دولت ونزوئلا، مذاکره با مخالفان را  لغو کرد

۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۸ کد : ۱۹۸۶۰۴۳ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور ونزوئلا ضمن محکوم کردن تلاش رئیس‌جمهور خودخوانده برای «فروش» منطقه مورد مناقشه «اسکیبو» به گویان، مذاکرات بین دولت و مخالفان را لغو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال اظهارات مقام‌های کاراکاس درباره تحرکات نمایندگان رئیس‌جمهور خودخوانده برای فروش یک منطقه مورد مناقشه ونزوئلا با گویان، رئیس‌جمهور ونزوئلا مذاکرات دولت با مخالفان را لغو کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، نیکلاس مادورو از پایان مذاکرات دولت ونزوئلا با مخالفان و اعضای وابسته به رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور خبر داده است.

رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: «من به اعتراضات درباره تلاش‌های گوایدو برای دادن اسکیبو (به گویان) ملحق می‌شوم. تا زمانی که گوایدو قصدش برای تحویل دادن اسکیبا را تغییر ندهد، ما در میز مذاکره با آنها نخواهیم نشست یا آنها موضعشان را تغییر می‌دهند یا اینکه هرگز چهره‌های ما را (در میز مذاکره) نخواهند دید».

پیش از این نمایندگان مادورو و گوایدو با میانجیگری نروژ گفت‌و‌گوهایی انجام داده بودند.

«دلسی رودریگز» معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا روز پنجشنبه اعلام کرده بود که نمایندگان گوایدو تلاش‌های را برای واگذاری این منطقه نفتخیز به شرکت‌هایی از قبیل «اکسان موبیل» آمریکا آغاز کردند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا هم ویدئویی از «ونسا نیومان» که نماینده و سفیر گوایدو در انگلیس است به همراه «مانوئل آوندانو» دستیار گوایدو منتشر کرد که در آن این دو نفر درباره دادن اسکیبو به گویان صحبت می‌کنند.

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا از دادستانی این کشور خواسته بود که گوایدو را به دلیل موضعش در قبال اسکیبو و «خیانت به کشور» تحت پیگرد قرار دهد.

به دنبال این تحولات، دادستانی کل ونزوئلا از آغاز تحقیقات درباره تلاش گوایدو برای فروختن منطقه اسکیبو به شرکت‌های فراملیتی خبر داده بود.

این اولین باری نیست که مقام‌های ونزوئلایی درباره موضوع اسکیبو اظهارنظر می‌کنند. وزیر خارجه ونزوئلا تیرماه ۱۳۹۴ درباره حل دوستانه و قانونی اختلاف تاریخی بر سر اسکیبو ابراز امیدواری کرد و همچنین گفت که که ونزوئلا در ارتباط با این موضوع تابع توافق‌نامه ژنو می‌باشد که در سال ۱۹۶۶ به امضا رسیده است.

از سوی دیگر مادورو، مهرماه ۱۳۹۴ هم در حاشیه هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، ضمن اعلام توافق دولت ونزوئلا با گویان برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک خبر داد و همچنین گفته بود، کاراکاس از مناقشه اسکیبو سربلند خارج می‌شود (جزئیات بیشتر).

لغو مذاکرات بین دولت ونزوئلا با نمایندگان رئیس‌جمهور خودخوانده در شرایطی صورت گرفته که دولت آمریکا همچنان در حال حمایت‌های همه جانبه از گوایدو است؛ حمایت‌ها و مداخلاتی که با اقدام سوم بهمن ماه ۱۳۹۷ دونالد ترامپ کلید خورده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در آن تاریخ، به فاصله نیم ساعت بعد از نشست خوان گوایدو در کاراکاس و اعلام خودش به عنوان «رئیس‌جمهور ونزوئلا»، او را به رسمیت شناخته بود.

کلید واژه ها: ونزوئلا


نظر شما :