قاسمی: هدف آمریکا جنگ روانی گسترده علیه مردم ایران است

۱۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۴ کد : ۱۹۷۹۸۸۱ سرخط اخبار

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه درباره اقدام دولت آمریکا در بازگرداندن تحریم ها در 13 آبان گفت: هدف واشنگتن، جنگ روانی گسترده علیه مردم ایران است، هرچند آمریکا نمی تواند هیچگونه اقدامی علیه ملت بزرگ و رشید کشورمان داشته باشد.
قاسمی: هدف آمریکا جنگ روانی گسترده علیه مردم ایران است
به گزارش ایرنا از وزارت امورخارجه، قاسمی افزود: گذاشتن روز شمار بازگشت تحریم ها بر روی سایت وزارت امور خارجه آمریکا بیشتر شبیه طنز، کار بچگانه و نوعی اسباب بازی برای آمریکا است.
وی گفت:​ تحریم هایی که آمریکا می خواست با فشار به جامعه جهانی بر ضد ایران اعمال کند به جایی نرسیده و بخش زیادی از اقدامات آنها با صرف هزینه های گزاف برای فشار بر بانک ها، شرکت ها، بنگاه های اقتصادی و مؤسسات برای منصرف کردن آنها از کار با ایران با ناکامی مواجه شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: به نظر نمی رسد که آمریکا توان بیشتری برای ایجاد فشار به کشورها و بنگاه های اقتصادی جهانی داشته باشد و آنچه فعلا ​متصور است همان جنگ روانی گسترده ای است که می خواهد از قبل تبلیغات و جنگ روانی باعث هراس و دلهره مردم ایران و تا حدی به اهداف خود نزدیک شود.
قاسمی با بیان اینکه هدف آمریکا سرپوش گذاشتن بر شکست هایی است که در حوزه اقتصادی و تحریم های اقتصادی داشته، اظهار داشت: ما کماکان می توانیم و آگاه هستیم و این توانایی و دانایی را برای اداره اقتصاد کشور و اداره معیشت مردم دراختیار داریم و از گذشته های دورتر نیز با توجه به پیش بینی هایی که در مورد سیاست زیاده خواه آمریکا داشته ایم، تمهیدات لازم با تلاش بخش های مختلف در دولت اندیشیده شده است.
وی تاکید کرد: هیچ جای نگرانی وجود ندارد و باید نشست، منتظر شد و دید که آمریکا نمی تواند هیچگونه اقدامی علیه ملت بزرگ و رشید ایران داشته باشد.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
تحریم هایی که آمریکا یک جانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائیکه ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند. در این مورد می توان به اظهارات رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی ایران اشاره کرد.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعدا انجام دهد، بعضی از افرادی که در آمریکا به دنبال تحریم ایران بودند بیش فعال بودند؛ بنابراین هیچ چیز جدید برای نوامبر ( 13 آبان ماه) وجود ندارد که انجام دهد و این یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم درحاشیه نشست سه جانبه وزرای امورخارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان دراستانبول گفت: آمریکایی ها با تحریم های غیرقانونی علیه ایران به هدف پیش بینی شده خود نرسیدند.
عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی نیزبا اشاره به عقب نشینی دولت آمریکا از ادعای خود برای به صفررساندن فروش نفت ایران، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا هر کاری که می خواست، انجام داد و بعد از چهارم نوامبر اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
کارشناسان و ناظران منطقه ای و بین المللی تاکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم ها به صفر برساند و حتی وزیر نفت سعودی اعتراف کرده است که عربستان قادر نیست با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.
در راستای مقابله با تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت ازفعالیت شرکت های خود در ایران، اعلام کرد که سازوکار مالی برای ادامه تجارت شرکت های خارجی با ایران و همچنین فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می کند.
بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می انجامد، روندی که بخشی از آن در صحبت های برخی مقامات آمریکا دیده می شود.
«جان بولتون» مشاور رئیس جمهوری آمریکا با لحنی که حاکی از ناکامی آمریکا در تحریم ایران است، به همراهی نکردن شرکای تجاری مهم تهران در تحریم‌های یکجانبه کاخ سفید علیه ایران اعتراف کرد.
وی که سخنانش در موسسه آمریکایی «همیلتون» بیانگر عقب نشینی آمریکا از راهبرد به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، برای توجیه این عقب نشینی و عدم همراهی کشورها گفت که قصد نداریم به دوستان و هم‌پیمانان خود آسیبی بزنیم.

کلید واژه ها: بازگشت تحریم های امریکا


نظر شما :