دست کم گرفتن قدرت ایران بزرگترین اشتباه ریاض و واشنگتن

امریکایی‌ها از اول می‌دانستند عربستان در جنگ یمن بازنده است

۰۸ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۶۶۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
مقام‌های نظامی پنتاگون سالها بود که در خلوت می گفتند سعودی ها در یمن پیروز نمی شوند و ما نباید حوثی ها را رها می کردیم.
امریکایی‌ها از اول می‌دانستند عربستان در جنگ یمن بازنده است

نویسنده: مارک پری (MARK PERRY)، دبیر آمریکن کانزرواتیو و نویسنده کتاب "جنگ های پنتاگون"

دیپلماسی ایرانی: هرچند به نظر می رسد که بیشتر آمریکایی ها از "فراموشی تاریخی" رنج می برند، اما وقتی نوبت به نظامیان آمریکایی می رسد، لزوما این گونه نیست. یک افسر ارشد آمریکا که به تازگی بازنشسته شده، بر این باور است که افزایش تنش این چند روز میان آمریکا و ایران، ریشه در "یک نافهمی تمام و کمال، بی کفایتی و حماقت بی پروا" دارد.

وی که اتفاقا طرفدار ترامپ است و مخالف پمپئو، می گوید که تصمیم مارس 2015 سعودی ها برای یورش به جنبش قبایل حوثی متحد ایران در یمن "یک بی عقلی کامل" بود. این افسر ارشد بازنشسته آمریکایی می گوید: "ما تصور نمی کردیم که چنین یورشی پا بگیرد و هنگامی که رخ داد، شوکه شدیم. با این حال رک و راست به آنها گفتیم که شما، کاری از پیش نمی برید و تنها کشور خودتان را ورشکسته می کنید. به آنها گفتیم که یمن، باتلاق شماست و همینطور هم شد."

یورش سعودی ها به یمن، نه تنها دولت اوباما را غافلگیر کرد بلکه تقریبا با مخالفت آشکار ارتش آمریکا روبه رو شد. افسران ارشد کلیدی در فرماندهی عملیات ویژه آمریکا، حوثی ها را یک نیروی قبراق ضد القاعده در یمن می دانستند و حتی استدلال می کردند که آمریکا باید از آنها پشتیبانی کند.

در همان زمان، یک افسر ارشد آمریکایی به من (مارک پِری)، گفت: "هرچند از حوثی ها به عنوان نیروی نیابتی ایران نام برده می شود اما آنها همچنین شرکای تمام و کمال ما علیه القاعده هم هستند." با این حال، در آن زمان و پس از یورش عربستان و نُه کشور دیگر عربی به یمن، پنتاگون نمی توانست پشت حوثی ها را بگیرد و مقام های ارشد وزارت دفاع آمریکا پیش بینی کردند حوثی ها، پیوندهایشان با هم کیشان شیعی خود در ایران را استوارتر خواهند کرد حال آنکه پیش از حمله سعودی ها، تمایلی به این کار نداشتند. این است که عناصر کلیدی ارتش آمریکا، یورش سعودی را یک اشتباه می دانستند.

اما کسانی مثل سناتور جان مک کین، از یورش سعودی ها حمایت کردند و آن را به گفت وگوهای هسته ای اوباما با ایران پیوند دادند و گفتند که دلیل درستی وجود داشته که سعودی ها برنامه خود برای مداخله در یمن را محرمانه جلو برده اند. مک کین در آن زمان گفت: "سعودی ها و شرکایشان، به این دلیل ما را در جریان نگذاشتند و از کمک ما و هماهنگی با ما صرفنظر کردند برای این که باور داشتند ما طرف ایران را می گیریم."

اما این روایت مک کین، طرفدار چندانی در ارتش آمریکا ندارد. یک افسر فرماندهی مرکزی آمریکا همان زمان به من گفت: "دلیل اینکه سعودی ها، برنامه مداخله شان در یمن را از ما پنهان کردند، این بود که دقیقا می دانستند ما به آنها چه می گوییم."

در ابتدا، یورش سعودی ها و محاصره بنادر یمن، موثر بود و حوثی ها را متوقف کرد اما طی سه سال پس از آن، این سعودی ها بودند که زمین گیر شدند. این محاصره، به قحطی انجامید و میلیون ها یمنی آسیب دیدند.

زنگ های هشدار در واشنگتن به صدا در آمد و تیم امنیت ملی ترامپ با هدایت ژنرال مک ماستر، مشاور وقت امنیت ملی، تلاش کرد در رایزنی با کارشناسان در خاورمیانه، مفری برای سعودی ها پیدا کند. در همین حال، در داخل خاندان سعودی هم، رقبای محمد بن سلمان تلاش داشتند از بحران یمن برای تعضیف او استفاده کنند.

این گونه بود که کاخ سفید به دو جمع بندی رسید: نخست اینکه اوضاع داخلی خاندان سعودی آشفته است و دوم اینکه آمریکا باید مستقیما با حوثی ها گفت وگو کند تا این جنگ خاتمه یابد. این گونه بود که وزارت امور خارجه آمریکا، دیوید شنکر David Schenker را مامور این کار کرد.

به تازگی یک مقام غیرنظامی پنتاگون به من گفت: "ما تنها کسانی نیستیم که مهره ها را روی صفحه شطرنج حرکت می دهیم. در دو سال گذشته، ایرانی ها نشان داده اند که می توانند ما را بزنند از همه جا و به انواع روش ها."

این مقام پنتاگون همچنین گفت: "آن نقشه مشهور روی توئیتر را دیده اید که نشان می دهد ایران در محاصره پایگاه های ماست؟ حالا حدس بزنید چه شرایطی پیش آمده؟ حالا ایرانی ها عربستان سعودی را محاصره کرده اند و وقتی ما فشار اقتصادی را زیاد می کنیم، آنها هم همین کار را با سعودی ها می کنند. پیام یورش به آرامکو، روشن و بلند بود: اگر ما نتوانیم نفتمان را به بازار ببریم، مطمئن باشید که شما هم نمی توانید."

واقعیتی که این مقام پنتاگون نمی توانست بر زبان بیاورد اما با اشاره رساند این است: "به رغم یاوه گویی های پمپئو، موضع نظامی آمریکا به طور فزاینده ای ضعیف می شود و این سیر ادامه خواهد یافت."

منبع: امریکن کانزروتیو / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عربستان سعودی محمد بن سلمان باراک اوباما ایران و عربستان امریکا و عربستان سعودی جنگ یمن


( ۲۵ )

نظر شما :