مردم هنگ کنگ ایستاده است.»

وی گفت که طبق قوانین سیاسی هنگ کنگ، لازم است وزارت امور خارجه از استقلال قلمرو هنگ کنگ از چین اطمینان حاصل کند.

او افزود: «پس از رصد دقیق تغییر و تحولات مربوط به هنگ کنگ، من امروز به کنگره گزارش کردم که قوانین بین‌الملل ایالات متحده که قبل از ژوئیه ۱۹۹۷ در هنگ کنگ اعمال می‌شده است، اجرا نمی‌شود .»

این قانون جدید امنیت ملی چین موج جدیدی از اعتراضات را در هنگ کنگ به همراه داشته است. مردم از آن می‌ترسند که این لایحه آزادی و اختیارات اجرایی در منطقه را محدود کرده و وضعیت ویژه هنگ کنگ و روابط با چین تضعیف نماید.

کلید واژه ها: هنگ کنگ


( ۱ )

نظر شما :