نوزدهمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

کارشناس امریکایی از ناگفته های زندگی ترامپ، دامادش و دخترش ایوانکا می گوید

۰۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۷۷۶۲ آمریکا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
او بازرگان (Businessman) نیست در هیچ معیاری تاجر محسوب نمی شود. دامادش، جرد کوشنر یک ساختمان گران قیمت و عظیم در منهتن را مالک بود که به خاطر آن وام های بسیاری را به بانک ها بدهکار شد. بعد از این که این بدهی ها به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید می بایست آنها را تسویه می کرد. شبه ورشکسته بود. ترامپ که رئیس جمهور امریکا شد او را به سمت مشاور رئیس جمهور منصوب کرد. او هیچ کاری نمی کند و در ظاهر هیچ فعالیتی ندارد و حتی یک سخنرانی هم در یک موسسه یا مرکز پژوهشی انجام نداده است، اما او مشاور ترامپ در امور خاورمیانه است، خواست به این ترتیب یا شاید هم به واسطه ثروتمندان عرب با خاورمیانه آشنا شود. هدفش کسب پول برای پرداخت بدهی هایش بود. عملا هم موفق شد و توانست آن ساختمان را به قطری ها بفروشد.
کارشناس امریکایی از ناگفته های زندگی ترامپ، دامادش و دخترش ایوانکا می گوید

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا نوزدهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

به دیدار مسئول سابق امریکایی که به یک فعال در امور عام مدنی تبدیل شده و پژوهشگری جدی حتی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است، رفتم و با هم به طور مفصل درباره مسائل مختلف صحبت کردیم. 

در ابتدای صحبت هایش گفت: «ترامپ آدم اخلاقی ای نیست. همیشه می پرسم چرا مادرش به او اخلاق یاد نداده است.»

نظر دادم: «گفته می شود کارهای پدرش یا پدربزرگش هم اخلاقی نبوده است.»

جواب داد: «در این مورد چیزی نمی دانم. آنچه می دانم این است که پدرش خیلی سختگیر بود و او را از خانه بیرون انداخته است. و پسرش یعنی برادر ترامپ در پی افراط در مصرف الکل فوت کرده است. خواهرش در موسسه های ما کار می کرد که به تهمت تقلب اخراج شد. (Fraud) پدرش، بساز و بفروش و کار چاق کن بود، اما وقتی که پروژه به آخر می رسید، هزینه ها را فورا تسویه می کرد تا مجبور نشود آخرین قسط را بپردازد. برای همین همیشه سود می برد. ترامپ این عادت را از او گرفته است. او بازرگان (Businessman) نیست در هیچ معیاری تاجر محسوب نمی شود. دامادش، جرد کوشنر یک ساختمان گران قیمت و عظیم در منهتن را مالک بود که به خاطر آن وام های بسیاری را به بانک ها بدهکار شد. بعد از این که این بدهی ها به یک میلیارد و 300 میلیون دلار رسید می بایست آنها را تسویه می کرد. شبه ورشکسته بود. ترامپ که رئیس جمهور امریکا شد او را به سمت مشاور رئیس جمهور منصوب کرد. او هیچ کاری نمی کند و در ظاهر هیچ فعالیتی ندارد و حتی یک سخنرانی هم در یک موسسه یا مرکز پژوهشی انجام نداده است، اما او مشاور ترامپ در امور خاورمیانه است، خواست به این ترتیب یا شاید هم به واسطه ثروتمندان عرب با خاورمیانه آشنا شود. هدفش کسب پول برای پرداخت بدهی هایش بود. عملا هم موفق شد و توانست آن ساختمان را به قطری ها بفروشد. چرا آن را قطری ها خریدند؟ این فقط یک قرارداد سودمند نبود، بلکه برای این خریدند چون که از امریکا می خواستند تا به عربستان فشار بیاورد تا محاصره ای که بر کشورشان، قطر اعمال کرده را بشکند، و شاید هم برای این که جلوی تلاش عربستان برای اشغال کشورشان را بگیرند.»

او در ادامه افزود: «ایوانکا، دختر ترامپ، رئیس جمهوری چین یا احتمالا همسر او در تفریحگاه مارلاگا که پدرش در فلوریدا مالک آن است، یک هدیه یا چیزی بیشتر از هدیه، که خیلی گران قیمت و فاخر بود، به او هدیه داد. البته می دانی چین به تقلب مارک های جهانی و دزدی تولیدات و توسعه و فروش گسترده آنها بعد از مرحله تقلید مشهور است. همه کاری که ترامپ می کند این است که به واسطه ریاست جمهوری اش جایگاه Brand (برند) ویژه خود را تقویت می کند. در دولت ترامپ هیچ کس جایگاهی در حد ایوانکا ندارد. جیمز متیس، وزیر دفاع سابق نتوانست با او به کار ادامه دهد، این مساله برای مک مستر و جان کلی و دیگران نیز صادق است. پمپئو باهوش است. اما نمی دانم چرا این قدر به این شکل پرشور و حماسی با ترامپ همراه می شود و همه مواضعش را تایید می کند و پیش می برد.»

گفتم: «شاید برای این که شخصیت ترامپ را که خیلی خیلی نزدیک به حاکمان مستبد در دنیاست، می شناسد. این گونه معروف است که او از وزرا و مشاورانش هیچ چیز جز اجرای دستوراتش را نمی خواهد. نمی خواهد که آنها بخشی از روند تصمیم گیری او باشند. شاید پمپئو جاه طلبی ریاست جمهوری دارد.»

جواب داد: «شاید آنچه می گویی صحیح باشد. اما معاون رئیس جمهوری با ترامپ چه می کند؟ هیچ کار نمی تواند بکند. شاید وزیر امور خارجه بیشتر از او که معاون رئیس جمهور است می تواند کار کند. در عین حال پنس معاون مطیع ترامپ است و به هیچ وجه کاری نمی کند که او خوشش نیاید.»

پرسیدم نظرت درباره دوره ریاست جمهوری ترامپ چیست؟ گفت: «ترامپ رئیس جمهور بدی برای ایالات متحده است. اعتقاد دارد که می تواند همه کارها را خودش به تنهایی انجام دهد در حالی که عملا از انجام هر کاری ناتوان است. رسانه هایی هستند مثل شبکه تلویزیونی سی.ان.ان (CNN) که اظهارات و مواضع او را از زمان نامزدی اش تا دوران انتخابش به ریاست جمهوری را ارزیابی می کنند، او می گوید که می تواند خودش به تنهایی کار کند و ده ها دستاورد بیشتر از دیگران و بیش از حداقل ده زمینه، دستاورد داشته باشد. اما عملا عملکرد او ضعیف است.»

گفتم: «در واشنگتن شنیدم که ترامپ را وادار کردند تا به طور غیرمستقیم خودش را به یک تیم روانشناس، قطعا خبره، نشان دهد. برای این که از یک سو یک حرف را بارها در صحبت هایش تکرار می کند، و از سوی دیگر سریع عصبانی می شود و واکنش نشان می دهد طوری که گویی مریض یا مثل مریض هاست.»

به صورت غیر مستقیم گفت: «ترامپ بافرهنگ نیست، و هیچ چیزی از سیاست سرش نمی شود. این را در «لغتنامه» صحبت هایش که 400 کلمه بیشتر نیست و دائما در توئیت ها و حرفهایش تکرار می کند، نشان می دهد.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم دونالد ترامپ ایوانکا ترامپ جرد کوشنر


( ۲۴ )

نظر شما :