آیا دموکرات‌ها قادر به جلب نظر حامیان سندرز خواهند بود؟

۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۹۹۰۶۷۸ سرخط اخبار

برنی سندرز نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از عرصه رقابت‌ها کنار کشید اکنون این سوال مطرح است که‌ آیا دموکرات‌ها می‌توانند حامیان جوان و مترقی سندرز را جلب کنند یا تجربه دور قبل انتخابات آمریکا برای دموکرات‌ها باز هم تکرار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت و نامزد رقابت های مقدماتی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز چهارشنبه ۲۰ فروردین به رقابت انتخاباتی خود پایان داد. سندرز این خبر را در جریان یک کنفرانس از راه دور با اعضای کارزار انتخاباتی‌اش اعلام کرد. به این ترتیب مسیر برای جو بایدن به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر هموارتر شد.

برنی سندر در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها موفقیت‌های زیادی کسب کرد اما پیروزی‌های جو بایدن، رقیب اصلی او در رای‌گیری سه‌شنبه بزرگ باعث شد تا معاون باراک اوباما از سناتور چپ‌گرای ایالت ورمونت پیش بیفتد. حالا خروج سندرز از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری باعث می‌شود که ترامپ در انتخابات پیش رو با بایدن ۷۷ ساله رقابت کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی پس از انتشار خبر کناره‌گیری سناتور برنی سندرز از رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها در پیامی توئیتری با اعلام اینکه کناره‌گیری سندرز در انتخابات در واقع خواسته مقامات ارشد حزب دموکرات بوده است، از هواداران سندرز خواست که به جمع حامیان حزب جمهوری‌خواه بپیوندند. ترامپ در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «به لطف الیزابت وارن، برنی سندرز [از انتخابات] بیرون رفت! اگر به خاطر او نبود، برنی می‌توانست تقریباً در روز سه‌شنبه بزرگ تقریباً در همه ایالت‌ها پیروز شود. قضیه درست همان طوری که دموکرات‌ها و کمیته ملی حزب دموکرات می‌خواستند، به پایان رسید؛ مانند افتضاح هیلاری کلینتون حقه‌باز. طرفداران برنی باید به حزب جمهوری‌خواه ملحق شوند.»\

 سندرز و ایران؛

سندرز به دنبال به نتیجه رساندن طرحی بود که در صورت تبدیل شدن آن به قانون، دولت آمریکا برای جنگ با ایران مجبور به کسب اجازه از کنگره است. سندرز در توییتی، با تاکید بر فاجعه‌بار بودن جنگ با ایران دلایلش را این طور فهرست کرده: باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه خواهد شد، باعث جنگی تمام نشدنی می‌شود، هزاران میلیون دلار خرج روی دست دولت می‌گذارد، هزاران جان گرفته می‌شود.

او جنگ‌های آمریکا در عراق و ویتنام را بر پایه دروغ خوانده و گفته که اجازه نمی‌دهد دولت ترامپ جنگ دیگری به مردم آمریکا تحمیل کند. سندرز در آبان ماه سال گذشته در واکنش به گام چهارم برجامی ایران در توییتر نوشت: «از سرگیری کار ایران در فردو گامی نگران‌کننده است. ما توافقی داشتیم که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کرد که ترامپ با بی‌ملاحظگی آن را نقض کرد. باید فورا دوباره به برجام بپیوندیم و با ایران در زمینه سایر موضوعات منطقه‌ای گفت‌وگو کنیم.»

برنی سندرز در گفت و گو با سی‌ان‌ان گفت: این که طرفدار مردم اسراییل و طرفدار صلح در خاورمیانه باشیم، به این معنا نیست که باید از دولت نژادپرست و راست افراطی که اکنون در اسراییل وجود دارد، حمایت کنیم. به اتفاقاتی که در غزه می‌افتد نگاه کنید؛ مردم حتی نمی‌توانند منطقه را ترک کنند.  ما باید اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها را زیر پرچم عدالت عدالت دور هم جمع کنیم.

این نامزد دمکرات افزود: برای سال‌ها است که ما عاشق عربستان سعودی بودیم؛ مشکل اینجاست که رهبران این کشور اشرار قاتل هستند. باید ایران و عربستان را پای میز مذاکره بنشانیم. به نظرم اوباما پیشرفت خوبی در این زمینه داشت و ما باید این پیشرفت را ادامه دهیم. ایران و عربستان را کنار هم بگذاریم و به عنوان یک ملت به آنها بگوییم که ما از جنگ‌های بی‌پایان و خرج‌های تریلیون دلاری خسته شده‌ایم و این دو کشور باید رفتارهایشان را کنترل کنند.

آخرین موضع گیری سندرز در خصوص ایران بعد از شیوع کرونا در ایران بود. وی ۱۳ فروردین و به دنبال همه‌گیری کرونا خواهان لغو تحریم‌های ایران شد و گفت که تحریم‌های واشنگتن مانع ارسال کمک‌های پزشکی به ایران است.

