نماینده پارلمان عراق: درخواست واشنگتن از بغداد برای مذاکرات جدید باج‌خواهی است

۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۹۹۰۶۷۳ سرخط اخبار

یک نماینده پارلمان عراق امروز تأکید کرد که گفت‌وگوهای واشنگتن-بغداد که قرار است بزودی آغاز شود، مبتنی بر باج‌خواهی با هدف ابقای نظامیان آمریکایی در عراق است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کریم علیوی» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف «الفتح» امروز یکشنبه گفت که آمریکا از گفت‌وگو با بغداد به دنبال ابقای نظامیانش در عراق است.

علیوی در مصاحبه با روزنامه قطری «العربی الجدید» گفت: آنگونه که ما از جزئیات دعوت به گفت‌وگو مطلع هستیم، آمریکا می‌خواهد ترتیبی بدهد تا نیروهایش به مدت طولانی در عراق باقی بمانند آن هم در چارچوب یک تفاهم که خالی از باج‌خواهی نیست.

او افزود که آمریکا به دنبال احیای توافقنامه استراتژیکی است که خود واشنگتن با نقض حاکمیت عراق باعث پایان یافتن این توافقنامه شد.

علیوی تصریح کرد که واشنگتن از وجود مخالفت سیاسی و مردمی بزرگ با باقی ماندن نیروهایش در عراق مطلع است و می‌داند که اصرار برای اخراج این نیروها و حتی در صورت لزوم استفاده از زور و گزینه نظامی برای خروج نیروهای آمریکایی وجود دارد لذا به مطرح کردن چنین طرحی روی آورده است اما در حال حاضر تصمیمی برای پذیرش هیچ گفت‌وگویی که به ابقای نیروهای آمریکایی در عراق منجر شود، وجود ندارد.

مسئولان عراقی گفته‌اند که اواسط ژوئن آینده گفت‌وگوهای فراگیری بین بغداد و واشنگتن بنا به پیشنهاد آمریکا آغاز خواهد شد که گفته می‌شود به تدوین نقشه راه مربوط به روابط دو کشور و ترسیم روابط امنیتی و اقتصادی دوجانبه منتهی خواهد شد.

کلید واژه ها: عراق و امریکا


نظر شما :