ژاک شیراک، سیاستمداری که متفاوت از هم‌عصران فرانسوی‌اش بود

مرگ شاهکار مناسبات آلمان و فرانسه

۰۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۶۵۹۹ اروپا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید محمد صادق خرازی
صادق خرازی در یادداشتی می‌نویسد: به سختی می توان فردی را جایگزین شخصیت سیاسی و جهان شمول ژاک شیراک کرد و او را با معاصرینش تمثیل و مقایسه کرد. شیراک در میان اردوگاه سیاسیون، در دوستی، فردی کم نظیر و با معرفت بود و قدردان خدمتی بود که هر کس به وی می کرد و سعی می کرد تا آن را جبران کند.
مرگ شاهکار مناسبات آلمان و فرانسه

دیپلماسی ایرانی: ژاک شیراک، رئیس جمهوری اسبق فرانسه، سیاستمدار برجسته اروپا و از شاگردان مکتب ژنرال شارل دوگل که بیش از ۷ دهه دیوان سالاری، دولتمردی و تلاش در جمهوری پنجم فراسه را تجربه کرد پس از ۸۷ سال، زندگی را بدرود گفت. او را می توان شخصیت کم نظیری دانست که از خود یک سیاستمدار انعطاف پذیر و یکی از بزرگان جهان،اروپا و فرانسه در اذهان، متبادر ساخته بود.

ژاک شیراک زندگی سیاسی را از حزب کمونیست آغاز و با تحولات فکری به حزب راست گرای "او ام پ" فرانسه تجربه کرد. وی به یکی از نامداران سیاسیون قرن بیستم فرانسه تبدیل و به عنوان یکی از رهبران جهانی مطرح شد که با هژمونی غرب و یکجانبه گرایی امریکا پس از فروپاشی دیوار برلین و اتحاد جماهیر شوروی مخالفت می کرد و در بسیاری از موضوعات مهم جهان چون پیمان کیوتو، محیط زیست و دیگر مسائل مهم بین المللی با امریکا همراهی نکرد. وی همچنین از مخالفین جنگ های امریکا در مناطق مختلف جهان بود.

شیراک فارغ التحصیل مدرسه تربیت نخبگان (ENA) و دانش آموخته دانشگاه هاروارد امریکا، سیاست را با کارنامه ای مشحون از پیروزی و شکست، موفقیت و ناکامی، تجربه کرد؛ که این مساله از او انسانی عمیق و هوشمند و شخصیت محکم و در عین حال منعطف پدید آورد، تا جایی که از بزرگان‌ قرن بیستم و جمهوری پنجم فرانسه شد. شیراک از رهبری حزب گرفته تا عضویت در کابینه های مختلف از دوران دوگل و پمپیدو، از شهرداری پاریس و نخست وزیری، دو بار به ریاست جمهوری فرانسه رسید و سکان دار تحولات و تجارب مهمی در تاریخ مناسبات جهانی و بین المللی شد. 

شیراک با سیمایی از رقابت و همکاری و عشق و نفرت شناخته می شد و نام آوازه اش نه تنها با بزرگان فرانسه چون ژنرال دوگل، جرج پمپیدو، ژیسکاردستن و میتران و ژوسپن پیوند خورده بود بلکه با بزرگان جهان در امریکا و اروپا و آسیا و خاورمیانه در پی ایجاد جهانی مبتنی بر همزیستی و همکاری و حل مشکلات آن بود و در این رابطه کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشت.

یکی از شاهکارهای او، مناسبات رقابتی نه جنگ و نه صلح فرانسه با آلمان را تبدیل به همکاری استراتژیک در همه موضوعات دو جانبه منطقه ای و بین‌المللی بین دو کشور کرد و ستیزهای تاریخی الزاس را به همکاری استراتژیک و پیمان همکاری استراسبورگ رساند و آغاز هزاره جدید را در مناسبات استراتژیک فرانسه با همسایه تاریخی آلمان مبدل کرد که با این کار او رقابت جنگ و ستیز به متحد استراتژیک دو جانبه، منطقه ای و جهانی مبدل شد.

به سختی می توان فردی را جایگزین شخصیت سیاسی و جهان شمول ژاک شیراک کرد و او را با معاصرینش تمثیل و مقایسه کرد. شیراک در میان اردوگاه سیاسیون، در دوستی، فردی کم نظیر و با معرفت بود و قدردان خدمتی بود که هر کس به وی می کرد و سعی می کرد تا آن را جبران کند.

سید محمد صادق خرازی

نویسنده خبر

سید محمد صادق خرازی سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵) و کشور فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) و مشاور ارشد

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سید محمد صادق خرازی فرانسه ژاک شیراک


( ۳ )

نظر شما :