اسماعیلی: ترامپ، آرزوی داعش را برآورده کرد/ کرواسی انتخاب خودم بود

۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۹۹۰۵۴۴ سرخط اخبار

سفیر ایران در کرواسی گفت: از همان زمان که آقای ترامپ وارد رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ شد، دور تازه ای از تنش با ایران را آغاز کرد که با ترور شهید سلیمانی به اوج رسید.

به گزارش ایسنا، پرویز اسماعیلی سفیر ایران در کرواسی با روزنامه «وچرنی لیست» این کشور گفت‌وگو کرد که متن کامل آن بدین شرح است:

۱. ایران این روزها با توجه به کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، چگونه مقابله با ویروس کرونا را انجام می دهد؟

پاسخ: از مصاحبه با روزنامه معتبر «وچرنی لیست» خوشحالم و به خاطر این فرصت تشکر می کنم. سازمان بهداشت جهانی (WHO) قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا اعلام داشته که استاندارد زیرساختهای درمانی ایران و توانایی پزشکان ایرانی بسیار بالاست. مشکل اصلی ما نرسیدن به موقع و کافی دارو به بیماران، و تجهیزات پزشکی به کادر درمانی است.

همه مسئولین و مردم ایران بسیج شده اند. تمام امکانات داخلی را برای حفاظت از شهروندان خود و غلبه بر ویروس کرونا به کار گرفته ایم؛ اما این نافی مسئولیت دولت آمریکا در گسترش بیماری در ایران و  مرگ مبتلایان بدلیل عدم دسترسی به دارو نیست.

۲. ایران دومین کشور پس از چین بود که ویروس کرونا در آن همه گیر شد، دلایل این امر چیست؟

پاسخ: ویروس کرونا از چین، ایران و هیچ کشوری برای ورود ویزا نگرفت. همه جهان را غافلگیر کرد. داده‌های علمی نشان می‌دهد که خیلی از کشورها، حتی در اروپا، زودتر از ایران دچار ویروس کرونا شده‌اند.

پاندمی کرونا یک تهدید جهانی است، اما برخی از آن به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کنند. همان‌ها که ماه گذشته ایران را از طریق رسانه‌هایشان بابت گسترش ویروس کرونا سرزنش می‌کردند، امروز بالاترین آمار مبتلایان را در جهان دارند و ما البته از این موضوع و بیماری همه ملت‌ها بسیار متاسفیم.

۳. آقای جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور بین الملل و سیاست های امنیتی گفت:  اتحادیه اروپا به درخواست  کمک بین المللی به ایران پاسخ می دهد. ایران یکی از کشورهایی است که با شدیدترین شکل  ویروس کرونا  مواجه شده است.  وی خاطرنشان کرد: چنین کمکی موجب نقض تحریم های اعمال شده توسط آمریکا علیه تهران نمی شود. آیا این کمک شروع شده است؟

پاسخ: دسترسی به دارو و امکانات بشر دوستانه «حق» بنیادین همه ملت ها بویژه هنگام بلایای طبیعی و فراگیر است. کشورهای توسعه یافته و برخوردار هم، مطابق وظیفه انسانی باید به کشورهایی که بیشتر درگیر ویروس هستند، کمک کنند. این دقیقا به نفع خودشان هست. چون گسترش پاندمی به هر میزان، تهدید بیشتر برای همگان است.

بر همین مبنا در مصوبات اخیر سران اتحادیه اروپایی هم کمک به سایر کشورها از جمله ایران تاکید شد. ما هم استقبال می کنیم و در مبارزه با کووید ۱۹ خود را کنار اروپا می دانیم. اما اروپا می‌گوید که به برجام متعهد است و تحریم‌های  یکجانبه آمریکا را هم قبول ندارد؛ پس چرا آنها را اجرا می کند؟ انتظار این بود که اروپا حداقل بخاطر موازین انسانی، اجرای تحریم ها را کنار بگذارد.

گویا اتحادیه اروپا ۲۰ میلیون یورو از طریق سازمان صلیب سرخ بین‌المللی برای کمک به ایران اختصاص داده ولی تا کنون کمکی به ایران نرسیده است. البته تعدادی از دولت‌ها و مردم کشورهای اروپایی کمک‌هایی ارسال کرده‌اند که تشکر می‌کنیم.

