تیم بی در آستانه فروپاشی

۰۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۹۸۵۸۹۸ سرخط اخبار

ایرنا- «تیم بی» که اعضای آن طی یکی دو سال اخیر سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا و متحدین آن را مدیریت و هدایت می کردند این روزها در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

یکشنبه هشتم اردیبهشت ۱۳۹۸ محمد جواد ظریف، در توئیتی از نقش آفرینی گروهی تحت عنوان «تیم بی» سخن گفت. تیمی که اعضای آن به شدت روی ترامپ تاثیرگذار هستند و نخستین هدفی که دنبال می‌کنند، جنگ و درگیری نظامی با ایران است. محمد جواد ظریف در تبیین توییت خود محمد بن زاید (نایب فرمانده کل قوای مسلح امارات متحده عربی)، محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان)، بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) و جان بولتون (مشاور امنیت ملی ترامپ) کسانی معرفی کرد که برای کشاندن‌آمریکا به جنگ ودرگیری با ایران تلاش می‌کنند.

اکنون و بعد از گذشت بیش از چهارماه از افشاگری محمد جواد ظریف باید دید این تیم چه وضعیتی دارد

بدون تردید یک ضلع مهم مربع دشمنی با ایران محمد بن زاید اماراتی بوده که طی سال‌های اخیر از هیچ اقدام خصمانه ای علیه تهران فروگذار نکرده است. با این حال طی ماههای اخیر مجموعه تحولاتی در منطقه موجب شد محمد بن زاید به صرافت بیفتد که اقدامات خصمانه اش علیه تهران  بی هزینه نخواهد بودآن هم در شرایطی که ترامپ در همین مدت نشان داد تکیه گاه مطمئنی برای دیگران در منطقه پرآشوب خاورمیانه نخواهد بود.  در اواسط تیرماه امارات متحده عربی اعلام کرد که از ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در جنگ یمن خارج خواهد شد. پس از آن امارات عربی متحده، بعنوان یکی از طرف‌های عمده درگیر در جنگ یمن شروع به کاهش دادن نیروهای خود در این کشور کرد. هرچند مقامات اماراتی اعلام کردند که این کاهش نیرو با هماهنگی عربستان سعودی صورت گرفته است.

اتفاق مهم دیگر دیدار مقامات رسمی امارات متحده عربی و جمهوری اسلامی در روز ۸ مرداد بود. مقامات دو کشور در این دیدار درباره امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس و در تنگه هرمز گفت‌وگو کردند و موضوعاتی چون همکاری مرزی دو کشور، تردد اتباع و ترددهای غیر مجاز و یا بدون اطلاع و تسهیل و تسریع تبادل اطلاعات طرفین مورد بررسی قرار گرفت.
امضاء تفاهم نامه میان مقامات مرزبانی ایران و امارات متحده عربی در کنار اقدام امارات در جهت کاهش دادن نیروهای خود در جنگ یمن معنادار بود و نشان می داد امارات متحده عربی با وجود آنکه پیش از این خواستار اتخاذ موضع سختگیرانه تری در قبال ایران بود، قصد دارد از حلقه تندروهای جنگ طلب خارج شود.

همزمان انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی سخنانی قابل تامل در توییتر مطرح کرد و نوشت که موضع امارات متحده عربی و عربستان سعودی درباره ایران همسو است و دو کشور رویکرد سیاسی را به مواجهه ترجیح می‌دهند.

اگرچه مقامات عربستان اقدامی در جهت حل اختلافات با جمهوری اسلامی نکرده اند، اما سخنان انور قرقاش می تواند حاکی از این باشد که عربستان نیز در کنار امارات از موضع تندروانه خود دست کشیده است.

گفته می شود استقبال عربستان از زائران ایرانی امسال با سال‌های گذشته متفاوت بوده و مقامات عربستانی از ایرانیان در فرودگاه‌های این کشور به گرمی استقبال کرده اند.  

روزنامه القدس العربی نیز در گزارشی در مرداد ماه نوشت عربستان با علم به اینکه نه آمریکا و نه اسرائیل به دنبال جنگ با ایران نیستند، سیاست سکوت، عقب‌نشینی و چشم‌پوشی خود را آغاز کرده است.

