قرقیزستان حامی ایران در ساختارهای منطقه است؛ ۴ دست‌انداز توسعه روابط

۰۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۵ کد : ۱۹۸۵۰۹۳ سرخط اخبار

رئیس سابق پارلمان قرقیزستان گفت: مقامات ایران سیاستمداران با تجربه‌ای هستند و به خوبی جایگاه خود در عرصه جهانی را می‌دانند و تقویت روابط با همسایگان جزو اولویت‌های این کشور است.

«ماکان شیرمکول‌اف» رئیس سابق پارلمان قرقیزستان و سفیر سابق این کشور در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، با اشاره به وجود منابع لازم برای ادامه توسعه روابط بین قرقیزستان و ایران گفت: در مرحله اول عدم ارتباط اطلاعاتی مستقیم بین 2 کشور مشکل جدی است که به این دلیل مردم تصور واقعی از یکدیگر ندارند.

به گفته وی، به عنوان مثال اغلب قرقیزها از تأمین امنیت در ایران در سطح بالا و دستاوردهای این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم اطلاع ندارند و به دلیل وجود بی ثباتی در خاورمیانه فکر می‌کنند که در ایران نیز بی‌ثباتی است.

شیرمکول‌اف افزود: مشکل دوم عدم شناخت بازار ایران توسط تجار قرقیزستان است بنابراین تعداد تجار علاقه‌مند برای فعالیت بازرگانی در تهران کم است در مرحله سوم مقامات رسمی که قبلا به رعایت دستورات «واشنگتن» عادت کردند باید در رفتارهای خود تغییراتی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در مرحله چهارم نرخ بالای فساد در قرقیزستان مانع توسعه روابط تجاری- اقتصادی دوجانبه با ایران است و درخواست‌های برخی مقامات رسمی از تجار خارجی نگران کننده است. گرچه بازرگانان ایرانی که به بازار قرقیزستان وارد می‌شوند هیچ گونه مشکل خاصی از نظر مذهبی، نظامی و سیاسی ندارند.

شیرمکول‌اف درباره همکاری 2 کشور در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: سازمان‌های مذکور از همکاری با تهران سود خواهند برد زیرا این کشور دارای فرصت‌های زیادی در حوزه تجاری- اقتصادی است. این بازار بسیار بزرگ زیرساخت‌های توسعه یافته و اقتصادی قوی دارد و عضویت ایران در سازمان‌های مذکور برای این مؤسسه‌های بین‌المللی فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: مقامات ایران سیاستمداران با تجربه‌ای هستند و به خوبی جایگاه خود در عرصه سیاسی جهانی را می‌دانند و تقویت روابط با همسایگان جزء اولویت‌های این کشور است. کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با این کشور روابط دوجانبه خوبی دارند بنابراین تهران به دنبال توسعه همکاری‌های اقتصادی با آنها است.

شیرمکول‌اف گفت: قرقیزستان از عضویت ایران در سازمان‌های منطقه همراه حمایت کرده است.

وی تصریح کرد: من در ایران چند سال زندگی کردم و با موانع تجار قرقیز در این کشور آشنا هستم که در مرحله اول اختلاف زبانی مسائل موضوعی را ایجاد می‌کند و کمبود متخصصان و کارشناسان آموزش زبان قرقیزی، روسی و فارسی وجود دارد.

شیرمکول‌اف افزود: در مرحله دوم عدم پرواز مستقیم بین کشورها توسعه روابط تجاری- اقتصادی و گردشگری را متوقف کرده و هزینه‌های سفر را افزایش داده همچنین عدم اطلاعات کافی درباره بازارها و محصولات ایرانی مشکل دیگری است که روابط 2 کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: تجار قرقیز در ایران بیشتر در حوزه تجارت فعال هستند و گوشت و لوبیا صادر می‌کنند همچنین در ایران گوشت تولید قرقیزستان را بسیار دوست دارند.

شیرمکول‌اف درباره مشکلات بانکی 2 کشور گفت: روابط بانکی از وجود روابط توسعه یافته تجاری- اقتصادی خبر می‌دهد.

وی افزود: ایران در قرقیزستان در سال 2010 تلاش جدی برای ایجاد بانک کرد اما به نتیجه قانع کننده‌ای نرسید ولی امیدوار هستیم روزی روابط بانکی 2 کشور تقویت شده و به افزایش مبادلات تجاری کمک کند.

شیرمکول‌اف درباره فرصت‌های 2 کشور در بخش تقویت همکاری در حوزه بندرهای دریایی واقع در خلیج فارس گفت: بندرهای ایران همواره برای قرقیزستان جذاب بوده و در سال 2007 ما توانستیم با مقامات ایران مذاکراتی را انجام دهیم و تهران به بیشکک به طور رایگان 7 هکتار زمین داد همچنین قرقیزستان اولین کشور در فضای پساشوروی بود که در بندرهای ایرانی زمین داشت.

وی ادامه داد: بیشکک ساخت کارخانه‌ها و انبارها در این زمین‌ها را هدفگذاری کرده من به عنوان سفیر پیوسته به رهبران قرقیزستان گزارشاتی درباره وضعیت زمین این کشور در منطقه آزاد تجاری می‌دادم و بر استفاده درست از آن تاکید می‌کردم.

شیرمکول‌اف افزود: چند بار تجار روسیه درخواست خرید این زمین از دولت قرقیزستان را دادند اما اینگونه درخواست‌ها رد شدند.

وی تصریح کرد: پس از انقلاب سال 2010 رهبران جدید قرقیزستان نیز توانایی کافی برای توسعه این زمین را نداشتند و در سال 2012 فعالیتم در ایران به اتمام رسید و قرقیزستان آن زمین را از دست داد که باعث تاسف است.

کلید واژه ها: ایران و قرقیزستان


( ۳ )

نظر شما :