۴. ایران خواستار آزاد سازی پولهای توقیفی خود شده است. آیا با این درخواست موافقت شده و اگر چنین است، چه میزانی از پولها آزاد می شود؟

پاسخ: پول های مورد اشاره متعلق به ملت ایران است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صراحتا گفت که پولها آزاد نخواهد شد. تا کنون با درخواست ایران موافقت نشده و هیچ رقمی از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد نشده است.

وقتی آمریکا با آزادی پولهای ما موافقت نکرد، از صندوق بین المللی پول مبلغ ۵ میلیارد دلار درخواست وام کردیم. مقامات سازمان ملل واتحادیه اروپا هم از این درخواست حمایت کردند. ما هم اطلاعات لازم را به این صندوق داده ایم اما هنوز منتظریم. شاید آمریکا آنجا هم علیه ما اعمال نفوذ کند.

۵. چرا دولت ایران کمک‌های آمریکا برای مبارزه با ویروس کرونا را رد کرد و از آمریکا خواست به جای آن، تحریم ها را لغو کند؟

پاسخ: اگر آمریکا صداقت دارد اموال خودمان را آزاد کند. صحبت مقامات آمریکایی از کمک به مردم ایران، فقط یک نمایش است تا افکار عمومی دنیا را از ظلم بزرگی که به ملت ایران می کنند منحرف سازند. اگر واقعا می خواهند کمک کنند، تحریم ها را بردارند.

همین روزها پمپئو وزیر امور خارجه و برایان هوک مسئول ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته‌اند که فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت. تحریم های جدیدتری هم اعمال شده است. پس ادعای کمک آنها به مردم ایران، مانند این است که یک تمساح برای قربانی خود اشک بریزد!

ما به فارسی چنین ژستی را «اشک تمساح» می نامیم.

۶. تا چه اندازه تحریم های آمریکا در گسترش سریع ویروس کرونا در میان مردم ایران نقش داشته است؟

پاسخ: باید به ایران بروید و از پزشکان و پرستاران بپرسید. اما سران ۸ کشور جهان از جمله چین و روسیه به دبیر کل سازمان ملل نامه نوشتند و خواستار لغو تحریمها شدند. خانم میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، آقای تدروس آدهانوم رئیس سازمان بهداشت جهانی، تعدادی از سناتورهای آمریکایی، معاون پارلمان آلمان و بسیاری از شخصیتهای بین المللی خواستار لغو یا کاهش تحریم ها شدند.

اینها نشان می دهد که تحریم‌های آمریکا از علل اصلی گسترش سریع ویروس کرونا و تلفات انسانی آن در ایران بوده است.

۷. بسیاری از مقامات ایرانی می‌گویند ویروس کرونا بخشی از جنگ بیولوژیکی آمریکاست؟ آیا شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا این ویروس را وارد ایران کرده است؟

پاسخ: کشورها و مقامات متعددی در دنیا این اتهام را مطرح کرده اند. حقیقت روزی روشن خواهد شد. آنچه امروز مهم است، اینکه آمریکا در شرایط سختی که مردم ما داشتند، دشمنی را بر انسانیت ترجیح داد. آقای ترامپ و پمپئو خصومت ها و تحریم ها را افزایش دادند و به طور مثال مارک دوبوویتز (Mark Dubowitz) رئیس موسسه دفاع از دمکراسی آمریکا (FDD) در اظهار نظری بیشرمانه در مورد این ویروس مرگبار نوشت "بسیار خوشحالیم که اگر تحریم ها نتوانست صادرات غیر نفتی ایران را متوقف کند؛ کرونا این کار را انجام داد"!