سندرز در توییتی نوشت: ویروس کرونا جان دو هزار و ۶۰۰ نفر را در ایران گرفته است و تحریم‌های آمریکا مانع رسیدن دارو و کمک به آن کشور است و خطاب به پمپئو، وزیر امور خارجه و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشت: همه‌گیری هیچ مرزی نمی‌شناسد. بیایید اختلافات کشورهایمان را کنار بگذاریم و برای کاهش رنج‌های انسانی تحریم‌ها را برداریم.

چرا سندرز کناره گیری کرد

بر اساس گزارش‌ها معاونان و طرفداران برنی سندرز از وی خواسته‌اند تا از ادامه رقابت درون حزبی کناره‌گیری کند تا مسیر جو بایدن برای رقابت با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی هموار شود. انصراف سندرز، حزب دموکرات را از تشدید شکاف‌های داخلی آن گونه که در سال ۲۰۱۶ حزب را تا آستانه تجزیه پیش برد، نجات داد.

به گفته کارشناسان برآوردها حکایت از آن داشت که بایدن تا پایان دور انتخابات مقدماتی قادر نخواهد بود حد نصاب لازم دلیگیت‌ها (نمایندگان متعهد) را در کنوانسیون ملی حزب بدست آورد که در این صورت، تعیین سرنوشت انتخابات مقدماتی همانند سال ۲۰۱۶ برعهده سوپردلیگیت‌ها گذاشته می شد. رویگردانی مجدد سوپردلیگیت‌ها از سندرز، می‌توانست زمینه را برای شورش حامیان این نامزد چپگرا فراهم کند و در نهایت دعوای درون حزبی به نفع ترامپ و جمهوریخواهان تمام شود.

به گزارش روزنامه «واشنگتن پست»، «فیض شاکر» مدیر کارزار انتخاباتی سندرز و «پرامیلا جایاپال» یکی از سناتورهای اصلی حامی سندرز از جمله کسانی بودند که او را برای این تصمیم تحت فشار قرار داده‌اند.

با انصراف سندرز، «جو بایدن» به احتمال قریب به یقین از سوی کمیته ملی حزب دموکرات به عنوان نامزد نهایی این حزب معرفی خواهد شد تا رقیب «دونالد ترامپ» در انتخابات نوامبر سال جاری میلادی باشد. او در حال حاضر نامزد احتمالی حزب دموکرات است.

جو بایدن نامزد اصلی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به انصراف برنی سندرز از ادامه این رقابت‌ها واکنش نشان داد. بایدن با صدور بیانیه ای گفت: سناتور سندرز اعلام کرد که فعالیت انتخاباتی خود را متوقف کرده است. برنی قلب و روح خود را نه تنها در انتخابات ریاست جمهوری، بلکه به علل و مسائلی قرار داده است که در طول دهه‌ها با زندگی او بوده‌اند. می‌دانم که این تصمیم، برای وی چقدر دشوار بود و برای میلیون ها هوادار وی به ویژه رای دهندگان جوانی که از برنامه‌های مترقی که او در رقابت‌ها، الهام و انرژی گرفته و وارد سیاست شده اند، چه سخت است. در سیاست، کاری نادر انجام داده است. او فقط یک کارزار سیاسی را اجرا نکرده است. او جنبشی ایجاد کرده است و اشتباه نکنید، معتقدم که این حرکتی است که امروز به اندازه دیروز قدرتمند است. این یک چیز خوب برای ملت و آینده ما است.

 آیا دموکرات‌ها قادر به جلب نظر حامیان سندرز خواهند بود؟

بایدن به هواداران پرشور و جوان سندرز وعده شنیدن نظراتشان را داده و از آنها خواسته است در برابر ترامپ و برای شکست دادن ترامپ، در یک جبهه واحد به او یاری رسانند. شعارهای ضد سرمایه داری سندرز راز جذابیت او برای افراد مترقی و جوانان بود. او شعارهایی می داد که در فرهنگ محافظه کار آمریکا انقلابی به حساب می‌آیند. اکنون بایدن برای جلب آراء سندرز باید رایگان کردن کل سیستم بهداشتی، آموزش و پرورش مجانی تا سطوح دانشگاهی، و حفظ و نجات محیط زیست در برنامه‌های خود قرار دهد. دموکراتها در دور قبل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم سندرز را به نفع هیلاری کلینتون کنار گذاشتند. در آن انتخابات کلینتون نتوانست آرای طرفداران سندرز را جلب کند. اکنون هم این سوال مطرح است که آیا بایدن از چنین توانی برخوردار است و برای جلب نظر و رای حامیان سندرز چه برنامه ای دارد. نکته مهم و امیدوار کننده برای دموکراتها این است که‌آنها تجربه دور قبل انتخابات آمریکا را دارند و احتمالا برای عدم تکرار آن برنامه ریزی کرده اند. مسئله ای که علائم‌آن را در پیام بایدن به سندرز و طرفداران وی می توان مشاهده کرد.

کلید واژه ها: برنی سندرز


( ۲ )

نظر شما :

حميد ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۶
خداوکیلی 2 صحه مطلب نوشتید که آخرش بگویید هیچ چیز معلوم نیست و حتی تحلیل و پیش بینی هم نکرده اید؟ درسته آیا؟!!!!!