سخنگوی سازمان انرژی اتمی: افزایش ظرفیت و روند تولید سرعت گرفته است/اروپایی‌ها به کارشان سرعت دهند/تسلیم نمی‌شویم

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۸ کد : ۱۹۸۳۴۸۸ سرخط اخبار

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به دستور رییس‌جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی در رابطه با گام اول اقدامات در رابطه با کاهش تعهدات هسته‌ای گفت: کار افزایش "ظرفیت و روند تولید" در دو حوزه تولید اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین از همان روزی که رییس‌جمهور دستور دادند آغاز شده و این مساله به سایت‌ نطنز و کارخانه تولید آب سنگین اراک نیز اعلام شده است.

بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با ایسنا در ادامه افزود: آن‌چه رییس‌جمهور اعلام کردند این بود که ایران دیگر به شاخص‌های تعیین شده برای تولید اورانیوم غنی شده یعنی سقف 300 کیلوگرم و 130 تن آب سنگین در چارچوب بند 26 برجام خود را متعهد نمی‌داند.

وی در رابطه با عملیاتی شدن این تصمیم و زمان لازم برای رسیدن به این اهداف در دو ماه آینده گفت: در حال حاضر فرمان رییس‌جمهور ابلاغ شده و دستورات برای سرعت دادن به افزایش ظرفیت و روند تولید در این دو حوزه به
بخش فنی ابلاغ شده و کارها در حال انجام است.

وی هم چنین اعلام کرد که به زودی گروهی از خبرنگاران برای بازدید از روند فعالیت‌ها از سایت نطنز بازدید می‌کنند تا از نزدیک در جریان کار قرار گیرند.

افزایش ظرفیت و روند تولید با همان تعداد سانتریفیوژهای قبلی انجام می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که افزایش ظرفیت سانتریفیوژها در روند افزایش ظرفیت تولید مدنظر خواهد بود؟ تصریح کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت و روند تولید با تغییر شاخص ظرفیت سانتریفیوژها نداریم. افزایش ظرفیت و روند تولید با همان تعداد سانتریفیوژهایی که از قبل در چارچوب برجام نصب بودند در نطنز انجام می‌شود.

وی درباره روند نظارت آژانس از این مرحله از اقدامات ایران خاطرنشان کرد: در برخی مراحل و برای انجام برخی کارهای فنی اطلاع قبلی به آژانس لازم است که به موقع این کار انجام شده و می‌شود.

آن‌چه در عمان داریم را فعلا نگه می‌داریم

وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف ذخیره آب سنگین ایران در عمان بعد از لغو معافیت‌ها از سوی آمریکا چه می‌شود؟ گفت: این ذخایر در مالکیت ایران است و همین الان که با شما صحبت می‌کنم کارشناسان
ایرانی در عمان هستند تا امکانات و نحوه نگهداری ذخایر را بررسی کنند. آن‌چه در عمان داریم را فعلا نگه می‌داریم تا اگر خواستیم آن را به فروش رسانده و یا هر وقت کشور بخواهد آن را برمی گردانیم.

کمالوندی ادامه داد: بعد از تصمیم جدید رییس‌جمهوری کشورمان، دیگر به سقف 130 تن متعهد نیستم و اگر از این سقف عبور کنیم، مشکل ما نیست بلکه مشکل طرف مقابل است.

وی اظهار کرد: اگر طرف های مقابل حاضر در برجام به تعهداتشان عمل کنند ما هم به طور کامل به تعهدات‌مان برمی‌گردیم. ما می خواهیم که توازن در اجرای اقدامات برقرار باشد. دو ماه فرصت داده‌ایم اما اگر بعد از آن اتفاقی نیفتد، ما اقدامات تعیین شده دیگر مربوط به تعهدات‌مان در برجام را کنار خواهیم گذاشت و مسوولیتش با آن‌هاست.

اروپایی‌ها سیستم بانکی و روند خرید نفت را به جریان بیاندازند

این مقام ایرانی درباره واکنش اروپایی‌ها نسبت به تصمیم جدید ایران، گفت: انتظار ما از اروپا این است که سرعت اقدامات‌شان را افزایش دهند؛ چرا که این دو ماه به سرعت می‌گذرد. مسایل بروکراسی را باید خارج از وقت پیگیری کنند. ایران یک سال به آن‌ها وقت داد، نمی‌توانند بگویند که مشکل زمان دارند. آن‌ها باید حتما به کارشان سرعت دهند. انتظار واقعی ما این است که در این مدت سیستم بانکی وروند خرید نفت آن‌ها به جریان افتد.

