کاسه لبریز صبر فرانسه

مکرون و ترامپ دیگر دوست هم نیستند

۳۰ آبان ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۰۱۲۶ اخبار اصلی اروپا آمریکا
گفتن اینکه منافع ما در ارجحیت است و مهم نیست چه بر سر سایرین می آید، باعث از بین رفتن ارزشمندترین چیزی می شود که یک ملت دارد، چیزی که آن ملت را زنده نگه می دارد و باعث شکوه آن می شود.
مکرون و ترامپ دیگر دوست هم نیستند

آدام گوپنیک

دیپلماسی ایرانی: امانوئل مکرون که در گذشته برای بیش از حد خوش بین بودن به این مسئله که می تواند موضع دونالد ترامپ را تغییر دهد، مورد انتقاد قرار گرفته بود، اکنون دست از این موضعش برداشته است. به هر دلیلی – احتمالا به خاطر پی بردن به خصلت احمقانه غیر قابل تغییر رئیس جمهور آمریکا – مکرون نهایتا پذیرفته تنها راه برخورد با ترامپ، مخالفت شفاف با او است. ترامپ و مقامات سایر کشورها برای یادبود صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در فرانسه حضور داشتند و روز یکشنبه – یک روز پس از اینکه ترامپ از رفتن به قبرستانی که مردگان آمریکایی در آنجا به خاک سپرده شده اند به خاطر باران، امتناع کرد - مکرون سخنرانی انجام داد. او در سخنرانی موضعش علیه ترامپ را به خوبی نشان داد.

مکرون بین ناسیونالیسم (بد) و وطن پرستی (خوب) تمایز قائل شد و گفت: "وطن پرستی کاملا متضاد با ناسیونالیسم است. ناسیونالیسم خیانتی به وطن پرستی است." وی ادامه داد: "گفتن اینکه منافع ما در ارجحیت است و مهم نیست چه بر سر سایرین می آید، باعث از بین رفتن ارزشمندترین چیزی می شود که یک ملت دارد، چیزی که آن ملت را زنده نگه می دارد و باعث شکوه آن می شود و از همه مهم تر است: ارزش های اخلاقی آن است." ترامپ در یک سخنرانی ماه گذشته خودش را یک "ناسیونالیست" خطاب کرده بود که با توجه به تاریخچه این کلمه و اینکه چه کسانی این لقب را یدک می کشیدند، کاری بسیار زشت انجام داده بود.

نادانی تاریخی ترامپ، ویژگی همیشگی او است. او روز جمعه در توییترش و پیش از اینکه هواپیمایش در پاریس بنشیند، به مکرون حمله کرد و گفت: "پرزیدنت مکرون پیشنهاد داده است تا اروپا برای محافظت از خودش در برابر آمریکا، چین و روسیه، ارتشی برای خود بسازد. این حرف بسیار توهین آمیز است، اما شاید بهتر باشد اروپا اول سهمش را از ناتو بپردازد. جایی که آمریکا تا کنون بیش از حد هزینه کرده است!" ترامپ با صرف نظر از همایش سه روزه صلح پاریس، روز یکشنبه به کاخ سفید بازگشت و از صبح سه شنبه پیام های توهین آمیزش را از سر گرفت. او در توییترش گفت: "امانوئل مکرون پیشنهاد داده است تا اروپا برای محافظت از خودش در برابر آمریکا، چین و روسیه، ارتشی برای خود بسازد. اما در جنگ جهانی اول و دوم آلمان دشمن فرانسه بود – نتیجه آن برای فرانسه چه بود؟ قبل از اینکه آمریکا سر برسد، فرانسوی ها در پاریس داشتند آلمانی یاد می گرفتند. یا سهمتان را از ناتو می دهید یا هیچی! در تجارت هم فرانسه شراب های عالی درست می کند، اما شراب های آمریکا هم عالی است. مشکل این است که فرانسه تعرفه های بالایی برای شراب ما بسته که کار را برای صادرات شراب ما به فرانسه سخت کرده، در حالی که آمریکا برای واردات شراب فرانسه آسان گرفته و تعرفه پایینی بسته است. عادلانه نیست، باید تغییر کند!"

به نظر می رسد ترامپ اصلا قادر به درک مفهوم اتحاد نیست همانطور که درکی از مفهوم وفاداری ندارد. وقتی او کسی را دوست خطاب می کند، به این معنی است که او (معمولا به اشتباه) فکر می کند آن شخص در موضع ضعف قرار گرفته است. تقریبا همیشه اشتباه فکر می کند، همانطور که در مورد رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، اشتباه کرده بود.

در مورد تعرفه اتحادیه اروپا برای شراب آمریکایی اصلا زیاد نیست. جایی برای اعتراض ترامپ نیست، چون اگر بخواهیم کیفیت کار را مقایسه کنیم، شراب سازان فرانسوی مانند معدن کاران زغال سنگ آمریکا هستند.

در آخر اینکه، مسئله مهم در مورد وطن پرستی این است که باید یک احساس باز باشد – یک احساس قاطع و بی خطر که این کنجکاوی را در شخص برمی انگیزد که کشوری که آن سوی کوه یا اقیانوس است چگونه کشوری است، ترانه هایشان چگونه است و شرابشان چه مزه ای دارد. ما چنین همراهی لذت بخشی را دوستی و گاهی هم حتی اتحاد می نامیم.

منبع : نیویورکر / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: جنگ لفظی ترامپ و مکرون اشغال فرانسه توسط آلمان افزایش تعرفه اروپا علیه آمریکا


نظر شما :