۸. بسیاری از رسانه‌های غربی به پخش تصاویر ماهواره‌ای اقدام کرده‌اند که ایران برای قربانیان ویروس کرونا قبر دسته جمعی ساخته است. آیا این درست است که ایران تعداد واقعی بیماران و فوت شدگان را مخفی می کند؟

پاسخ: مباحث علمی با پروپاگاندای سیاسی فرق دارد. دفن قربانیان بیماریهای فراگیر شرایط و الزامات خاص خودش را دارد. به طور مثال پاشیدن آهک در محل دفن اجساد که یک اقدام علمی برای عدم انتقال آلودگی است. ایران هم بر اساس استانداردهای پزشکی عمل می کند.

وزارت بهداشت ما هر روز آمار مبتلایان به کووید ۱۹ را منتشر می کند که در مراجع بین المللی ثبت می شود و سازمان بهداشت جهانی WHO هم تاکید کرده که به آمار ایران اطمینان دارد.

۹. وضعیت بین ایران و آمریکا پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، هر روز با افزایش تنش مواجه است. بدون در نظر گرفتن پاندمی ویروس کرونا، آیا شما از وقوع جنگ احتمالی بین دو کشور هراس دارید؟ آیا ایران می تواند از لحاظ نظامی با آمریکا رویارویی کند؟

پاسخ: ایران و ۱+۵ بر اساس حسن نیت به توافق برجام رسیده بودند. ایران متعهد بود. اوضاع آرام بود و همکاری‌ها پیش می رفت. از همان زمان که آقای ترامپ وارد رقابتهای انتخاباتی ۲۰۱۶  شد، دور تازه ای از تنش با ایران را آغاز کرد که با ترور شهید سلیمانی به اوج رسید.

ما هرگز از تنش یا جنگ استقبال نمی کنیم. هرگز به همسایه خود حمله نکرده ایم. اما ثابت کردیم که در دفاع از خود شجاع ترین مردم جهان را داریم.

به نظر من دولت فعلی آمریکا در ذات خود خشن و جنگ سالار است، اما در برابر ضعیفان. اگر ما ضعف نظامی داشتیم، در حمله نظامی درنگ نمی کرد.

۱۰. با توجه به اینکه بیشتر محافظه کاران از ابتدا مخالف امضای برجام با جامعه جهانی بودند، پیروزی محافظه کاران در انتخابات اخیر پارلمانی ایران چقدر می تواند این تنش ها را افزایش دهد؟

پاسخ: ذات سیاست خارجی ایران، تنش زدایی و همکاری است. برجام نتیجه همین استراتژی بود. سیاست خارجی ایران، مانند برجام، یک تصمیم ملی است. برجام در مجلسی تصویب شد که اصولگرایان اکثریت آن را تشکیل می دادند. لذا رقابتهای سیاسی داخلی، نقشی در تنظیم اصول سیاست خارجی ایران ندارد.

۱۱. در صورت وقوع جنگ در منطقه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا ایران به اهداف نظامی آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس حمله خواهد کرد؟

پاسخ: امیدواریم چنین نشود. چون به ضرر همه ملتهای منطقه و جهان است. این فقط به سود کارخانه های تسلیحاتی آمریکاست. همانها که به جای سرمایه گذاری برای توسعه، با تحقیر ملتهای منطقه ما، ثروت آنها را می دوشند. صدها میلیارد دلار اسلحه به منطقه می فروشند و حتی استفاده از این سلاح ها را هم به آنها نمی‌آموزند.

ما تهدیدی برای کشورهای منطقه نیستیم و از سوی آنها هم تهدیدی احساس نمی کنیم. اما اگر آمریکا به ایران حمله کند، ما هم بر اساس منطق جنگ و حق مشروع خودمان پاسخ محکم خواهیم داد.

۱۲. چرا شما فکر می کنید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر تنش ها را افزایش می دهد؟

پاسخ: برای دنیا ثابت شده که رئیس جمهور فعلی آمریکا رفتار متعادل و قابل اعتمادی ندارد. دکترین آقای ترامپ نقض قوانین بین المللی و حتی داخلی ایالات متحده است؛ نه اجرای آنها. این یعنی تنش در همه مناسبات بین المللی.

در حالیکه برجام نتیجه حداقل ۱۲ سال مذاکره سنگین بوده، اول از آن خارج شد  و بعد گفت فقط با یک ملاقات همه تحریم ها را بر می دارد! و زمانی که ترامپ رئیس جلسه شورای امنیت سازمان ملل بود، کشورها را بخاطر رعایت قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا تحریم کرد.

