لاوروف: کشورهای غربی با کرونا دولت‌های ناخواسته را تنبیه می‌کنند

۰۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۹۹۱۸۰۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) در مطلبی گفت، کشورهای غربی تلاش دارند با بهره‌برداری از پاندمی کووید-۱۹ دولت‌های ناخواسته برخی از کشورهای خارجی را تنبیه کنند.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مطلبی برای روزنامه «گلوبال تایمز» چین نوشت: کار همه نیست که در برابر وسوسه عمل به اصل "هر کس به فکر خویش است" مقاومت کنند. هستند کسانی که در تلاشند تا از وضعیت فعلی استفاده کنند تا "انحصار"، "ترقی منافع شخصی و تسویه حساب با رقبای ژئوپلیتیکی" را بازی کنند... این ویروس روندهای منفی شکل گرفته را تقویت کرده و اختلافات انباشته شده را افزایش می‌دهد و به رقابت ناسالم سرعت می‌بخشد.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، تنها سیاسی کردن موضوعات بشردوستانه و آرزوی کشورهای غربی برای مجازات دولت‌های ناخواسته کشورهای خارجی می‌تواند، خودداری از برداشتن محدودیت‌های یک‌جانبه علیه برخی از کشورهای در حال توسعه، حداقل در بحبوحه این همه‌گیری را توضیح دهد.

لاوروف گفت: براساس برآوردهای سازمان ملل، چنین تحریم‌هایی که توانایی شهروندان عادی در استفاده از حقوق اجتماعی و اقتصادی خود را محدود می‌کند، تلاش‌ها را با هدف حمایت از سلامت عمومی پیچیده کرده و به آسیب‌پذیرترین اقشار مردم آسیب می‌زند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین افزود، این پاندمی کمبود انسانگرایی در برخی از کشورهای غربی را به نمایش گذاشته است.

دفاع از سازمان بهداشت جهانی

لاوروف همچنین در گلوبال تایمز نوشت، مسکو نگران برخی تلاش‌ها برای بدنام کردن سازمان بهداشت جهانی است و ارتقای فعالیت‌های این سازمان به جای تخریب این نهاد ضرورت دارد.

وزیر امور خارجه روسیه نوشت: گام‌هایی برای بدنام کردن سازمان بهداشت جهانی برداشته می‌شود و از این نظر اکثریت قریب به اتفاق دولت‌ها هم نظر هستند که این نهاد از همان روزهای ابتدایی در صدر مبارزه با ویروس کرونا بوده است و به همه کشورها کمک می‌کند تا در محیط در حال تغییر اپیدمیولوژیک در حال مدیریت باشند و راه‌های صحیح برای پاسخ به تهدیدهای نوظهوری که مایه نگرانی عمیق ما هستند، انتخاب کنند.

او افزود: مطمئناً سازمان بهداشت جهانی مانند هر ساختار چندجانبه دیگری باید فعالیت‌های خود را بهبود ببخشد و با شرایط جدید وفق دهد. برای انجام این کار، لازم نیست این سازمان را نابود کنیم، بلکه باید گفت‌وگوی سازنده همه کشورهای عضو را حفظ کنیم تا پاسخ‌های حرفه‌ای مشترک در مورد چالش‌های جدید داشته باشیم.

کلید واژه ها: سرگئی لاوروف کرونا


نظر شما :