افزایش قیمت سوخت در هند پیامد تحریم نفتی ایران

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۳ کد : ۱۹۸۳۰۷۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، افزایش جهانی قیمت نفت اولین چالش بزرگ برای دولت جدید هند است؛ هرکسی برنده انتخابات آینده باشد، مصرف کنندگان هندی باید انتظار یک افزایش قیمت را داشته باشند.

برای هند که وابسته به واردات نفت است، قیمت بالاتر جهانی باعث تضعیف ارزش روپیه، تورم بالاتر، عدم کاهش نرخ بهره و کسری بودجه می‌شود.

عرضه‌کنندگان دولتی سوخت و خرده‌فروشان هند طی فعالیت‌های انتخاباتی که از 11 آوریل شروع شده و تا 23 می ادامه دارد، هنوز قیمت‌های بالا را به مشتریان منتقل نکرده‌اند. انتظار می‌رود این تأخیر در افزایش قیمت پس از انتخابات جبران شود، به این ترتیب، یک افزایش قیمت دیگر برای جبران سود ازدست‌رفته طی این مدت وجود خواهد داشت.

در برخی کشورهای بزرگ آسیایی مثل ژاپن و کره‌جنوبی قیمت بنزین به‌صورت دوره‌ای تنظیم می‌شود، بنابراین تا حد زیادی همگام با قیمت جهانی نفت خام پیش می‌روند.

قرار بود در هند هم همین روند اجرایی شود ولی انتخابات باعث شد قیمت سوخت برای مدت زیادی افزایش پیدا نکند.

مثلاً در دهلی‌نو در حالی که قیمت نفت خام 9 دلار در هر بشکه معادل 12 درصد بالا رفته است، در شش ماه گذشته قیمت بنزین تنها 0.47 روپیه در هر لیتر معادل 0.6 درصد افزایش یافته است.

عرضه‌کنندگان دولتی و خرده‌فروشان دلیل این تأخیر در افزایش قیمت‌ها را اعلام نکرده‌اند و مشخص نیست این کار تحت فشار دولت نخست وزیر نارندرا مودی صورت گرفته است یا نه.

حزب مخالف کنگره اعلام کرد دولت مودی سیاست بررسی روزانه قیمت‌ها را نقض کرده و از شرکت‌های دولتی نفت خواسته قیمت‌ها را پایین نگه دارند.

یک مقام ارشد حزب کنگره گفت که مشتریان باید پس از انتخابات برای یک افزایش قیمت شوکه‌کننده آماده باشند.

سری پاراوایکاراسو، مدیر نفت آسیا در مؤسسه مشاوره انرژی اف‌جی‌ای گفت: «اگر اجازه می‌دادند قیمت نفت همگام با قیمت جهانی افزایش یابد، قیمت خرده‌فروشی بنزین تا 6 درصد یا حدود 4 روپیه بالا می‌رفت».

هند در ژوئن 2017 تصمیم گرفت به‌جای بررسی هر دو هفته یک بار قیمت سوخت، به‌صورت روزانه آن را تغییر دهد، ولی دولت در ماه اکتبر پس از 10 روپیه در هر لیتر افزایش قیمت سوخت، با اعتراض‌هایی مواجه شد. این افزایش قیمت به‌خاطر بالا رفتن قیمت نفت تا 80 دلار در هر بشکه اتفاق افتاده بود که باعث شد مالیات بر سوخت را کاهش دهند.

قیمت جهانی نفت حالا به بالاترین حد در 2019 رسیده و دلیل آن اخطار آمریکا به تمام خریداران نفت ایران برای توقف واردات از این کشور است که شامل هند هم می‌شود.

قیمت بالاتر نفت یعنی سومین اقتصاد بزرگ آسیا باید شاهد رشد کمتر از 7 درصد در سال مالی جاری باشد. رشد اقتصاد هند در سه ماه اکتبر تا دسامبر 6.6 درصد بود.

سیاستگذاران نگرانند که افزایش مداوم قیمت نفت در محدوده 70 تا 75 دلار در هر بشکه و حتی بالاتر از آن، ارزش روپیه را سه تا چهار در صد به‌صورت سالیانه پایین بیاورد.

روپیه ارزش خود را در برابر دلار نسبت به اواسط مارس 1.24 درصد از دست داده است.

کلید واژه ها: هند


نظر شما :