چین: با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالفیم

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۸۳۱۹۸ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه بار دیگر مخالفت کشورش را با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چین در واکنش به تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های کشورها از تحریم‌های اعمال‌شده علیه صادرات نفت ایران از واشنگتن خواسته از انجام «اقدامات اشتباه» که موجب لطمه به منافع پکن می‌شود خودداری کند. 

به نوشته وبگاه «فاینانس‌دیلی»، «گنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین چهارشنبه گفت کشورش با تحریم‌های یکجانبه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران مخالف است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی چین که کشور مبتوعش از جمله بزرگترین خریداران نفت ایران است گفت که پکن می‌تواند از «حقوق مشروع» خودش محافظت کند. او درباره اینکه چین چه واکنشی به جرائم احتمالی آمریکا درباره خرید نفت از ایران نشان خواهد داد، ارائه نکرد.

او گفت: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم به منافع و نگرانی‌های چین احترام بگذارد و از انجام اقدامات نادرستی که منافع ما را تضعیف می‌کند خودداری کند.» 

چین یکی از طرف‌های «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) است که تیرماه سال 1394 میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت .

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می سال گذشته (۱۸ اردیبهشت‌ماه 1397)  به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران را پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا احیا خواهد کرد. 

دولت ترامپ که وعده داده بود به سرعت صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند در ماه‌های بعد از این تهدید عقب‌نشینی کرد و آبان‌ماه سال گذشته 8 کشور از جمله چین را از تحریم‌ها معاف کرد. 

کاخ سفید علی‌رغم این اخیراً اعلام کرده قصد ندارد معافیت‌های مربوط به خرید نفت از ایران را که در اردیبهشت‌ماه سال جاری به پایان می‌رسند در ضرب‌الاجل جدید تمدید کند. 

کلید واژه ها: چین تحریم های ایران


نظر شما :

حسین کاظمی ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۴
مخالفتی بر سر گرفتن امتیاز بیشتر از بازیگردانان پروژه تحریم ایران و حتی فراتر از آن , دستگاه دیپلماسی ایران بخوبی این مهم را میداند که این مخالفتها نه بخاطر همراهی و یا مساعدات با ایران بلکه بیشتر بخاطر چانه زنی های کشورها بر سر منافع اقتصادی و سیاسی ونه ئیدولژیک خود است در آخر نه روسیه و نه چین و نه هیچ کشوری با ایران در یک جبهه نخواهد ایستاد .