گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه هفتگی سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

قاسمی: تا این لحظه ایران به نشست لهستان دعوت نشده است/منتظر اعلام رسمی سازوکار اروپایی ها هستیم

۰۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۸ کد : ۱۹۸۱۳۹۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
معاون وزیر امور خارجه لهستان به تهران آمد و درباره این نشست گزارش داد و پاسخ های لازم را دریافت کرد. ما این نشست را به دقت با بدگمانی بالا به ایالات متحده امریکا دنبال می کنیم. تا این لحظه تا آن جا که من می دانم از ایران دعوت نشده است.
قاسمی: تا این لحظه ایران به نشست لهستان  دعوت نشده است/منتظر اعلام رسمی سازوکار اروپایی ها هستیم

دیپلماسی ایرانی: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با خبرنگاران به سوال آنها پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین جزئیات سازوکار مالی ویژه اروپا و سفر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه به اروپا گفت: «سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به اروپا ربطی به این موضوع ندارد. این سفر در راستای مذاکرات دوجانبه و آژانس بین المللی است.»

وی در ادامه افزود: «ما منتظر این سازوکار هستیم و منتظریم ببینیم که اروپایی ها چقدر به تعهدات خود پایبندند. البته ما منتظر هیچ کس نمی مانیم. ما در حال کار روی روابط دو جانبه با کشورهای مختلف جهان هستیم. حالا ببینیم امروز یا روزهای دیگر طرف اروپایی چه چیزی را اعلام می کند. من ترجیح می دهم طرف اروپایی در این باره پاسخ دهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اسنادی موسوم به اسناد موناکو که گفته می شود اروپایی ها منتشر کرده اند که درباره پولشویی است و در معاملات نفتی نامی هم از ایران آمده است، گفت: «من چنین خبری را دریافت نکردم و اطلاع خاصی ندارم. در رسانه های جهان همیشه مطالبی وجود دارد که الزاما مطالب درستی نیست. بهتر است این سوال از منابع و وزارت خانه های ذی ربط پرسیده شود.»

بهرام قاسمی درباره اظهارات جان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه درباره مسائل موشکی و تهدید به اعمال تحریم های سخت گفت: «موضع ما درباره مسائل موشکی روشن است. ما درباره مسائل دفاعی و سیاست های بازدارندگی خود مذاکره نمی کنیم، این مسائل قابل مذاکره نیست. ما در راستای منافع ملی و تمامیت ارضی به فعالیت های تدافعی خود ادامه می دهیم. در حالی که زرادخانه های کشورهای مختلف منطقه به خصوص توسط کشورهای اروپایی مجهز می شوند ما نیز حق خود می دانیم که سامانه های دفاعی خود را تقویت کنیم. چرا که نمی خواهیم تجربه تلخ دوران جنگ تکرار شود.»

وی درباره اظهارات معاون وزیر امور خارجه روسیه که گفت با ایران در سوریه متحد نیستیم و این که گفته می شود در حملات اسرائیل به سوریه سامانه های تدافعی اس - 300 خاموش بوده اند، گفت: «نباید زیاد با واژه ها کلنجار رفت. واژه متحد مفاهیم مختلف دارد. شاید در تعریف حقوقی متحد، متحد روسیه شاید تنها بلاروس باشد که تفاهم نامه ها و توافقات گوناگون با روسیه امضا کرده است. برداشتی که از واژه اتحاد می شود، در این جا، عرفی است. ایران و روسیه دو کشور همسایه و همکار با منافع مشترک با یکدیگر هستند که بر اساس یک منفعت مشترک از جمله مبارزه با تروریسم در سوریه همکاری می کنند.»

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره احتمال دعوت ایران به نشست لهستان گفت: «نشست ورشو یک اقدام امریکایی با اهداف مشخص است که الزاما درباره ایران نیست. این نشست اهداف مشخصی را درباره کشورهای مختلف از جمله کشورهای تازه وارد به جمع امریکا را دنبال می کند. یکی از اهداف این اجلاس ایجاد شکاف و اختلاف در میان کشورهای اروپایی است. معاون وزیر امور خارجه لهستان به تهران آمد و درباره این نشست گزارش داد و پاسخ های لازم را دریافت کرد. ما این نشست را به دقت با بدگمانی بالا به ایالات متحده امریکا دنبال می کنیم. تا این لحظه تا آن جا که من می دانم از ایران دعوت نشده است.»

