هفدهمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

هر تصمیمی درباره فلسطین برای امریکا و اسرائیل عواقب خواهد داشت

۲۸ آبان ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۷۵۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
دوباره نظرم را برایش تکرار کردم و گفتم که این کارها می تواند اعراب و مسلمانان را به سمت اموری ببرد که نمی خواهند اما تسلیم شدن در برابر این امور برایشان گریزناپذیر باشد. جواب داد: حق با توست من هم همین نظر را دارم. چگونه کوشنر طرحش را اعلام خواهد کرد؟ آیا ممکن است آن را اعلام کند بدون این که عملا تحرکی را پیش ببرد و با دولت های درگیر مثل اسرائیل و کشورهای عربی و دیگران هماهنگ نکند؟ به نظر نمی رسد او چنین کاری کند.
هر تصمیمی درباره فلسطین برای امریکا و اسرائیل عواقب خواهد داشت

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا هفدهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

از مسئول امریکایی سابق که سال های طولانی در فرایند صلح در اداره های گوناگون داخلی امریکا فعال بود و مسئول تعامل با طرف های منطقه ای موسوم به کشورهای «معتدل» بود و الآن پژوهشگری زبردست است و در دادن نظراتش به مسئولینی که از او نظر می خواهند، خساست به خرج نمی دهد، پرسیدم: نظرت درباره معامله قرن چیست؟

جواب داد: موفقیت معامله قرن مستلزم دو اتفاق است، یکی کشور فلسطینی(Statehood)  به پایتختی قدس شرقی، وجود کشوری که در هر شکلی بتوان آن را قبول کرد. و دیگری وجود بیت المقدس برای این که مسجد الاقصی در آن است. این موضوع همیشه مهم بوده است حتی زمانی که من در دولت بودم. اما به وقتش موفق نشدیم. یک راه حلی برای مسجد الاقصی اختراع کردیم که کشور فلسطین در اراضی خود بر آن استقلال داشته باشد، و دولت اسرائیل نیز در قسمت اراضی خود بر آن مسلط باشد، گفتیم این دو به واسطه یک گذرگاهی که از اطراف "ابو دیس" می گذرد به هم مرتبط شوند. اما این طرح پیش نرفت.

در ادامه نظر داد: جرد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ مامور شده است تا یک راه حلی برای درگیری فلسطینی – اسرائیلی پیدا کند، این چیزی است که در رسانه ها گفته شده است. خیلی ها می گویند که قرار است در مراحل متعدد صدها میلیارد دلار برای تضمین اجرای آن اختصاص داده شود تا به موفقیت برسد.

دوباره نظرم را برایش تکرار کردم و گفتم که این کارها می تواند اعراب و مسلمانان را به سمت اموری ببرد که نمی خواهند اما تسلیم شدن در برابر این امور برایشان گریزناپذیر باشد. جواب داد: حق با توست من هم همین نظر را دارم. چگونه کوشنر طرحش را اعلام خواهد کرد؟ آیا ممکن است آن را اعلام کند بدون این که عملا تحرکی را پیش ببرد و با دولت های درگیر مثل اسرائیل و کشورهای عربی و دیگران هماهنگ نکند؟ به نظر نمی رسد او چنین کاری کند. اگر طرح او تایید کند که بیت المقدس و جولان سوریه برای اسرائیل است چه خواهد شد؟ البته محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی و دولت او می توانند این طرح را رد کنند و به ایجاد یک نشست فوق العاده که در آن فقط روسای جمهور و پادشاهان حاضر شوند دعوت کند. آن گاه از همه بخواهد که این طرح را رد کنند، در این صورت مشکل ایجاد خواهد شد، مگر این که آنها بگویند که این تصمیمی فلسطینی است و فلسطینی ها خودشان باید درباره اش تصمیم بگیرند. شاید چنین تصمیمی بهتر از رد باشد. اما در هر حال نتایج هر گونه تصمیمی برای همه روشن است.

پرسیدم: نظرت درباره خروج امریکا از منطقه چیست؟

جواب داد: اوباما و ترامپ از یک مدرسه می آیند، هر دو می خواهند که کشورشان از منطقه خارج شود و از آن دست بشوید. اما روش هر کدام از آنها متفاوت است و احیانا در خیلی از موارد متناقض است.


ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: فلسطین اسرائیل سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم معامله قرن


( ۳ )

نظر شما :