هند پرداخت پول نفت ایران را به روپیه از مالیات معاف کرد

۱۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۳ کد : ۱۹۸۰۹۱۱ سرخط اخبار

وزیر دارایی هند پرداخت پول به شرکت ملی نفت ایران را برای واردات نفت خام از این کشور از مالیات معاف کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وزیر دارایی هند پرداخت پول به شرکت ملی نفت ایران را برای واردات نفت خام از مالیات شدید معاف کرد .
این معافیت که در 28 دسامبر اجرایی شد به پنج نوامبر باز می‌گردد و به پالایشگاه‌های هند اجازه می‌دهد حدود 1.5 میلیارد دلار پول نفت ایران را به شرکت ملی نفت این کشور پرداخت کنند. این پول از زمان اجرایی شدن تحریم های سخت آمریکا در اوایل نوامبر جمع شده بود .
ایران و هند در دوم نوامبر قراردادی دوجانبه امضا کردند مبنی بر واریز پول نفت به ارز هندی و از طریق یک بانک دولتی هند با نام UCO. روپیه به آسانی در بازارهای جهانی معامله نمی شود .
ولی درآمد یک شرکت خارجی که در یک حساب بانکی هندی وارد میشود، مشمول چهل درصد مالیات است به علاوه عوارض دیگر که در کل به 4.2 درصد می‌رسد. این قانون قرارداد فوق را برای ایران غیرقابل اجرا می‌کرد و پرداخت پول توسط پالایشگاه‌ها را غیر ممکن می ساخت، تا زمانی که این معافیت‌ها اعلام شدند .
ایران می تواند از این روپیه پرداخت شده به گونه های مختلف استفاده کند مانند واردات از هند، هزینه ماموریت هایش در این کشور، سرمایه گذاری مستقیم در پروژه های هندی و تامین هزینه دانشجویان ایرانی در هند‌. همچنین می تواند این پول را در اوراق قرضه دولتی هند سرمایه گذاری کند .
یک مقام دولتی هند گفت:« در دور قبلی تحریم ها ایران می توانست از این پول فقط برای واردات از هند استفاده کند ولی این بار گستره کاربرد های پول پرداخت شده را به نفع هر دو کشور افزایش دادیم» .
این حرکت می‌تواند به هند کمک کند تعادل تجاری خود را که اکنون متمایل به ایران است متعادل کنند .

پرداخت ها به زودی انجام می شود
قانون معافیت از مالیات تنها شامل نفت خام میشود. این یعنی واردات سایر کالاها مثل کودهای شیمیایی و گاز مایع مشمول آن نمی شوند .
هند پس از چین بزرگترین مشتری نفت ایران است که با بسته شدن معامله های سایر بانک های اصلی با ارزهای جهانی برای ایران، پول نفت این کشور را با روپیه پرداخت می‌کند .
یک مقام پالایشگاهی هند، بزرگترین مشتری ایران در شرکت نفت هند گفت از ژانویه شروع به پرداخت پول ایران می کند .
آمریکا در نوامبر تحریم‌هایی بر ایران را اعمال کرد که هدف آن فلج کردن اقتصاد وابسته به نفت ایران به خاطر برنامه های هسته ای و موشکی بالستیک این کشور و حمایت از شبه نظامیان در خاورمیانه بود. هرچند واشنگتن یک معافیت 6 ماهه هم به 8 کشور از جمله هند اعطا کرد تا بتوانند نفت ایران را وارد کنند .
کل واردات هند از ایران حدود 11 میلیارد دلار است که در آوریل تا نوامبر 2018، 90 درصد آن را نفت تشکیل می داد .

کلید واژه ها: ایران و هند


نظر شما :