سفارت لبنان در ایران "بازگشت زاکا" به بیروت را تایید کرد

۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۸ کد : ۱۹۸۴۰۸۳ سرخط اخبار

یک مقام مسئول در سفارت لبنان در تهران با اعلام خبر آزادی «نزار زاکا» اظهار کرد: نزار زاکا بعد از گذراندن مراحل قضائی آزاد شد و بعد از ظهر روز سه‌شنبه تهران را به مقصد بیروت ترک کرد .

این منبع در سفارت لبنان در تهران به ایسنا گفت: این تبعه لبنانی دقایقی پیش به همراه «عباس ابراهیم» مدیرکل اداره امنیت عمومی لبنان تهران را به مقصد بیروت ترک کرده است.

بر اساس این گزارش، پیش از این برخی منابع لبنانی به نقل از میشل عون، رئیس جمهور لبنان ادعا کرده بودند که از زمان بازداشت نزار زاکا در تهران پیام‌هایی دریافت کرده است و با خانواده او دیدار کرده است.

میشل عون اعلام کرده است: مذاکراتی که در این راستا برگزار شد، تشخیصم این بود که مساله زاکا نباید طولانی شود بنابراین خودم اقدام کردم. نزار زاکا قبل از اینکه آمریکایی باشد لبنانی است و نباید آن‌را تنها رها کرد.

بر اساس این گزارش، نزار زاکا یک شهروند لبنانی است که بارها به دعوت ارگان‌های مختلف کشورمان به ایران دعوت شده بود. او چهار بار به دعوت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به ایران سفر کرده بود که در مرتبه چهارم به اتهام "همکاری با دولت بیگانه علیه منافع ملی ایران" هنگامی که قصد خروج از ایران را داشت، در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.

او به ۱۰ سال حبس و پرداخت ۴ میلیون دلار جزای نقدی محکوم شد و مدتی از دوران محکومیتش را در زندان اوین سپری کرد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه نیز امروز در چهارمین نشست خبری خود با خبرنگاران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده نزار زاکا اظهار کرد: من ۴۸ ساعت قبل خبری را در این ارتباط اعلام کردم که تقاضای در این مورد برای ما واصل شده که هم خود محکوم تقاضای آزادی مشروط داشته و هم رئیس جمهور لبنان مکاتبه‌ای را انجام دادند و مساعدتی در رابطه به این شهروند و تبعه کشورشان را داشته‌اند.

وی افزود: اعلام کردم که این تقاضاها در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی بررسی شود.

سخنگوی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: تمام هنر ما اجرای قانون است و هیچ مصلحتی را برتر از اجرای قانون نمی‌شناسیم.

اسماعیلی گفت: این تقاضاها را در چارچوب قانون بررسی کردیم و هماهنگی با عزیزان در جبهه مقاومت و حزب الله مواجه شدیم که حزب الله لبنان هم اجابت این خواسته را برای خود به مصلحت می‌دانستند که این موضوع به دادگاه ارجاع دادیم. در چارچوب قانون این موضوع را بررسی کردیم و برابر قانون کسانی که تا ۱۰ سال حبس داشته باشند و حداقل یک سوم مجازات خود را سپری کنند و همچنین در دوران مجازات حسن رفتار داشته باشند و قرائن و شواهد این موضوع را تأیید کنند که بعد از آزادی مجدداً مرتکب جرم نشوند، اگر قاضی دادگاه این وضعیت را تأیید کرد می‌توانند حکم به آزادی مشروط صادر کند.

اسماعیلی گفت: دادگاه ما امروز با آزادی مشروط آقای نزار زاکا موافقت کرد و تحویل نمایندگان کشور لبنان خواهد شد که این اقدام در یک فرآیند کاملاً قضائی صورت گرفته و موضوع سیاسی و موضوع دیگری در این تبادل مدنظر نبوده است.

کلید واژه ها: نزار زاکا لبنان


نظر شما :