دهقانی: دخالت‌های آمریکا و اسرائیل پشت پرده اعتراضات لبنان است

۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۷۱۷۷ سرخط اخبار

رئیس کمیته امور خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که پشت پرده استعفای حریری از نخست وزیری لبنان علاوه بر ناکارآمدی دولت در رفع مشکلات اقتصادی و مبارزه با فساد دخالت‌های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس است.

کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به استعفای سعد حریری از نخست وزیری لبنان گفت: بعد از پایان داعش در سوریه و عراق و لبنان وارد دورانی شدیم که مردم انتظار کارآمدی از دولت‌هایشان و رفع چالش‌های اقتصادی را دارند. این همان خللی است که مردم لبنان و عراق به دلیل آن دست به اعتراضات و تجمعات زده ‌اند.

وی ادامه داد: تحولات لبنان را باید از دو بعد "نبود کارآمدی دولت و مطالبات روز افزون مردم" و "نابسامانی اقتصادی" و به دنبال ناکارآمدی دولت و از سوی دیگر فشار و دخالت کشورهای خارجی دید. مردم لبنان اهتمامی برای مقابله با فساد در دولت خود ندیدند آنها انتظار رفع مشکل بیکاری و حل مشکلات اقتصادی را داشتند. حل نشدن این مشکلات باعث شد آنها دست به اعتراض بزنند.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، استعفای حریری در چارچوب ناکارآمدی دولت برای پاسخ به خواست مردم تحلیل می‌شود از طرف دیگر دخالت‌های برخی کشورها در لبنان قابل توجه است. دخالت‌های رژیم اشغالگر قدس و آمریکا به استقلال این کشور ضربه وارد می‌کند آنها می‌خواهند که لبنان را به سمت سازش بکشانند تا برنامه‌های دیکته شده خود را پیاده کرده و راه مقاومت را ببندند. برای رسیدن به این هدف هم از انواع و اقسام ابزارها استفاده می‌کند.

دهقانی در پایان و در جمع‌بندی اظهار کرد: تحولات لبنان و به دنبال آن استعفای حریری ناشی از وجود مشکلات  اقتصادی و ناکارآمدی در مبارزه با فساد و بیکاری و از طرف دیگر فرصت طلبی آمریکا و اسرائیل از اعتراضات را می‌توان تحلیل کرد که در نهایت باعث استعفای حریری شد لذا می‌توان گفت در پس پرده، دخالت‌های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و برخی کشورهای مرتجع منطقه به ناآرامی‌ها در لبنان دامن زد.

کلید واژه ها: لبنان


( ۱ )

نظر شما :