وی درباره سازوکار ویژه سوئیسی ها با ایران گفت: «این سازوکار با سازوکار اروپایی ها متفاوت است و سوئیسی ها خودشان پیشنهاد آن را دادند و به عنوان یک کانال مشخص در تعاملات ایران و سوئیس مورد استفاده قرار می گیرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعلام حضور وزیر امور خارجه انگلیس در نشست ورشو گفت: «من به مساله حضور جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس به این نشست ورود نمی کنم. اما نشست ورشو را به دقت رصد می کنیم و رفتار کشورها و مواضعشان در این نشست را به دقت زیر نظر خواهیم گرفت و در روابطمان با آن کشورها لحاظ خواهیم کرد.»

قاسمی درباره اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که گفت با همکاری ایران و روسیه و امریکا از بروز فاجعه در منطقه جلوگیری می کنیم، و این که آیا این به معنای اضافه شدن امریکا به نشست آستانه است، گفت: «بر اساس آن چه ما سراغ داریم و تاریخ آن را ثابت کرده هر جا امریکا ورود کرده جز ویرانی و آشوب برای آن منطقه یک کشورها به ارمغان نیاورده است. امریکا از دستاوردهای موجود در سوریه در پی مذاکرات آستانه عصبانی است و گمان نمی کنم تصمیمی برای ورود این کشور به جمع کشورهای مذاکره کننده آستانه وجود داشته باشد.»

وی درباره کارخانه های در حال ساخت عربستانی ها برای ساخت موشک های پیشرفته و رفتارهای دوگانه اروپایی ها گفت: «در این که اروپایی ها مدت هاست رفتارهای دوگانه و استانداردهای دوگانه ای را دنبال می کنند، تردیدی نیست. بهتر است که کشورهای اروپایی به جای تمرکز به یک مساله روشن در جمهوری اسلامی ایران به کشورهای دیگر در منطقه و خارج از منطقه نگاهی بیندازند و ببینند این کشورها در چه شرایطی در حال ساخت و توسعه سلاح های مخربی هستند که علیه کشورهای دیگر استفاده می شود.»

قاسمی درباره مذاکرات ایران با طالبان گفت: «مواضع ما روشن است. ما مسائل افغانستان را با جدیت رصد می کنیم. گفت وگوهای ما با طرف های افغانی در تمام سطوح ادامه خواهد داشت. ما امیدواریم که افغانستان در درازمدت به یک صلح دائم و مستمر دست پیدا کند. ما افغانستان را امنیت خود می دانیم. این که نهایتا گروه طالبان چه تفاهماتی را با طرف امریکایی داشته است، به آن ورود نمی کنم. اما با سوء ظن تمام به رفتارهای امریکایی ها نگاه می کنیم و فکر می کنیم یکی از عوامل تخریب کننده صلح در کشورهای منطقه سیاست های ایالات متحده بوده که متاسفانه این سیاست همچنان دنبال می شود و جز ناامنی و خرابی چیز دیگری به دنبال به دنبال نداشته است.»

وی درباره تحریم هواپیمایی ماهان توسط دولت آلمان گفت: «اقدام آلمان اقدامی نابه جاست که مغایر با روح روابط فی مابین است. و امیدواریم دولت آلمان هر چه سریع تر این اقدام را جبران کند و وضعیت را به وضعیت قبلی بازگرداند. به هر حال تفسیرهای مختلفی وجود دارد، برخی می گویند به نوعی این اقدام یا حرکت بهایی است که ایران در مبارزه با تروریسم پرداخته است. امیدوارم دولت آلمان با توجه به نقش ایران در مبارزه با داعش در سوریه و عراق و مجموعه منطقه که سود بسیاری برای امنیت خود آلمانی ها و اروپایی ها داشته است، این گونه وانمود نکند که این هزینه ای است که ایران باید بپردازد. ما از سفیر آلمان در این باره توضیح خواسته ایم. هواپیمایی ماهان نیز پیگیری های لازم را انجام می دهد.»

قاسمی اقدام تایید حکم ابد رهبر جنبش الوفاق بحرین را محکوم کرد و گفت: «ما در امور داخلی بحرین دخالت نکرده ایم و نمی کنیم اما انتظار داریم دولت بحرین حقوق شهروندانش را رعایت کند و اجازه ندهد رفتارها و اقداماتش به مشکلات موجود در منطقه دامن بزند.»

کلید واژه ها: جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


نظر شما :