کورونا و اقتصاد کشور

وقت را از دست ندهیم!

۰۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۸۹۷۶۹ آسیا و آفریقا اقتصاد و انرژی نگاه ایرانی
پدرام سلطانی در یادداشتی می نویسد: شکی نیست که اقتصاد ایران، که چین شریک نخست تجاریش است، از شرایط اقتصاد این کشور تأثیرپذیر است. چین مقصد نخست صادرات نفت، پتروشیمی و مواد معدنی ایران است و به دلیل بحران موجود در چین در یک ماه گذشته قیمت این کالاها افت ۲۰-۱۰ درصدی داشته است. با فرض ثابت ماندن مقدار صادرات به چین، که البته چنین نیست، این افت به معنای کاهش درآمد ۵۰۰-۲۵۰ میلیون دلاری در ماه در صادرات ایران به این کشور است.
وقت را از دست ندهیم!

نویسنده: پدرام سلطانی، عضو و نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

دیپلماسی ایرانی: سرانجام ویروس کورونای جدید در ایران هم تشخیص داده شد و به بیش از دو هفته تردید در این خصوص پایان داده شد. فارغ از این که آغاز تشخیص بیماری با مرگ دو تن از بیماران بود و این را باید به پای ضعف نظام بهداشتی کشور در تشخیص (یا در اطلاع رسانی به موقع) مبتلایان دانست، شروع این چنینی این بیماری با قدرت سرایت بالا نگران کننده است و تمهیدات و توصیه ها و تصمیمات دولت و نهادهای ذیربط در تناسب با این پدیده نیست.

برآوردهای اقتصادی در چین، حاکی از کند شدن نرخ رشد اقتصادی و کاهش ۲ درصدی آن برای فصل نخست سال ۲۰۲۰ است. هنوز مشخص نیست که دامنه‌ همه گیری این ویروس در چین تا کجا گسترده خواهد شد و چین چگونه خواهد توانست لطمه این فاجعه بهداشتی – انسانی را در اقتصاد خود مدیریت کند. اما اگر چین با تمهیدات گسترده و همه جانبه ای که اتخاذ کرده است بتواند ابعاد بیماری را به فصل نخست سال محدود کند شاید لطمات آن در همین میزان باقی بماند.

شکی نیست که اقتصاد ایران، که چین شریک نخست تجاریش است، از شرایط اقتصاد این کشور تأثیرپذیر است. چین مقصد نخست صادرات نفت، پتروشیمی و مواد معدنی ایران است و به دلیل بحران موجود در چین در یک ماه گذشته قیمت این کالاها افت ۲۰-۱۰ درصدی داشته است. با فرض ثابت ماندن مقدار صادرات به چین، که البته چنین نیست، این افت به معنای کاهش درآمد ۵۰۰-۲۵۰ میلیون دلاری در ماه در صادرات ایران به این کشور است.

اما اکنون که ویروس کورونا به ایران رسیده و در حال گسترش است، نگرانی بزرگتر اقتصاد کشور پیامدهای ناشی از همه گیری بیماری در ایران است. با آشکار شدن نخستین موارد بیماری، نخستین موج آن دامنگیر حوزه گردشگری داخلی و خارجی کشور شد. لغو سفرها به ویژه در ایام نزدیک به نوروز و تعطیلات سال نو موجب خواهد شد که بخش گردشگری کشور و خدمات وابسته به آن، از جمله حمل و نقل مسافر، هتل ها و رستوران ها، اماکن تفریحی و گردشگری، تولیدات محلی و سوغاتی، بهترین زمان کسب وکار خود را از دست بدهند و به شدت آسیب ببینند. علاوه بر اینها طیفی از کسب و کارها مانند تئاتر، سینما، تفریحات جمعی، سالن های ورزشی، آرایشگاه ها، مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ و مانند اینها هم  از این شرایط متأثر می شوند.

در بعد بین المللی، از هم اکنون برخی از کشورهای همسایه تردد مسافران بین ایران و کشور خود را متوقف کرده اند. بدون شک در صورت گسترش و جدی تر شدن همه گیری کورونا در ایران مرزهای همسایگان بیشتری به روی تردد مسافر به ایران و بالعکس بسته خواهد شد. گذشته از آثار این اقدامات بر حوزه گردشگری و تجارت مرزی کشور، مخاطره بزرگتر می تواند تصمیم این کشورها برای جلوگیری از ورود محصولات تازه و مواد غذایی ایران (فراورده های حیوانی، میوه و تره بار) به کشورشان باشد که به صورت مضاعف به تولید و صادرات کشور آسیب وارد خواهد کرد.

همزمانی این مخاطره با ورود دوباره ایران به لیست سیاه FATF و شدت یافتن تنگنای مبادلات مالی و ارزی با دنیا به نگرانی فعالان اقتصادی از شرایط اقتصاد افزوده است. اقتصاد رنجور و تحت فشار کشور تاب تحمل فشارهای متعدد را  ندارد و این موضوع باید از سوی دولت و دیگر ارکان حاکمیت بسیار جدی قلمداد شود.

از این رو و با در نظر گرفتن نکات بالا، انتظار جدی و اکید از دولت می رود که چارچوب های به مراتب جدیتر و سختگیرانه تری را در پیشگیری از انتشار گسترده بیماری در کشور اتخاذ کند و نگذارد تا کشورهای دیگر برای قرنطینه کردن شهروندان و اقتصاد ایران تصمیم پیش دستانه بگیرند.

ما نه مانند چین اقتصادی قوی داریم، نه مقدورات بودجه ای دولت اجازه اتخاذ سیاست های انبساطی برای کمتر کردن آسیب های اقتصادی بیماری را می دهد، نه توان ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در ۱۰ روز را داریم، نه از امکانات آزمایشگاهی و درمانی مانند آن کشور برخورداریم و، متأسفانه، نه سرمایه اجتماعی قابل مقایسه با چین را داریم. پس تنها راه ما جلوگیری از گسترده شدن بیماری با تصمیماتی قاطع و سریع است. 

وقت را از دست ندهیم!

کلید واژه ها: ویروس کرونا ایران و چین اقتصاد ایران


( ۱۰ )

نظر شما :

مسعود ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۲
این بیماری می تواند یکی از امدادهای غیبی تلقی گردد و از آن می توان به عنوان یک فرصت طلایی برای برونرفت از بحران تلقی کرد اگر حاکمیت با درایت و مسئولیت و شهامت با آن مواجه شود!
صالح ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۴
واقعا دست اقای سلطانی درد نکنه با این مطلب عالی... واقعا ما مونده بودیم چیکار کنیم تا اینکه ایشون با انگشت هدایت گرشون به ما راه نشون دادن و فرمودند که جلوی شیوع بیماری رو بگیریم... بیا داداش از کت و کول افتادی...
پارسی ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۲۱
انشااله این بیماری باعث بشه مردم کلا نجات پیدا کنن
علی ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰
ماباید عادت کنیم همیشه به دیگران وحرفهای آنها به چشم دشمن نگاه نکنیم وزیر بهداشت کشور دوست وبرادر ترکیه چند روز پیش گفت که قم را قرنطینه کنید ولی حضرات گفتند لازم نیست حال از ترکیه کمک خواسته اند ومی خواهند برای ایراد خواسته ها به آنجا بروند ولی آنها هم گفته اند نیایید واز طریق اسکایپ ارتباط برقرار کنید مقایسه کنید رفتار دوکشور دوست وبرادر را .