وی تاکید کرد: اقدامات ما در مرحله کاهش تعهدات هسته‌ای گام به گام و در هر گام بر اساس یک منطق و اصول فنی دقیق طراحی شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که از چینی ها در رابطه با موضوع بازطراحی راکتور اراک چه توقعی دارید؟ ضمن مثبت ارزیابی کردن همکاری روسیه در حوزه‌هایی که در آن فعال است، گفت: چینی‌ها کارشان را قدری کند کرده بودند و ما از آن‌ها خواستیم که به این روند سرعت داده شود.

زمان مذاکره نیست

کمالوندی در ادامه درباره سخنان مقام معظم رهبری در رد و مسموم دانستن «مذاکره» با آمریکا با بیان این که «فرمایشات ایشان در مبانی ایدئولوژیک و علمی و عقلی کاملا درست است» گفت: به عنوان کسی که 40 سال تجربه کار
دیپلماتیک و سیاسی دارد معتقدم الان زمان مذاکره نیست. بخصوص اگر موضوع مذاکره توانایی‌های ما باشد مذاکره به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. تا وقتی آمریکا از موضوعاتی از جمله توانایی‌های موشکی و دفاعی و مسایل دیگر دست برندارد، نمی‌شود با آن‌ها مذاکره کرد. همان طور هم که رییس جمهور گفتند، منظور آن‌ها از تلفن دادن این است که بیایید و مذاکره کنید اما با وجود توطئه‌ها و دشمنی‌های آمریکا این کار شدنی نیست. اگر آمریکا بر این مبنا باشد که "هر چی دارید را بدهید"، طبیعی است مذاکره‌ای اتفاق نمی‌افتد.

محدودیت‌ها برداشته شود کشور جهش بزرگی خواهد کرد

وی ادامه داد: برای آمریکایی‌ها در دوره قبل طول کشید که متوجه شوند بحث "غنی‌سازی صفر" عملی نیست و بعد هم در نهایت این سیاست را کنار گذاشتندکه شد برجام و حالا تیم ترامپ دارد همان سیاست شکست خورده قبلی را تجربه می‌کند، این تجربه برای حاکمین جدید تازگی دارد آن‌ها عوض شدند و تصور می‌کنند راه‌های قدیمی جواب می‌دهد، ما که عوض نشدیم، ما همان ایران هستیم. درست است محدودیت و مشکلات داریم اما ظرفیت‌های‌مان را به خوبی می شناسیم و می‌دانیم اگر محدودیت‌ها برداشته شود کشور جهش بزرگی خواهد کرد. آن‌ها با فشار به ما که البته خسارتش برای خودشان هم هست سعی دارند که ما پرواز نکنیم. اما نباید تسلیم شویم، اگر تسلیم شویم همه چیز را باختیم. ما برای تسلیم نشدن ظرفیت داریم و می‌توانیم در این مسیر سخت مقاومت کنیم.

این مقام سازمان انرژی اتمی درباره شرایط مذاکره با آمریکا اظهار کرد: در این مورد بزرگان نظام به طور دقیق و مفصل صحبت کرده‌اند اما تاکید می‌کنم، آمریکایی‌ها باید دست از فشار و تهدید بردارند. اول باید تحریم‌ها را
کنار بگذارند نه این که برای مذاکره تحریم کنند بلکه برای مذاکره باید تحریم‌ها را بردارند.

وی گفت: الان به آمریکا و اروپا هم کم فشار نمی‌آید، با تشدید و درگیری به کجا می خواهند برسند، مگر می‌شود جعبه پاندورا را در منطقه باز کنند آن هم با این سطح از تنش در منطقه با وضعیتی که در افغانستان و عراق شاهد
بودیم و با این سیل مهاجرت و گسترش تروریسم و اتفاقی هم نیفتد. اروپایی ها بهتر این مسایل را می فهمند چون تبعات سیاسی و امنیتی آن را بیشتر درک می‌کنند.

کلید واژه ها: بهروز کمالوندی کاهش تعهدات ایران در برجام


( ۲ )

نظر شما :