مجلس جدید ایران می‌تواند، سلاح تحریم آمریکا را برای همیشه تمام کند

۰۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۹۸۹۶۸۲ سرخط اخبار

در میزگرد شبکه المیادین به مناسبت ایام انتخاباتی در ایران، مطرح شد که اگر دونالد ترامپ برای دور دوم رأی بیاورد، نقش مجلس آتی ایران بسیار مهم‌تر خواهد شد. این مجلس می‌تواند تحریم را برای همیشه تمام کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه‌های خود به مناسبت سالروز انقلاب اسلامی و انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی، در میزگرد چهارشنبه‌شب به موضوع اهمیت مشارکت مردمی در انتخابات مجلس ایران پرداخت.

وفا سرایا مجری المیادین در این برنامه میزبان «مجتبی امانی» سفیر سابق ایران در قاهره و «ملحم ریا» مدیر شبکه المیادین در تهران بود. مجری از امانی درباره معنای اصرار حکومت ایران بر مشارکت مردمی در انتخابات پرسید و امانی گفت، آمریکا و کشورهای غربی که با ایران دشمن هستند، تا بیست سال پیش برای مقابله با ایران در فکر ساقط کردن نظام در ایران این بودند برای همین دنبال راهی بودند که چه کنند که مردم ایران انتخابات‌ها را تحریم کنند و از این طریق مشروعیت نظام ایران را سلب کنند. بعد از بیست سال تحلیل آنان عوض شد و بعد از آنکه دیدند هدف سرنگونی محقق نمی‌شود آن را به راهبرد نفوذ تغییر دادند.

شرکت در انتخابات در ایران آسان است

امانی ادامه داد: آنها برای این کار سعی کردند از طریق رسانه‌های غربی فارسی‌زبان مردم ایران را ترغیب کنند که به جریانی در ایران رأی بدهند که به غرب نزدیک‌تر است. حتی تبلیغ می‌کردند. اما با آمدن ترامپ بار دیگر آمریکا به سوی راهبرد سرنگونی نظام ایران بازگشته و این را شما در سخنان و مواضع مایک پامپئو و دیگر مقامات دولت ترامپ شاهد هستید. مقامات آمریکا الان مدعی هستند که نتیجه انتخابات ایران از قبل مشخص شده است. این سیاست نشان می‌دهد که آمریکا دچار سرگردانی راهبردی مقابل ایران است. در مقابل، ایران تلاش می‌کند روند أخذ رأی در انتخابات‌ها را تسهیل کرده است. من در مصر بوده و دیده‌ام که مثلا کسی که در یک استان یا شهری غیر از شهر زادگاهش است، نمیتواند در شهری دیگر رأی بدهد. اما درایران شما در هر شهری باشید کافی است که به نزدیک‌ترین مرکز أخذ رأی مراجعه کنید.

مجری المیادین گفت، عموما میزان شرکت مردم در انتخابات ایران بالاست. این میزان نشان دهنده چیست؟ ملحم ریا گفت، اول، نشان‌دهنده شدت رقابت است. در حقیقت آقای امانی هم اشاره کرد به میزان مشارکت در سال ۱۳۸۸ که در انتخابات ریاست جمهوری به ۸۴ درصد رسید. به هر حال این نشان‌دهنده عمق رقابت است و بخصوص در انتخابات‌های ریاست جمهوری. از چند سال پیش هم تلویزیون ایران میان نامزدها مناظرات برگزار می‌کند که این رقابت را داغ می‌کند.

فشار آمریکا بر مردم ایران برای تبدیل آن به اهرم فشار علیه نظام

ریا در خصوص تأکید مسئولان ایران بر ضرورت مشارکت مردم در انتخابات نیز گفت:‌ اول به دلیل این است که ایران اکنون در مقطعی بسیار حساس است. آمریکا هم سیاستش را علیه ایران تشدید کرده است. ایران همیشه مشارکت مردمی در انتخابات را نوعی چالش برای آمریکا دانسته است. امروز حسن روحانی رئیس جمهور ایران بر مشارکت وسیع مردم تاکید کرد و گفت، این بهترین پاسخ ایران به آمریکاست. چرا؟ چون آمریکا از طریق فشار بر ایران، در حقیقت دنبال تحت فشار گذاشتن مردم است تا این را به اهرم فشاری علیه نظام ایران تبدیل کند تا اولا برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند سپس ایران را به زانو زدن وادار کند تا اینکه به شروط آمریکا تن بدهد. بعد از آنکه آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد، دوازده شرط مطرح کرد که از جمله آن، تغییر سیاست ایران در منطقه، تغییر سیاست ایران مقابل اسرائیل و همچنین وارد کردن توان موشکی به مذاکرات است.

