درخواست رسمی پارلمان عراق برای خرید اس ـ۴۰۰ روی میز نخست‌وزیری

۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۹۹۰۷۸۵ سرخط اخبار

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از ارائه یک تحقیق کامل و درخواست رسمی برای خرید اس - 400 از مسکو به نخست‌وزیری خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، امروز (شنبه - ۱۸ آوریل)، از ارائه درخواست و تحقیق کامل برای خرید سامانه پیشرفته «اس - ۴۰۰» از روسیه به نخست‌وزیری خبر داد.

«بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با روزنامه رسمی «الصباح» گفت: این کمیسیون تحقیق کاملی را به نخست وزیر ارائه کرده و خواستار خرید سامانه پدافند هوایی اس - ۴۰۰ شده است. این امر با شخصیت‌های مسئول در فرماندهی کل نیروهای مسلح بررسی شد و اکنون بر روی میز نخست‌وزیر برای موافقت نهایی، قرار دارد.

 وی افزود: این مسئله پس از تشکیل دولت جدید عراق و موافقت آن با این درخواست که هدف از آن، تقویت سامانه نظامی کشور است، قطعی خواهد شد. موافقت با این قرارداد، نیازمند اختصاص بودجه مالی زیادی است و یک تصمیم سیاسی برای متنوع کردن منابع تامین سلاح کشور و عدم اعتماد مطلق به بلوک غرب و گرایش به سوی بلوک شرق به شمار می‌رود.

این نماینده عراقی گفت: کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از تصمیمات دولت آتی عراق در این زمینه حمایت و  پیشنهادها و توصیه‌های دقیق درباره آن ارائه خواهد کرد.

در راستای خیز عراق برای مستقل شدن این کشور از آمریکا در زمینه صنایع نظامی، ابتدای سپتامبر سال گذشته « فالح الفیاض» مشاور شورای امنیت ملی عراق، برای دیدار با مسئولان روس، عازم مسکو شد و در جریان این سفر، با «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه و شماری از مسئولان نظامی دیدار کرد.

در جریان این سفر، روابط دوجانبه مسکو - بغداد و راه‌های تقویت آن بررسی شد، ولی علت اصلی این سفر، آغاز مذاکرات برای خرید پدافند هوایی پیشرفته و در نهایت موافقت مسکو با این درخواست اعلام شد.

مسأله خرید پدافند هوایی جدید  از سوی عراق، زمانی آغاز شد که چندین بار مواضع سازمان الحشد الشعبی در مناطق مختلف عراق هدف قرار گرفت؛ حملاتی که رژیم صهیونیستی و همدستانش یعنی آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» در آن نقش داشتند.

در پی اعلام قصد بغداد برای خرید اس -۴۰۰، در همان زمان «کریم علیوی» عضو این کمیسیون اعلام کرد که فشارهای سفارت آمریکا برای این است که کشور در مسئله تجهیز تسلیحاتی، از لوای آن (آمریکا) خارج نشود. لذا واشنگتن به دولت عراق اجازه نخواهد داد که به سمت خرید سامانه دفاعی «اس-۴۰۰» روسیه حرکت کند.

کلید واژه ها: عراق اس - 400


نظر شما :