واکنش سفارت ایران در پاریس به بیانیه وزارت خارجه فرانسه

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۹۸۳۰۲۲ سرخط اخبار

سفارت ایران در پاریس در واکنش به بیانیه وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: همواره از چندجانبه‌گرایی در مقابل ترویج یکجانبه‌گرایی استقبال می‌کنیم.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس در واکنش به بیانیه وزارت خارجه فرانسه مبنی بر اراده این کشور برای تداوم اجرای برجام و تلاش فرانسه به همراه متحدان اروپایی برای تضمین بهره‌مندی ایران از منافع حاصل از برجام در صفحه توئیترش اعلام کرد: «همواره از مواضع واقع بینانه مبتنی بر بهبود فضای روابط بین‌الملل و اصول چندجانبه گرایی در مقابل دیدگاه‌های غیر اصولی که هدف از آن تخریب دستاوردهای دیپلماسی و ترویج یکجانبه گرایی است، استقبال می‌کنیم.»

به گزارش فارس، وزارت خارجه فرانسه همچنین در بیانیه مذکور اعلام کرده است که روند  ساز و کار مالی اینستکس بین ایران و سه کشور اروپایی با پیشرفت خوبی روبرو بوده است.(بیشتر بخوانید)

موضع گیری فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که کاخ سفید دیروز (دوشنبه) دوم اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که معافیت‌های تحریمی برای خریداران نفت ایران تمدید نخواهد شد و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در این باره گفت عربستان سعودی و امارات عربی متحده قرار است خلأ ناشی از حذف نفت ایران از بازار را پر کنند و واردکنندگان نفت ایران می‌توانند نفت خود را از این دو کشور تأمین کنند.

نوامبر سال گذشته، وزارت خارجه آمریکا معافیت‌های 180 روزه‌ای را به 8 کشور خریدار نفت و میعانات ایران ارائه کرده بود تا در این فاصله به دنبال منابع جایگزین غیر از نفت ایران باشند. این مهلت در حال به پایان رسیدن است و دوم می 2019  (12 اردیبهشت) تمام خواهد شد. این کشورها شامل ترکیه، کره جنوبی، ایتالیا، تایوان، یونان، ژاپن، چین و هند بودند.

سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از بیانیه کاخ سفید در اظهاراتی عنوان کرد که جمهوری اسلامی ارزش و اعتباری برای معافیت های اعطایی بر تحریم ها قائل نبوده و نیست، از رایزنی های داخلی و خارجی خبر داد و گفت که تصمیم مقتضی در این زمینه اتخاذ و اعلام می‌شود.

کلید واژه ها: ایران و فرانسه اینستکس


نظر شما :