ایران و سوریه ۱۱ تفاهمنامه همکاری امضا کردند

۰۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۱ کد : ۱۹۸۱۴۱۳ سرخط اخبار

ایرنا به نقل از روزنامه «الوطن» سوریه روز سه شنبه گزارش داد، این تفاهم نامه ها در زمینه های اقتصادی، علمی، فرهنگی، زیرساختی و خدماتی و سرمایه گذاری و مسکن بود. 
همچنین این تفاهم نامه ها شامل یادداشت تفاهم هایی میان وزارت اقتصاد ، وزارت خارجه سوریه، وزارت صنایع و معادن و تجارت و موسسات ایرانی و سوری در زمینه حمل و نقل ریلی و نیز تفاهم نامه هایی در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در سوریه و همکاری اطلاعاتی در زمینه پولشویی و تامین مالی تروریسم است.
جهانگیری در جریان این کمیته مشترک بر ایستادن ایران در کنار سوریه در مرحله بازسازی و بنای دوباره سوریه و مبارزه با تروریسم تاکید کرد و خواستار تقویت روابط و همکاری اقتصادی دو کشور در همه زمینه ها برای رسیدن به سطح روابط سیاسی ممتاز دو کشور شد.
«عماد خمیس» نخست وزیر سوریه نیز بر اهمیت تسری روابط سیاسی ویژه دو کشور به همکاری های اقتصادی و برداشتن گام ها برای تسهیل همکاری با شرکت های ایرانی برای سرمایه گذاری در همه بخش ها تاکید کرد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری روز دوشنبه به منظور دیدار و رایزنی با مقامات بلندپایه سوریه وارد دمشق شد و از سوی «عماد خمیس» نخست وزیر این کشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت. 
روز دوشنبه چهاردهمین دور از کمیسیون عالی مشترک ایران و سوریه در دمشق به ریاست خمیس و جهانگیری برگزار و طرفین در پایان آن تفاهم نامه های همکاری های راهبردی اقتصادی طولانی مدت و یادداشت تفاهم برای نشست های این کمیته را امضا کردند.
ایران و سوریه پیش از آغاز بحران در این کشور نزدیک به 600 میلیون دلار مبادلات تجاری داشتند که به خاطر بحران هشت ساله اخیر این مبادلات به حدود 150 میلیون دلار رسید و دو طرف تصمیم دارند با امضای تفاهم نامه هایی این رقم را افزایش دهند.

کلید واژه ها: ایران و سوریه


نظر شما :