مجری المیادین پرسید، منظور از مجلس قوی چیست که رهبر ایران از آن یاد کرده چیست و امانی گفت، انتخابات کنونی در شرایطی حساس برگزار می‌شود. ایران با مشکلات و چالش‌های مهمی رو به روست. اول تحریم‌های شدید. آمریکا دنبال انتخاب نمایندگانی است که در این خصوص در راستای سیاست آمریکا عمل کنند. دوم، تقابل ایران و آمریکاست که البته مقصودم فقط تقابل نظامی است بخصوص که اخیرا بعد از ترور شهید سلیمانی این تقابل حاصل شد و ایران نیز پایگاه آمریکا را هدف موشک قرار داد.

امانی گفت، چهار سال آینده که عمر پارلمان جدید است و کار خودش را رسما حدود شش ماه دیگر آغاز می‌کند، با یک موضوع مهم به نام تقابل ایران و آمریکا روبه‌روست. مجلس ایران در این دوره می‌تواند موضوع تحریم را برای همیشه تمام کند. مثلا ایران می‌تواند از درآمد فروش نفت، خود را رها کند و از آن بی‌نیاز شود. خب این کار نیازمند قوانین محکمی است که این کار را تسهیل کند.  پس این به پارلمان جدید و نمایندگان جدید آن بستگی دارد و این خیلی مهم است که پارلمان قوی و اقتصاددان‌های قوی و انقلابی در آن باشند.

اگر ترامپ دوباره رأی بیاورد، نقش مجلس خیلی مهم می‌شود

ملحم ریا نیز درباره معنای اینکه مجلس آینده باید قوی باشد، گفت، همه میدانند که وظیفه اصلی مجلس ایران، قانون‌گذاری و نظارت بر دولت است. اما الان ما در شرایط حساسی هستیم. آمریکا در آستانه انتخابات است و اگر دونالد ترامپ دوباره رای آورد، این چالش بزرگی برای ایران خواهد بود و نقش پارلمان بسیار مهم خواهد بود که قوانینی تصویب کند که کار را برای ایران آسان کند. موضوع تحریم‌ها بسیار مهم و راهبرد است. اتحاد داخل ایران یکی از موارد مهمی است که مجلس آینده به آن توجه خواهد داشت چه با ادامه دولت روحانی چه با دولت جدیدی که روی کار خواهد آمد. بنابراین اگر دونالد ترامپ دوباره انتخاب شود، مجلس جدید ایران نقشی بسیار مهم و حساس خواهد داشت و اصلا شرایط ساده‌ای نیست.

ملحم ریا افزود: ایران الان مقابل رقابت دو جریان اصلی است. رقابت اصولگرایان که چهارشنبه شب سرانجام ائتلاف کردند و اصلاح طلبان که هشت حزب بارز تشکیل ائتلاف داده و وارد میدان رقابت شده‌اند. شاید با ائتلافی که اصولگرایان در اواخر وقت چهارشنبه‌شب کردند، شانس بیشتری داشته باشند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که میزان مشارکت بالاست بخصوص بعد از ائتلاف دو لیست اصولگرایی و بعد از تصمیم اصلاح‌طلبان برای تشکیل لیست.

وفا سرایا مجری المیادین گفت، پس شرایط نشان از آن دارد که احتمالا ایران روز جمعه شاهد رقابتی داغ میان نامزد مجلس شورای اسلامی است.

کلید واژه ها: تحریم


( ۶ )

نظر شما :

محمد ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۸
اقتصاد یک علم است و با شعار و میز گرد اقتصاد یک کشور نه اصلاح میشه و نه پیشرفت میکنه