گزارش جدید آژانس سیاسی بود

۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۹۹۰۰۰۵ سرخط اخبار

 ایرنا- آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت هسته‌ای ایران تحت تاثیر آمریکا و سیاسی بود، این در حالی است که آمریکا و اروپا که بازیکنان اصلی مذاکره هسته‌ای بوده به تعهداتشان پایبند نبودند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ایران به ۵ برابر محدودیت خود در برجام رسیده است.

طبق این گزارش، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به یک هزار و ۲۱ کیلوگرم رسیده که این میزان از سقف توافق شده در برجام فراتر است. علاوه بر ذخایر، سطح اورانیوم غنی شده توسط ایران نیز فراتر از توافق صورت گرفته در برجام است.

علاوه بر این آژانس مدعی شده ایران اجازه دسترسی به سه مکان را فراهم نکرده و درباره پرسش های آژانس پیرامون مواد هسته ای اعلام نشده، همکاری قابل توجهی نداشته است.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زنگ خطر را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به صدا درمی‌آورد و از تهران می‌خواهد درباره یک سایت هسته‌ای غیرمرجع خود در تهران شفاف سازی کند. او ادعا کرد که «ایران باید تصمیم بگیرد که به شیوه ای شفاف با آژانس همکاری کند و توضیحات لازم را بدهد».

ایالات متحده آمریکا به صورت غیرقانونی از برجام خارج شد، اروپا نتوانست به تعهداتش در قبال ایران عمل کند و جمهوری اسلامی نیز در مقابل ضعف اروپا اعلام کرد تعهدات خود را به صورت گام به گام کاهش می دهد. به این دلیل که ایران به این باور رسیده بود که هر تلاشی برای حفظ برجام باید توسط تمامی اعضای کمیسیون مشترک بر جام صورت بگیرد. چون برای ایران دیگر قابل توجیه نیست که بخواهد به تنهایی بار حفظ برجام را به دوش بکشد و همه تعهدات خود را ذیل توافق هسته‌ای اجرایی کند، و در مقابل کشورهای اروپایی و دیگر اعضای حاضر در برجام هیچ گونه تعهدی را انجام ندهند.

اما اروپا به جای تلاش برای اجرای تعهداتش ایران را تهدید کرد مکانیسم حل اختلاف را فعال می‌کند و در نهایت در دی امسال ماه با اعمال تهدیدهای آمریکا این اقدام را انجام داد. ایران نیز تأکید کرد اگر این روند به ارجاع پرونده هسته‌ای کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل متحد منجر شود، از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) خارج خواهد شد و دیگر با آژانس همکاری نخواهد کرد.

این در حالی است که در تمام مدت اجرای برجام، سازمان بین المللی انرژی اتمی حداقل در ۱۵ گزارش فعالیت هسته ای ایران را تایید و تاکید کرد که فعالیت ها بر اساس روند مذاکره بوده و هیچگونه انحرافی صورت نگرفته است.

پیش از این آژانس تأیید می‌کرد که ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و با وجود کاهش تعهدات، دسترسی آژانس به تمامی تأسیسات هسته‌ای مجاز است. در گزارش جدید آژانس گزارش شده که ایران به سه سایت هسته ای اجازه دسترسی نداده است.

به نظر می رسد گزارش جدید آژانس انرژی اتمی با توجه به دروغ‌پردازی‌های رژیم صهیونیستی که در سازمان ملل نمایشی علیه ایران را اجرا کرد و فشار سیاسی آمریکایی‌ها تدوین شده است. در حالی که گزارش آژانس باید بر اساس اطلاعات فنی و علمی باشد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی باید در جایگاهی بی طرف باشد که تا کنون تا حد زیادی اینگونه بوده است در ۱۶ سال گذشته با وجود نشار آمریکا و رژیم صهیونیستی گزارش آژانس نشان داد که ایران همیشه از مقررات آژانس تبعیت کرده و به تعهدات خودش در چارچوب آژانس انرژی اتمی متعهد بوده است.

اما گزارش جدید آژانس بر اساس دروغ‌پردازی‌های رژیم صهیونیستی و فشار آمریکا تدوین شده و فاقد هرگونه ارزش فنی و علمی است.

در حال حاضر همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس یک همکاری کامل است، آژانس بین المللی انرژی هسته ای یک نهاد فراملی و بین‌المللی است که باید رفتار یکسانی در برابر کشورها داشته باشد، اما آدر حال حاضر در برابر برخی کشورها سکوت و در برابر بعضی نیز موضع‌گیری غیرشفاف می‌کند.

جمهوری اسلانی ایران هیچ مشکل برای ادامه بازرسی آژانس در چارچوب NPT  ندارد. پیش از ارائه این گزارش بارها آژانس اعلام کرده بود که ایران به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرده است اما به نظر می‌رسد این گزارش تحت فشارهای سیاسی آمریکا بر آژانس ارائه شده است.

ایران در چند سال گذشته نشان داده هم اهل مذاکره است و هم پایبندی به توافق اما آمریکا و اروپا که بازکنان اصلی مذاکره هسته‌ای بودند نه تنها به تعهداتشان پایبند نبودند بلکه برعکس توافق عمل کردند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید دست از سیاسی‌کاری نیز بردارد و در چارچوب وظایف ذاتی خود عمل کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  به جای اینکه کارها را به لحاظ فنی پیگیری کند، مسائل را از جنبه سیاسی پیش می برد، در گزارش جدید آژانس به کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره شده ولی به بدعهدی آمریکایی ها و اروپایی ها اشاره‌ای نشده است. این در حالی است که این گام ها با اطلاع و حضور خود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برداشته شده است.

کلید واژه ها: رافائل گروسی آژانس انرژی اتمی


( ۱ )

نظر شما :