تهدیدات خودگردان علیه اسرائیل عملیاتی نخواهد شد

برگه برنده ابومازن برای نابودی معامله قرن؟!

۰۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۱۶۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
صابر گل عنبری در یادداشتی پیرامون تحولات فلسطین بعد از تلاش های اسرائیل برای الحاق کرانه باختری می نویسد: واقعیت این است که ابومازن یک برگه بسیار مهم در اختیار دارد و با رو کردن آن می‌تواند معادله «معامله قرن» را تحت تاثیر قرار داده و مانع اتفاقات پیشرو بر پایه این طرح شود. تنها برگه یا راه حل ممکن هم این است که اولا، ابومازن تشکیلات خودگردان را منحل کند و به موجودیت و کارکردهای آن از جمله هماهنگی امنیتی که اسرائیل در سایه آن در طول سه دهه گذشته آن واقعیت‌ها را ایجاد و تشکیلات را صرفا به نهادی خدماتی تبدیل کرده است، پایان دهد و مسئولیت کلیه مناطق تحت اشغال را به خود اسرائیل واگذار کند.
برگه برنده ابومازن برای نابودی معامله قرن؟!

صابر گل عنبری، کارشناسارشد مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی - ابومازن رئیس دولت خودگردان فلسطین سه شنبه شب گذشته اعلام کرد که این دولت در واکنش به تصمیم اسرائیل برای الحاق بخش‌های گسترده‌ای از کرانه باختری همه موافقت‌نامه‌ها و پیمان‌های امضا شده با دو دولت آمریکا و اسرائیل از جمله موافقت‌نامه‌های امنیتی را کان لم یکن خواهد کرد. امروز نیز محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین نیز از صدور دستور قطع روابط با آمریکا و اسرائیل خبر داد.

این اولین بار است که محمود عباس از لغو موافقت‌نامه‌ها با دولت آمریکا سخن می‌گوید، اما در رابطه با اسرائیل، ظرف دو سال اخیر چندین بار این تهدید را در مناسبت‌های متعدد و در واکنش به رفتارها و سیاست‌های مختلف تل‌آویو مطرح کرده است؛ اما هیچگاه عملیاتی نشده است. 

راجع به این سخنان ابومازن ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد: نخست این که باید دید آیا این بار تهدید ابومازن عملیاتی می‌شود یا سرنوشت تهدیدات پیشین را پیدا می‌کند. به نظرم اگر هم لغو این توافق‌نامه رسما اعلام شود، اما بعید است برگردانی واقعی در گام‌های عملی جدی داشته باشد. 

دوم این که ابومازن دقیقا مشخص نکرده است که با واقعیت‌های برآمده از این موافقت‌نامه‌ها به ویژه مساله تشکیلات خودگردان چه برخوردی خواهد کرد. سوم این که پس از بن بست کامل مذاکرات و روند صلح، چه راهکار جایگزینی را مطرح کرده و در پیش می‌گیرد. 

واقعیت این است که ابومازن یک برگه بسیار مهم در اختیار دارد و با رو کردن آن می‌تواند معادله "معامله قرن" را تحت تاثیر قرار داده و مانع اتفاقات پیشرو بر پایه این طرح شود. تنها برگه یا راه حل ممکن هم این است که اولا، ابومازن تشکیلات خودگردان را منحل کند و به موجودیت و کارکردهای آن از جمله هماهنگی امنیتی که اسرائیل در سایه آن در طول سه دهه گذشته آن واقعیت‌ها را ایجاد و تشکیلات را صرفا به نهادی خدماتی تبدیل کرده است، پایان دهد و مسئولیت کلیه مناطق تحت اشغال را به خود اسرائیل واگذار کند.

ثانیا، ابومازن که با رویکرد مبارزاتی مسلحانه حماس و جهاد اسلامی به شدت مخالف است و به مبارزه مسالمت آمیز باور دارد، می‌تواند فراخوان عمومی قیام مدنی سراسری را صادر کند. این گونه است که اسرائیل از یک سو در برابر پیامدهای فراگیر انحلال تشکیلات خودگردان و از سوی دیگر، تبعات قیام سراسری فلسطینیان در وضعیت دشواری قرار خواهد گرفت. در کنار این پیامدها نیز چنین اقدامی می‌تواند فلسطینی‌ها را متحد کرده و به شکاف‌های کنونی و لو موقتا پایان دهد. اما پرسش اینجاست که آیا ابومازن به این راه حل متوسل خواهد شد؟ شخصا احتمال آن را دور از ذهن می‌دانم.
 

کلید واژه ها: صابر گل عنبری اسرائیل محمود عباس معامله قرن الحاق کرانه باختری به اسرائیل


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۰
یک دیپلمات اشنابه مسائل سیاسی یافت میشود که برای ما توضیح دهد علت حضور ما در سازمان جهنمی ملل متحد با این همه بی عدالتی های مصوبه های این سازمان از قطعنامه ۱۸۱ که فلسطین را دیگران که حتی نمی دانستند فلسطین کجا است ( به کشورهائی که رای مثبت ومنفی وممتنع دادند توجه کنید) بخشیدند نه کشورهای منطقه وپشت گوش اندازی وعدم توجه و اجرای مصوبات مجمع وشورای امنیت که تا حدودی میتوانست به حل مسائل منطقه کمک کند و تحریم های ظالمانه بی دلیل در مورد کشورهای اسلامی وایران برای چیست؟ این گاوی که اینقدر انرا تر وخشک میکنیم شیرش برای ما چقدر ست؟ حجم کثافت انرا که میدانیم..مگر نمی توان روابط سیاسی مان را ازطریق سفارت خانه های تهران وسفیران مستقر درتهران که اشنائی بهتری با وضعیت سیاسی اجتماعی کشور دارند وهمواره با هزینه کمتر ونتیجه بهتر قابل دسترس اند با توجه به سیستم های فوق سریع ارتباطات بین المللی پی گیری کرد؟سازمان ملل مانند خودرو مدل۱۹۴۴ است بدرد موزه تاریخ تمدن سیاسی میخورد.