بعد از حمایت لندن و پاریس، قطر از «دعوت» آمریکا برای توقف جنگ در یمن استقبال کرد

۱۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۵ کد : ۱۹۷۹۸۵۳ سرخط اخبار

دولت قطر که بعد از شروع بحران در روابط با عربستان از جنگ سعودی-اماراتی علیه یمن حمایت نمی‌کند، از دعوت آمریکا برای توقف جنگ در این کشور استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت قطر امروز پنجشنبه از دعوت آمریکا برای توقف درگیری نظامی در یمن استقبال کرد و آن را گامی «ترغیب‌کننده» به یافتن راهکار سیاسی برای حل بحران و پایان دادن به رنج مردم یمن دانست. 

وبسایت وزارت خارجه قطر نوشت: کشور قطر از هر تلاشی برای مصالحه ملی و پایان دادن به جنگ بیهوده‌ای که مردم یمن بدبختی آن را می‌کشند، و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و ابتکار خلیجی و نتیجه گفت‌وگوی می، کاملا حمایت می‌کند. 

در این اعلام موضع دولت قطر همچنین آمده است که این کشور «بار دیگر بر موضع ثابت خود در حمایت از وحدت، استقلال و سلامت ارضی یمن تأکید می‌کند» و خواستار «کمک کشورهای موثر در جامعه بین‌المللی به کشور برادر یمن و اتخاذ تدابیر لازم برای رسیدگی به وضعیت انسانی» این کشور است.

ساعاتی پیش، وزارت خارجه آمریکا که از حامیان عربستان طی حدود چهار سال جنگ علیه یمن بود، با صدور بیانیه‌ای، توقف فوری جنگ یمن و مذاکره طرف‌های درگیر را خواستار شد. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده: «معتقدیم که این روزها، موقعیتی مناسب برای حرکت به سمت مذاکرات صلح و پایان دادن جنگ در یمن است» (جزئیات بیشتر).

صبح چهارشنبه (سی اکتبر/نُه آبان) هم «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا پایان حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی علیه یمن را خواستار شده بود.

لندن و پاریس نیز از این خواسته آمریکا حمایت کرده‌اند.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز سه‌شنبه (29 اکتبر/هشتم آبان) گفت لندن از درخواست آمریکا برای تنش‌زدایی در یمن حمایت می‌کند. به گزارش شبکه خبری «بی.بی.سی»، نخست وزیر انگلیس در جلسه پارلمان این کشور گفت موضع انگلیس در مسئله یمن مانند قبل و خواستار آتش‌بس سراسری است (جزئیات بیشتر). 

به گزارش «فرانس 24»، فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه هم با سخت‌تر کردن مواضع پاریس با توجه به اخبار فاجعه آمیز از جنگ، قحطی و گرسنگی در یمن، تاکید کرد که جنگ یمن باید متوقف شود.  وی گفت: این شرایط نظامی به یک بن بست موثر رسیده است بنابراین باید متوقف شود. این یک اولویت است (جزئیات بیشتر). 

با این حال، «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن روز سه‌شنبه با بیان اینکه آمریکا به یمن از جنبه نظامی نگاه می‌کند، گفت: اگر حمایت آمریکایی-انگلیسی از رژیم سعودی نبود، جنگی علیه یمن صورت نمی‌گرفت (جزئیات بیشتر).

جنگ عربستان علیه یمن از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این جنگ که با حمایت سیاسی و تسلیحاتی و مشارکت محدود آمریکا، فرانسه، انگلیس و مشارکت مستقیم امارات (و برخی کشورهای دیگر مثل سودان) در قالب «ائتلاف عربی»‌ و به رهبری عربستان ادامه دارد، تاکنون بیش از ۵۰ هزار یمنی را به کام مرگ کشانده است. 

روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست (۱۲ مرداد ۹۷) به نقل از نهاد مستقل و مطالعاتی درباره تلفات جنگ‌ها به نام «ACLED» نوشت، تلفات جنگ در یمن به دستکم ۵۰ هزار نفر رسیده، اما رسانه‌های بین‌المللی همچنان آمار قبلی خود مبنی بر ۱۰ هزار کشته را ذکر می‌کنند. 

طبق اعلام قبلی نهادهای حقوق بشری یمنی، بیش از ۳۰ هزار نفر نیز در نتیجه غیرمستقیم جنگ جان باخته‌اند که عمده آنان بیمارانی هستند که به دلیل محاصره زمینی، هوایی و دریایی عربستان، یا داروی کافی دریافت نکرده‌اند یا موفق نشده‌اند برای درمان به خارج از یمن منتقل شوند.

کلید واژه ها: جنگ یمن


نظر شما :