تاکید گوترش بر ضرورت تلاش جمعی تاریخی برای مقابله با کرونا

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۹۹۱۲۳۰ سرخط اخبار

دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته (دوشنبه) ضمن سخنرانی در همایش تعهدات اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: بزرگ‌ترین تلاش جمعی بهداشت عمومی در تاریخ برای غلبه بر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ لازم است.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی از مشارکت کشورهای اهدا کننده در صندوقی با بیش از هشت میلیارد دلار بودجه برای تولید سریع محصولات تشخیصی، درمانی و واکسن به منظور پایان دادن به تهدید کروناویروس استقبال کرد.

اما وی اظهار داشت که احتمالاً پنج برابر این مقدار بودجه در مسیری برای دنیایی عاری از این بیماری لازم خواهد بود.

گوترش با بیان اینکه کروناویروس تاکنون به هر گوشه از جهان شیوع یافته و بیش از ۳.۵ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا و جان بیش از ۲۵۰ هزار نفر را گرفته، هشدار داد: با کشورهای در حال توسعه برای تجهیز آن‌ها در مقابل کووید-۱۹ که می‌تواند مانند آتش‌سوزی به همه نقاط دوباره گسترش یابد و همچنین برای رفع اثرات منفی اقتصادی و اجتماعی آن همکاری کافی صورت نگرفته است.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین هشدار داد که هنوز وضعیت بدتری می‌تواند ایجاد شود، چرا که این ویروس احتمالا در بسیاری از کشورهایی که سیستم‌های بهداشتی ضعیفی دارند، گسترش بیشتری خواهد یافت.

به گفته گوترش، در دنیایی بهم پیوسته تا زمانی که همه افراد ایمن نباشند، هیچ کس ایمن نخواهد بود.

وی همچنین بر تلاش سازمان جهانی بهداشت با همکاری برخی از کشورهای پیشرو و سازمان‌های خصوصی برای تسریع در دستیابی به پیشرفت‌های علمی مورد نیاز برای مهار شیوع کروناویروس اشاره کرد.

گوترش تصریح کرد که تنها با استفاده از این ابزارها و خدمات جدید و ایجاد دسترسی عمومی و جهانی به کالاهای بهداشتی مقرون به صرفه می‌توان با همه‌گیری کووید-۱۹ مقابله کرده و به دنیایی عاری از این بیماری دست یافت.

وی اظهار داشت قدم بعدی، بسیج منابع برای این تلاش حیاتی خواهد بود. گوترش از کمک‌های سخاوتمندانه‌ای که روز دوشنبه به هدف اولیه ۷.۵ میلیارد یورو (حدود ۸.۲ میلیارد دلار آمریکا) نزدیک شد نیز استقبال کرد.  این وجوه نوعی پیش پرداخت برای توسعه ابزارهای جدید برای مقابله با کروناویروس با سرعتی لازم است.

به جز کمیسیون اروپا که رویداد دوشنبه را به نمایندگیِ اتحادیه اروپا ترتیب داده است، از جمله کشورهای درگیر در این تلاش جمعی می‌توان به آفریقای جنوبی، رواندا، مالزی، کاستاریکا، فنلاند و عربستان اشاره کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری شینهوا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان اظهار کرد که همه ما یک دید مشترک داریم و اکنون باید مردم را پیش از هر موضوع دیگری در اولویت قرار دهیم.

کلید واژه ها: آنتونیو گوترش ویروس کرونا


نظر شما :