محمد جواد ظریف ۱۴ مرداد در سخنانی به کم شدن تعداد اعضای این تیم اشاره کرد که برخی از رسانه‌ها آن را همراستا با اتفاقات امارات تعبیر کردند. وی با اشاره به اینکه جنگ خساراتی دارد و بولتون و نتانیاهو به دنبال جنگ هستند، گفت: «برای نتانیاهو اهمیتی ندارد که چند هزار سرباز آمریکایی کشته می‌شوند. حکام منطقه هم اهداف خود را به قیمت آخرین سرباز آمریکایی به دست می‌آورند و این سیاست‌ها را باید آمریکایی‌ها تشخیص دهند و چقدر دردناک است که گفته می‌شود سیاست‌های آنها در واشنگتن اتخاذ نمی‌شود. خوشبختانه اعضای گروه B هم کم می‌شوند.»

با این اوصاف به نظر می رسد از میان تیم تندرو بی تنها جان بولتون و بنیامین نتانیاهو باقیمانده اند.

بولتون، مشاور جنگ طلب امنیت ملی ایالات متحده آمریکا که «رژیم چنج» از پروژه های مورد علاقه اوست بولتون اساسا طالب جنگ و استفاده از قدرت نظامی است. وی از طرفداران اصلی حمله ویرانگر آمریکا به عراق به بهانه سلاح‌های شیمیایی بود. تلاش او برای تغییر رژیم لیبی هم این کشور را به ویرانی کشاند. تغییر رژیم در ایران و کره شمالی از اهداف و آرزوهای بولتون است که به شدت در حال پیگیری آن است. انجمن‌های صهیونیستی از میزبانان همیشگی جان بولتون هستند و با منافقین ایرانی هم حشر و نشر گسترده ای داشته است. با این وجود به نظر می‌رسد بولتون دیگر ‌آن قدرت و نفوذ سابق را در نظام و فضای تصمیم‌گیری دور و اطراف ترامپ ندارد.  
در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست در گفت وگو با برخی مقامات کاخ سفید مدعی شده که ترامپ در برخی مسائل امنیتی در حال عبور از نقش بولتون به عنوان مشاور عالی امنیت ملی در ایالات متحده است و دریکی از آخرین نشانه ها، او را در گفت وگوهای اخیر میان آمریکا و طالبان دخالت نداد.

ضلع آخر مربع دشمنی با تهران بنیامین نتانیاهو است که در دشمنی با ایران گوی سبقت را از دیگر اعضای تیم موسوم به تیم بی ربوده است. در همین سال‌های اخیر نتانیاهو با اجرای شوها و سیرک‌هایی از اسناد تورقوز آباد و قطعات پهپاد ایرانی در مجامعی همچون کنفرانس امنیتی مونیخ دستمایه طنز فعالان سیاسی و رسانه ای شده است. تمرکز نتانیاهو  بر موضوع ایران بیش از اینکه متاثر از مناسبات بین المللی و منطقه ای و واقعیات میدانی باشد، عمدتا هدف وی تاثیرگذاری بر فضای سیاسی داخلی اسرائیل است.  
در روزها و هفته های اخیر و همزمان با افزایش تحرکات دیپلماتیک فرانسه و نشست سران گروه هفت در بیاریتز فرانسه و قرار گرفتن در آستانه انتخابات داخلی دست به ماجرا جویی در منطقه زده است. هر چند این ماجرا جویی ها اسباب زحمت و نگرانی گسترده رژیم صهیونیستی را فراهم کرده است بویژه اینکه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان که کسی در صداقت و عمل به وعده هایش تردیدی ندارد وعده داده این ماجراجویی‌ها را بدون جواب ‌نخواهد گذاشت. تا چند وقت دیگر تکلیف نتانیاهو هم با انتخابات در اسرائیل روشن خواهد شد و احتمالا تیم بی دیگر وجود خارجی نداشته باشد.

کلید واژه ها: تیم بی


( ۴ )

نظر شما :

homan ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۴
توهم اختلاف افکنی به جای حل مشکلات یا استعفا