ترامپ روحیه تهاجمی، تحکمی و تحقیر کننده نسبت به بقیه ملتها، دولتهای همپیمان آمریکا در اروپا و حتی هم حزبی های خود در حزب جمهوری خواه دارد. خروج یکجانبه از سایر پیمانهای بین المللی مثل پیمان پاریس، یا نهاد یونسکو و پیمان نفتا و ... تفاوتی با خروج از برجام ندارد. او در حالیکه در کانادا توافقی را با گروه ۷ امضا کرد، در پرواز برگشت از کبک آن را پس گرفت. این یعنی بی ثباتی و تنش دائم و فراگیر.

تهدید به تحریم اروپا در صورت اتصال به خط لوله گاز نورد استریم ۲، جنگ تعرفه ها با چین، اختلافات با ژاپن و اخلال در تجارت بین الملل گوشه ای از اقدامات تنش زای ترامپ است. و من فکر می کنم بیشترین خسارت در این زمینه را اروپا متحمل می شود.

۱۳. آیا شما باور می کردید که آمریکا یک زمانی  بتواند سردار  قاسم سلیمانی را ترور کند؟

پاسخ: کاری را که داعش آرزو داشت انجام دهد و نتوانست؛ آقای ترامپ به عهده گرفت و انجام داد. ترور فردی که با هواپیمای مسافربری و دعوت رسمی وارد کشوری می شود، شجاعت نیست؛ یک اقدام جنایتکارانه و بزدلانه است.

۱۴. به نظر شما پاسخ به ترور سردار سلیمانی کافی بود، آیا می توان انتظار داشت که ایران برای انتقام ترور سردار سلیمانی بیشتر از این تلافی کند؟

پاسخ: ما منطقه خود را زمین رقابت یا منازعه با آمریکا نمی دانیم. ما همیشه حافظ اصلی ثبات در میان همسایگان، منطقه و امنیت آبراه‌ها بوده ایم. اتفاقا آمریکا کسی را ترور کرد که قهرمان آزادی ملتهای منطقه از شر داعش و تروریستها بود. لذا هیچ اتفاقی جواب خون شهید سلیمانی را نمی دهد.

پاسخی که ایران در حمله موشکی به پایگاه عین الاسد آمریکا داد، هم توانمندی بالای نظامی ایران را نشان داد و هم تکنولوژی دفاع نظامی آمریکا را به چالش کشید. تمام موشک ها ایرانی بودند و به هدف خوردند.

۱۵. چقدر صحت دارد که وزیر خارجه فرانسه گفته است "اگر ایران از برجام خارج شود، می تواند طی دو سال به  بمب اتمی دست بیابد؟"

پاسخ: مرجع اصلی اعلام نظر در این زمینه آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) است. تمام گزارشات آژانس تا کنون موید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای و اجرای تعهدات ایران در برجام بوده است. ۸۰ درصد بازرسی های آژانس از کشورهای عضو در ایران انجام می شود. لذا پاسخ این سوال را خود آقای لودریان باید بدهد.

ساخت سلاح هسته ای؛ هم مطابق فتوای رهبر انقلاب اسلامی حرام است و هم در دکترین نظامی ایران نیست. برجام، تضمین اطمینان جهانی به همین مساله بود.

۱۶. اروپا کاملاً طرفدار توافق هسته‌ای با ایران است اما ظاهرا هیچ اقدامی هم برای مقابله با سیاستهای تهاجمی و خصمانه آمریکا در قبال ایران از خود نشان نمی دهد. ارزیابی شما چیست؟

پاسخ: ما محدودیت های اروپا در برابر یکجانبه گرایی آمریکا را درک می کنیم. اروپا هم نقش مهم و سازنده ای در انعقاد برجام داشت و هم به عنوان طرف توافق به ما دو وظیفه داشت.

