اردن تهدیداتش را در صورت اجرای روند الحاق عملی می‌کند

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۹۹۱۴۸۲ سرخط اخبار

شبکه «کان» رژیم صهیونیستی در گزارشی نسبت به احتمال عملی شدن تهدیدات عبدالله دوم، پادشاه اردن علیه تل‌آویو در صورت الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی هشدار داد. نخست وزیر اردن هم تاکید کرد که موضع این کشور در قبال مسأله فلسطین و عدالت آن ثابت است و با هرگونه اقدامات یک‌جانبه علیه فلسطین مخالفت دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روزنامه مصری الیوم السابع، در این گزارش، روعی کایس، تحلیلگر سیاسی رژیم صهیونیستی در امور عربی گفت: تهدیدات اردن ممکن است با کاهش سطح روابط میان این کشور و دولت اسرائیل آغاز شود.

کایس در ادامه افزود: پادشاه اردن به خوبی می‌داند که در صورت الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی ممکن است اردن به طور رسمی به سرزمین جایگزین فلسطینیان تبدیل شود و این امر بزرگترین کابوس برای اردن محسوب می‌شود، به همین خاطر وقت آن فرا رسیده است لحن آن در قبال اسرائیل تندتر شود.

وی در خصوص احتمال لغو معاهده صلح میان اردن و رژیم صهیونیستی که در سال ۱۹۹۴ به امضا رسیده است، تاکید کرد: روند لغو معاهده صلح همواره طولانی و احتمال آن کم است اما کاهش سطح روابط شدیدتر خواهد شد.

این تحلیلگر اسرائیلی خاطرنشان کرد: افکار عمومی در اردن از پادشاه این کشور در قبال اسرائیل حمایت می‌کند.

پیشتر، پادشاه اردن در مصاحبه با مجله اشپیگل آلمان گفته بود: الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت. اگر اسرائیل عملا بخش‌هایی از کرانه باختری را الحاق کند، باعث درگیری بزرگی با پادشاهی اردن خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا معاهده صلح با اسرائیل تعلیق خواهد شد یا خیر، گفت: نمی‌خواهم تهدید کنم یا فضا را به سوی اختلاف و درگیری، سوق دهم، ولی همه گزینه‌ها را بررسی خواهم کرد. ما با کشورهای زیادی در اروپا و جامعه بین‌الملل اتفاق نظر داریم که نباید در خاورمیانه، قانون زور را پیاده کرد.

ملک عبدالله دوم گفت: تنها راهکار، تشکیل دو کشور است. در نشست‌های اتحادیه عرب بارها با تشکیل یک کشور مخالفت کرده‌ایم.

در این راستا عمر الرزاز، نخست وزیر اردن در صفحه کاربری خود در فیسبوک نوشت: ما در کنار رهبری حکیمانه‌ که هرگز حق را زیر پا نمی‌گذارد، در صفی واحد می‌ایستیم.

کلید واژه ها: اردن و اسرائیل


( ۴ )

نظر شما :