راست های افراطی همچنان به دنبال بستن مرزها هستند

استفاده ابزاری پوپولیست های اروپا از ویروس کرونا

۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۰۰۲۷ اخبار اصلی اروپا
رهبران راست افراطی در سراسر اروپا تشدید تدابیر مرزی را خواستار شدند و در ایتالیا، پناهجویان و امدادرسانان را قرنطینه کرده اند.
استفاده ابزاری پوپولیست های اروپا از ویروس کرونا

نویسنده: یلنیا گاستولی

دیپلماسی ایرانی: در حالی که بیشتر کشورهای اروپایی از موارد ابتلا به ویروس کرونا خبر داده اند، سیاستمداران پوپولیست اروپایی در تلاش هستند تا از این بحران سلامتی برای اهداف سیاسی خود استفاده کنند. 

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونا تاکنون ۸۶ هزار نفر را مبتلا کرده که ۹۰ درصد آنها در استان هوبی چین هستند. تاکنون بیشتر از سه هزار نفر در پی ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند که باز هم اکثریت آنها در چین بودند.

اما برای ماتئو سالوینی، نخست وزیر موقت پیشین ایتالیا و رهبر حزب راست افراطی لیگ، فرصتی را برای تلاش برای جلب حمایت ایتالیایی ها در حالی که محبوبیت دولت طرفدار اروپا کاهش یافته، فراهم آورده است. سالوینی در پایان ماه فوریه گفت: «اگر (نخست وزیر جوزپه) کنته توانایی محافظت از ایتالیا و ایتالیایی ها را ندارد، باید از سمت خود کناره گیری کند. آلودگی در حال پراکنده شدن است. من از دولت می خواهم که اعلام کند چه کسی وارد و چه کسی خارج شده است. ما باید همین حالا مرز هایمان را ببندیم.»

ایتالیا روز سه شنبه در شمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در خارج از چین، از ایران پیشی گرفت.

در حالیکه احساسات ضد چینی در سراسر جهان قابل مشاهده است، سالوینی سعی کرده ترس و نگرانی ها را درباره پناهجویانی که از آفریقا به خصوص لیبی وارد ایتالیا می شوند، افزایش دهد. او ماه گذشته به خبرنگاران گفت: «اجازه ورود پناهجویان و مهاجران از آفریقا، جایی که موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن تایید شده، غیرمسئولانه است.» در زمان اظهارات سالوینی مصر تنها کشور آفریقایی بود که یک مورد تایید شده ابتلا به ویروس کرونا داشت. از آن زمان تاکنون چند مورد دیگر ابتلا نیز در سراسر قاره اعلام شده است.

دو قایق نجات از سازمان غیر انتفاعی «پزشکان بدون مرز» به نام های وایکینگ اقیانوس و دیده‌ بان دریا ۳، به ترتیب در روزهای ۲۳ و ۲۷ فوریه در بندرهای سیسیل متوقف شده و سرنشینان آنها برای دو هفته است که در قرنطینه به سر می برند. مهاجران و پناه‌ جویان نجات ‌یافته به مراکزی در همان نزدیکی منتقل شدند و خدمه کشتی هنوز هم در کشتی هستند. در نتیجه، هیچ سازمان غیر انتفاعی در حال انجام عملیات در مدیترانه مرکزی نیست. هیچ موردی از ابتلا به ویروس هم روی کشتی شناسایی نشده است. سازمان پزشکان بدون مرز ایتالیا در توییتر نوشت: «قرنطینه کردن یک قایق نجات همانند متوقف کردن آمبولانس در میانه یک فوریت پزشکی است.» این در حالی است که رفت و آمد آزادانه یکی از اصول پایه ای اتحادیه اروپا به شمار می رود.

در فرانسه مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی، از دولت رئیس جمهوری امانوئل ماکرون به دلیل اینکه اجازه داد طرفداران فوتبال ایتالیا در بازی هفته گذشته در لیون حضور یابند، انتقاد کرد و گفت: «شرایط هر چه باشد، مرز از جمعیت کشورها محافظت می کند.»

احزاب راست افراطی در آلمان و اسپانیا هم تعلیق توافقنامه شنگن، توافقی که امکان سفر بدون روادید میان ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا را فراهم می کند، خواستار شدند و رهبران اروپایی را به دلیل در اولویت قرار دادن «دگم» مرزهای باز به سلامتی شهروندان، مورد انتقاد قرار دادند. در همین حال، برخی وزرای بهداشت اروپایی مجددا تعهد خود را به محافظت از جابهجایی آزادانه اعلام کردند. آندریا آمون، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در اروپا، هم گفت که تعلیق توافقنامه شنگن از دیدگاه علمی «توجیه‌ پذیر» نیست. 

قوانین شنگن این امکان را برای کشورهای عضو فراهم می آورد تا در مواجهه با تهدیدهای خاص برای سیاست های عمومی یا امنیت داخلی، به طور موقت ایست های مرزی داشته باشند. اتریش، دانمارک، فرانسه، آلمان و سوئد از سال ۲۰۱۵، زمان آغاز بحران پناهجویان، محدودیتهای مرزی را برقرار کرده اند. آندریا مامون، یک محقق در زمینه تاریخ مدرن اروپایی در دانشگاه لندن، به الجزیره گفت: «در برخی کشورها اعمال فشار شبه استبدادی برای بستن مرزها وجود داشته است و افرادی مانند سالوینی از این مساله (شیوع ویروس کرونا) استفاده کرده اند تا بگویند که نباید به مهاجران اجازه ورود به کشور را داد. اما او تا یک جایی می تواند از این بهانه استفاده کند چرا که بیشتر موارد ابتلا به ویروس در شمال ایتالیا بوده است.» او در ادامه تاکید کرد: «در سطح اتحادیه اروپا از این استراتژی به ویژه برای ممانعت از اشاعه ترس و وحشت عمومی حذر شده است.»

منبع: الجزیره / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: کرونا ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در ایتالیا پوپولیسم احزاب پوپولیستی در اروپا راست های افراطی در اروپا توافقنامه شنگن اتحادیه اروپا


( ۱ )

نظر شما :