یکی اینکه اروپا باید بسیار فعالانه تر مانع خروج آمریکا از برجام می شد. و دیگری اینکه به تعهدات خودش هم عمل می کرد. اروپا برای جبران خروج آمریکا و اجرای تعهداتش از ما چند هفته فرصت خواست. ما یکسال صبر کردیم. من خودم در نیویورک و مذاکرات ۱+۴ جزو هیات ایرانی بودم. اروپا ۱۱ تعهد را به ایران اعلام کرد و تا این لحظه حتی به یک کدام آنها عمل نکرده است.

اروپا باید قادر باشد از سیاست خارجی و امنیتی مشترک و همچنین یکپارچگی خود حفاظت کند. ایران همیشه خواهان اروپای مقتدر بوده است.

۱۷. ایران تا حدودی از برجام خارج شده است. آیا ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد؟

پاسخ: ایران از برجام خارج نشده، بلکه بر اساس ماده ۳۶ آن بخشی از تعهدات خود را کاهش داده تا سایر طرفها به تعهدات خود عمل کنند و برجام مستحکم شود. اگر آنها به تعهدات عمل کنند، ایران هم به شرایط قبل باز می گردد. غنی سازی در ایران هم با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال انجام است.

۱۸. شما اولین سفیری هستید که استوارنامه خود  را به آقای زوران میلانویچ رئیس جمهور منتخب کرواسی تحویل دادید. جلسه شما با ایشان چگونه بود و درباره چه موضوعی صحبت کردید؟

پاسخ: مسئول تشریفات ریاست جمهوری کرواسی شرایط دشوار کرونا و محدودیت ملاقاتهای دیپلماتیک را برای من توضیح داد. ما نیز می دانیم که این شرایط برای حفظ سلامت عمومی است. من در چنین شرایطی با عالیجناب میلانویچ دیدار و ضمن تقدیم استوارنامه با ایشان گفت‌وگو کردم. از آقای رئیس جمهور که مرا به عنوان اولین سفیر پذیرفتند و از کابینه ایشان بسیار متشکرم.

ملاقات ما خیلی صمیمی بود. ما از مسایل روز مثل لزوم همکاری جهانی برای ریشه کنی پاندمی کرونا، از ریشه های مشترک فرهنگی دو ملت، از روابط بسیار خوب سیاسی میان دو دولت و از ظرفیت های گسترده همکاری در ابعاد دو جانبه، منطقه ای و بین المللی سخن گفتیم.

ایشان هم از توسعه روابط استقبال و تاکید کرد که حفظ برجام سیاست قطعی اتحادیه اروپا و مورد حمایت کرواسی است.

۱۹. وظیفه و اولویت شما به عنوان سفیر جدید در کرواسی چیست؟

پاسخ: من به رئیس جمهور میلانویچ گفتم که ماموریت من توسعه روابط دو کشور، به نفع ملت‌های ایران و کرواسی و در همه ابعاد و زمینه‌ها است. من در انجام این ماموریت بسیار جدی و پرکار خواهم بود و امیدوارم مورد حمایت آقای رئیس‌جمهور و دولت کرواسی باشم.

۲۰. کرواسی در جریان سیل ابتدای سال به مردم ایران کمک کرد. چگونه آن‌را تحلیل می کنید؟

پاسخ: ماهیت انسانی این کمک ها بسیار ارزشمند است. ما از کرواسی و به  خصوص موسسه کمک‌های کرواسی که وظیفه هماهنگی را به خوبی انجام داد، تشکر می‌کنیم. روابط دوستانه دو ملت ایجاب می‌کند که در شرایط سخت کنار هم باشند. همانطور که ایران نیز در مواقع خطیر و از جمله سیل سال‌های گذشته در کنار مردم کرواسی بوده و همیشه نیز خواهد بود.

۲۱. کرواسی ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. آیا کرواسی برای شروع مجدد مذاکرات اتحادیه اروپا و ایران در مورد برجام تلاش می‌کند؟

پاسخ: مقامات کرواسی در چارچوب سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا عمل می‌کنند. هم اتحادیه اروپا و هم ایران متن برجام را قبول دارند و بر اهمیت آن تاکید می کنند. پس مذاکره مجددی لازم نیست، برجام نیازمند عمل همه طرفها به تعهدات‌شان است. موضوعی که رئیس جمهور میلانویچ هم به آن تاکید کرد.

