انتقاد حزب سبز آلمان از تعلل اروپا در راه اندازی اینستکس

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۸۳۵۴۸ سرخط اخبار

یکی از نمایندگان پارلمان آلمان گفت که اروپایی‌ها اقدامات زیادی می‌توانند صورت دهند اما هیچ گامی بیشتری در راستای کانال مالی با ایران برنداشته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امید نوری‌پور» سخنگوی سیاست‌خارجی فراکسیون «سبز» در پارلمان آلمان در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «ولت» درباره تحولات غرب آسیا و اقدامات آمریکا در منطقه و نیز راه‌اندازی کانال مالی با اروپا موسوم به اینستکس موضع‌گیری کرد.

وی گفت که خطر تنش هر روز افزایش می‌یابد و موارد زیادی برای نگرانی وجود دارد. وی درباره مذاکره میان آمریکا و ایران و موضع‌گیری‌های اخیر آمریکا در این زمینه گفت: «من امیدوارم که دولت آلمان و اروپایی‌ها در زمینه مذاکره مستقیم میان تهران و واشنگتن اقدام کنند. این تنها راه برای جلوگیری از تنش است. اگر قطری‌ها بتوانند در این زمینه نقش میانجی را ایفا کنند، بسیار خوب خواهد بود. بحران به صورت مستقیم متوجه آنها خواهد بود اما در هر حال اروپایی‌ها میانجی به دنیا آمده‌اند چرا که در زمینه تنش واشنگتن آنها همواره با تهران مذاکره کرده اند. ضمن اینکه آمریکا به آنها بیشتر از مسکو، پکن و قطر اعتماد دارد.»

 نوری‌پور همچنین گفت که توافق هسته‌ای با ایران (برجام) یک مشکل را حل می‌کرد و برنامه هسته‌ای این کشور را به مدت چندین سال متوقف می‌کرد بنابر این او متوجه نمی شود که چرا آمریکا از این توافق خارج شد... وی افزود: « کری به شیوه‌ای عمل کرد که بتواند صلح با ایران را محقق کند و اشتاین‌مایر هم گفت: «ما از موفقیت این مذاکرات با ایران استفاده خواهیم کرد تا به راهکاری برای سوریه برسیم.»

وی گفت که توافق هسته‌ای با ایران صددرصد کامل نبود اما قویترین نظامی نظارتی را در جهان درباره ایران اعمال کرد.

نوری‌پور در بخش دیگری از این گفت‌و گو افزود: «مجموعه‌ای از اقدامات وجود دارد که آلمان و کشورهای اروپایی می توانند انجام دهند به جای آن برخی از وزرای خارجه اروپایی موضع خرگوش در برابر مار را اتخاذ کرده‌اند.»

او در پاسخ به اینکه آیا «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم از دسته این افراد است، گفت: « بله. آقای ماس پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران در تابستان سال گذشته از ایجاد سازو کار اروپایی سوئیفت خبر داد که به وسیله آن شرکت‌های اروپایی بتوانند با ایران داد و ستد داشته باشند. اما ما هیچ قدم بیشتری در این زمینه بر نداشته‌ایم و اگر از وزارت خارجه در این زمینه پرسش شود، پاسخ می‌دهد که اینکار یک پروژه بلند مدت است. (جزئیات بیشتر) اما این هم به هیچ کشوری که می‌خواهد با ایران رابطه بازرگانی داشته باشد، کمک نمی‌کند.»

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا آلمان


( ۱ )

نظر شما :