استرالیا: پیوستن به ائتلاف آمریکا، به معنای تایید مواضع واشنگتن درباره ایران نیست

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۹۸۵۹۴۱ سرخط اخبار

سفیر استرالیا در روسیه می‌گوید که پیوستن کشورش به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس به معنای تایید مواضع دولت «دونالد ترامپ» در قبال ایران نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که کانبرا همنوا با واشنگتن به عنوان یکی از سه کشور عضو ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس با ماموریت اعلامی «حفاظت از کشتیرانی» است، سفیر استرالیا در روسیه مدعی است که عضویت کشورش در این ائتلاف تایید مواضع آمریکا در قبال ایران نیست.

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه با رجوع به «گریمی میهان» سفیر استرالیا در روسیه نظرات او را درباره ائتلاف دریایی واشنگتن در خلیج فارس و همچنین موضوع احتمال استقرار موشک‌های میان برد کروز آمریکا در استرالیا جویا شد.

این مصاحبه در حالی انجام شده که از هفتم شهریورماه، ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس با حضور سه کشور استرالیا بحرین و انگلیس آغاز به کار کرده است.


«گریمی میهان» سفیر استرالیا در روسیه

طبق گزارش برخی رسانه‌های غربی، استرالیا با اعزام یک هواپیمای گشت نظامی به منطقه خلیج فارس در حال کمک به ماموریت «حفاظت از کشتیرانی و نفتکش‌ها در تنگه هرمز» است (جزئیات بیشتر).

سفیر استرالیا در روسیه درباره عضویت در این ائتلاف گفت: «از نظر ما مهم است که از کشتیرانی بین‌المللی در آبراهه‌های بین‌المللی حفاظت شود اگرچه که (خلیج فارس) از نظر جغرافیایی از اسرالیا دور است اما کشتی‌های استرالیایی و همچنین کالاهای بین‌المللی از قبیل نفت به مقصد استرالیا از طریق تردد در این آبها وجود دارند و نظر قاطع ما آن است که باید از ایمنی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی حفاظت شود».

وی ادامه داد: «البته من می‌خواهم موضوعی را به صراحت بیان کنم و آن اینکه، (عضویت استرالیا در ائتلاف دریایی آمریکا) به این معنا نیست که ما کاملا با مواضع آمریکا درباره ایران یا توافق هسته‌ای ایران (برجام) اتفاق نظر داشته باشیم».

به گفته سفیر کانبرا در مسکو، استرالیا با آمریکا درباره خروج یکجانبه‌اش از برجام اختلاف نظر داشته است و حامی این توافق حمایت بوده است.

وی افزود: «ما خیلی مراقب هستیم که بگوییم، مشارکتمان در اقدام دریایی برای حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز بدان معنا نیست که ما موافق تمامی اقدامات ایالات متحده د رابطه با توافق هسته‌ای هستیم. البته این دو موضوع به هم مرتبط هستند اما تفاوت‌هایی هم وجود دارد و به نظر من این موضوع درباره برخی از کشورهای اروپایی که در حال بررسی مشارکت در این اقدام دریایی هستند، نیز صادق است. کشورهای اروپایی به طور کلی موافق خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای نیستند».

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا ۲۱ آگوست (۳۰ مردادماه) رسما اعلام کرد که کشورش با اعزام یک هواپیمای گشت، یک ناوچه و ۲۰۰ نفر از پرسنل ارتش خود به خلیج فارس، به ائتلاف دریایی آمریکا ملحق می‌شود.

اسپوتنیک در ادامه مصاحبه خود با سفیر استرالیا در روسیه، درباره احتمال استقرار موشک‌های میان‌بُرد آمریکا در استرالیا سوالی مطرح کرد.

سفیر استرالیا در جواب گفت: «هم وزیر دفاع و هم نخست‌وزیر ما گفتند که ما (میزبان موشک‌های آمریکا) نخواهیم بود. البته من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که در یک دوره زمانی ۵ یا ۱۰ ساله یک نخست‌وزیر و دولت جدید چه کاری انجام خواهد داد اما نخست‌وزیرمان گفت که ما (از موشک‌های آمریکا) میزبانی نخواهیم کرد».

 این اظهارنظر در حالی مطرح شده که دوازهم مردادماه به دنبال خروج آمریکا از پیمان منع گسترش موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) با روسیه، «مارک اسپر» وزیر دفاع دولت ترامپ از استقرار فوری موشک‌های میان‌برد زمین به هوا در آسیا سخن گفت.

به دنبال این صحبت وزیر دفاع آمریکا، مقام‌های استرالیایی درباره میزبانی از این موشک‌ها اظهارنظر و با آن مخالفت کردند.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» نوشت: «نخست‌وزیر و  وزیر دفاع استرالیا ایده استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکایی در شمال استرالیا را رد کرده‌اند؛ موشک‌هایی که هدف آنها چین خواهد بود. برخی استرالیایی‌ها شاید مخالف این موضوع هستند که استرالیا در منازعه احتمالی آمریکا و چین تبدیل به یک سیبل بزرگتر شود اما مهم‌ترین مساله، روابط تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری استرالیا با چین است (جزئیات بیشتر).

کلید واژه ها: استرالیا


نظر شما :