۲۲. آیا کرواسی تحریم‌های تحمیل شده توسط دونالد ترامپ علیه ایران را اجرا می‌کند؟

پاسخ: ما علاقه‌مندی فراوانی برای توسعه همکاری ها داریم و نیز محدودیتهای کرواسی را درک می کنیم. بعد از برجام و اوریل ۲۰۱۶ خانم کیتارویچ رئیس جمهور در صدر هیاتی ۷۵ نفره سیاسی - اقتصادی به تهران آمد. مدیران اتاق بازرگانی کرواسی و دهها شرکت بزرگ کرواسی همراه او بودند. خانم کیتارویچ در جمع بازرگانان دو کشور سخنرانی کرد. در زمان کوتاهی حجم روابط اقتصادی دو کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون یورو رسید. ظرفیت زیادی هم برای افزایش این تجارت وجود داشت.

اما در حالی‌که هیچ مشکل سیاسی بین دو کشور وجود نداشت؛ بدلیل تحریم های غیر قانونی و مقررات فرامرزی یک دولت دیگر، ملت ایران و کرواسی از این نفع مشترک محروم شدند.

سوال واقعی این است که چرا؟!

۲۳. همکاری اقتصادی و سیاسی با کرواسی را چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ: بسترهای مشترک فرهنگی بین دو ملت، سابقه روابط خوب سیاسی، و ظرفیتهای عظیمی برای همکاری به نفع دو کشور وجود دارد. ایران می تواند مطمئن ترین منبع انرژی کرواسی باشد و بدلیل موقعیت خوب منطقه ای کرواسی؛ انرژی خود را از طریق کرواسی به اروپای مرکزی و غربی ترانزیت کند.

ایران هم خود علاوه بر بازاری ۸۰ میلیون نفری، در قلب آسیای مرکزی و بازاری ۵۰۰ میلیون نفری است. ایران و کراوسی می توانند پایه های دو پل، برای ارتباط شرق و غرب باشند.

۲۴. آیا شرکت های کرواسی به ایران می روند؟

پاسخ: همانطور که گفتم بعد از سفر خانم کیتارویچ به تهران روسای بخش خصوصی و شرکتهای دو کشور رفت و آمدهای بسیار زیادی داشتند. این ارتباطات سود دو طرف را به همراه داشت. اما بخاطر تحریم های آمریکا قطع شد. مثل الان که کرونا ارتباطات در کل جهان را مختل کرده است.

من قبل از سفر به زاگرب نشستی با مدیران اتاق بازرگانی ایران داشتم. قاطعانه می گویم که ایران همیشه از بازرگانان کرواسی به گرمی استقبال می کند.

۲۵. برای شما زندگی در زاگرب چگونه است؟

پاسخ: به حدود ۸۰ کشور دنیا سفر داشته ام، اما کرواسی انتخاب خودم بود. این کشور و مردم کرواسی را دوست دارم. اگر چه طی ۵۰ روزی که در زاگرب هستم به دلیل ویروس کرونا کمتر توانسته ام در جامعه حضور یابم، ولی خود را در خانه احساس می کنم. مردم زاگرب دوست داشتنی، آرام و فرهنگ دوست هستند. مثل ایرانیان.

۲۶. شما سالهای زیادی روزنامه نگار بودید، کارنامه حرفه ای شما به عنوان روزنامه نگار در میان مردم ایران چگونه بود؟ این نظریه چقدر صحت دارد که کروات‌ها اصالتاً اهل ایران هستند. آیا در مورد آن تحقیق کرده اید؟

پاسخ: حدود ۲5 سال روزنامه نگار بوده ام و البته مسئولیت های سیاسی هم داشته ام. موسس یا مدیر خبرگزاری و برخی روزنامه های مهم ایران بوده ام. اما افتخار می‌کنم که همیشه یک روزنامه نگار بوده ام. معتقدم عملکرد یک روزنامه‌نگار را هم مردمش باید قضاوت کنند، نه خودش.

