سرمایه گذاران بین المللی نگران ناآرامی ها در خاورمیانه هستند

سایه تنش های آمریکا با ایران بر جنگ تجاری آن با چین ​​​​​​​

۲۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۸۸۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
برخی از کارشناسان و دیپلمات ها پیش بینی کرده اند که تنش ها بین آمریکا و ایران همچنان ادامه می یابد و حملات تلافی جویانه بیشتری در راه است و ایران در سال ۲۰۲۰ یک مساله قابل توجه برای سرمایه گذاران بین المللی خواهد بود و در این زمینه، جای جنگ تجاری واشنگتن-پکن را در ذهن سرمایه گذاران خواهد گرفت.
سایه تنش های آمریکا با ایران بر جنگ تجاری آن با چین ​​​​​​​

نویسنده: ین نی لی

دیپلماسی ایرانی: در بخش اعظم سال 2019 جنگ تجاری ایالات متحده و چین ذهن سرمایه گذاران بین المللی را مشغول کرده بود، اما به نظر می رسد که این مساله امسال تحت الشعاع تنش ها بین آمریکا و ایران قرار خواهد گرفت. آلستر نیوتون، مدیر شرکت مشاور مخاطرات سیاسی «آلاوان بیزینس ادوایزری» و یک دیپلمات پیشین بریتانیا، گفت: «در حقیقت فکر می کنم این مساله (ایران) امسال برای سرمایه گذاران خیلی مهم تر از جنگ تجاری چین و آمریکا باشد.» او در ادامه پیش بینی کرد که پس از حمله موشکی هفته گذشته ایران به پایگاه های عراقی مقر نیروهای آمریکایی در تلافی اقدام ایالات متحده به ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، حملات تلافی جویانه بیشتری در راه خواهند بود. نیوتون به جزئیات این حملات تلافی جویانه احتمالی اشاره ای نکرد، اما سایر کارشناسان معتقدند که از جمله اقدامات بعدی ایران می تواند حملاتی توسط گروه های متحد آن در منطقه و حملات سایبری را شامل شود.

نیوتن افزود «روابط بد» بین ایالات متحده و ایران از «بد به بدتر» تبدیل شده و هیچ نشانه ای هم مبنی بر بازگشت دو طرف به سمت دیپلماسی برای حل و فصل اختلافاتشان مشاهده نمی شود. نیوتون این اظهارات را پس از آن بیان کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در توئیتی نوشت موافقت ایران با مذاکره هیچ اهمیتی برایش ندارد: «مشاور امنیت ملی امروز به این مساله اشاره کرد که تحریم ها و اعتراض ها ایران را خفه کرده است و آنها را مجبور به مذاکره می کند. در حقیقت، هیچ اهمیتی به اینکه آنها مذاکره می کنند یا نه، نمی دهم. کاملا به خودشان بستگی دارد؛ اما هیچ سلاح هسته ای در کار نباشد و معترضان را هم نکشند.» اما به گفته نیوتون، تهران هم هیچ تمایلی به مذاکره با ترامپ ندارد!

نیوتن گفت: «مقامات ایرانی با دونالد ترامپ مذاکره نخواهند کرد و امید دارند که او در انتخابات ریاست جمهوری امسال شکست بخورد و آنگاه آنها حزب دموکرات با رویکردی متفاوت را در مقابل خود داشته باشند.»

این تحلیلگر در ادامه تاکید کرد که ایران هنوز هم در منطقه خاورمیانه تاثیرگذار است و حتی ناآرامی های داخلی در پی اعتراف سپاه پاسداران به هدف گرفتن اشتباهی هواپیمای مسافربری اوکراین که جان 176 نفر را گرفت، تاثیری بر فعالیت های منطقه ای ایران نخواهد داشت. نیوتون در ادامه به این مساله اشاره کرد که جمهوری اسلامی با هر گونه ناآرامی که اساس آن را تهدید کند، مقابله خواهد کرد. او همچنین پیش بینی کرد که سقوط هواپیمای اوکراین در نتیجه خطای انسانی به یک سری تغییرات داخلی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بینجامد و زمینه را برای روی کار آمدن نسل جوانی از افسران آموزش دیده توسط سردار سلیمانی فراهم کند. نیوتون گفت: «جدای نظرات شخصی درباره سلیمانی، باید اذعان داشت که او در امور نظامی به طور قابل توجهی خوب بود. احتمال اینکه افسران جوان تری که سلیمانی را سرلوحه عملکرد خود قرار داده اند روی کار بیایند، خیلی زیاد است و چنین امری به نیروهای قدس تحت رهبری سلیمانی این امکان را می دهد که با قدرت بازگردد. من فکر می کنم که لژیون خارجی ایران (نیروهای قدس) همچناناهداف دیرینه ایران را در منطقه دنبال خواهند کرد و تهدیدی قابل توجه (برای نیروهای آمریکایی) خواهند بود.»

منبع: سی ان بی سی / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: تنش ها بین واشنگتن و تهران ترور سردار سلیمانی حملات تلافی جویانه


( ۱ )

نظر شما :