برای این نظریه که کرواتها ریشه ایرانی دارند، تحقیقات و مستندات تاریخی و حتی ژنتیک زیادی تا به حال منتشر شده و بسیاری از مسوولین کرواسی، از جمله آقای گردان گرلیچ رادمان وزیر خارجه کرواسی طرفدار این نظریه است و حتی در کتابی به اشتراکات فرهنگی دو کشور پرداخته است.

آقای دراگو اشتامبوک سفیر بسیار فعال و دانشمند کرواسی در تهران را قبل از سفر دیدم. ایشان که مجموعه شعر خود را به زبان فارسی منتشر کرده، در جمله ای گفته "هر روز که از حضورم در ایران می گذرد، در این تز که ریشه کرواتها و ایرانی ها مشترک است مصمم تر می شوم."

علیرغم این مسایل؛ من تخصصی در تاریخ ندارم. بر عهده پژوهشگران علوم انسانی و مورخان است که به این سوال پاسخ دهند. اگر چه این مایه خوشحالی و افتخار ماست که کرواتها ریشه مشترکی با ما دارند.

۲۷. شما در دفتر دکتر روحانی رئیس جمهور روحانی معاون و مشاور بودید. او به شما قبل از عزیمت به زاگرب چه توصیه ای را کرد؟

پاسخ: با دکتر روحانی رئیس جمهور گفتگوی مفصلی راجع به این ماموریت داشتم. از نقطه نظرات ایشان نیز بدلیل همکاری نزدیک کاملا آگاهم. ایشان به من گفت انتظارم این است که در روابط خوب بین دو ملت جهش ایجاد کنی و روابط دوستانه دو دولت را هم بر مبنای موافقتنامه ها و تفاهم نامه های مهمی که بین روسای جمهور و مسوولان دو کشور امضا شده، پیش ببری.

پس ماموریت من این است که بین دو ملت دو قلب تپنده تر، و بین دو دولت دو دست صمیمانه وجدی تر را سامان دهم.

۲۸. تحقیقات مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی به کجا رسید؟

پاسخ: این حادثه ای دردناک در پی سلسله تهدیداتی بود که آمریکا بعد از ترور سردار سلیمانی ادامه داد. شب قبل این حادثه آقای ترامپ توییت زد که ۵۲ نقطه ایران به عنوان هدف تعیین شده است. هواپیماهای اف ۳۵ در مرزهای ما پرواز می کردند. طبیعی است که پدافند ایران حساس تر از همیشه بود. نیروهای مسلح ما در اولین فرصت از اشتباه صورت گرفته عذرخواهی و مسئولیت آن را پذیرفتند. بیشترین قربانیان این حادثه تراژیک، نخبگان ایرانی بودند.

 ایران در این زمینه طبق مقررات بین المللی عمل کرد. جعبه سیاه باید در کشوری بازخوانی شود که حادثه در آن رخ داده است. لذا ما از آمریکا به عنوان سازنده هواپیمای بویینگ خواستیم بر اساس قرارداد، نرم افزار مربوطه را در اختیار ایران قرار دهد. شرکتی که موظف به اینکار بود، به بهانه تحریم نرم افزار را به ما نداد.

علیرغم این؛ ما موافقت کردیم که جعبه سیاه به لابراتوار اوکراین منتقل شود. با همکاری فرانسوی ها و حضور نمایندگان کشورهای ذینفع اطلاعات آن بازخوانی شود و تحلیل نهایی در تهران انجام شود.

۲۹. در انتها خودتان اگر مطلبی خطاب به مخاطبان ما دارید، بگویید:

پاسخ: کرونا نشان داد که انسانیت یک پیکر واحد است. همانطور که «سعدی» شاعر بزرگ ایرانی گفته است. تحریم یک عمل سیاسی است که به توسعه، رفاه و سلامتی ملتها ضربه می زند. کنار گذاشتن تحریم، وطیفه ای انسانی است. از مخاطبان شما دعوت می کنم به این کمپین بپیوندند:


Corona2plus.com/corona2/en/petition

و به ملت کرواسی می گویم "دوستتان دارم" (به زبان کرواتی)

کلید واژه ها: ایران و کرواسی


نظر شما :