تل آویو سعی دارد مقابل نفوذ تهران در منطقه بایستد

آمریکا نگران واکنش ایران به حمله اسرائیل در سوریه

۱۱ آبان ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۸۴۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
در حالی که کاخ سفید اسرائیل را به دلیل حملاتش به مواضع ایران در سوریه می ستاید، مقامات نظامی آمریکا نگران این هستند که ایرانی ها با ظن درباره دست داشتن نیروهای ایالات متحده در این حملات، اقدامات تلافی جویانه ای علیه آنها ترتیب دهند.
آمریکا نگران واکنش ایران به حمله اسرائیل در سوریه

نویسندگان: گوردون لوبلد و فلیشیا شوارتز

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل در حال پیشبرد یک کمپین تهاجمی گسترده علیه گروه های تحت حمایت ایران در سراسر سوریه است و برای تلاش های خود در این زمینه از سوی کاخ سفید مورد تشویق و تمجید قرار گرفته است. اما همین اقدامات اسرائیل به نگرانی شماری از مقامات نظامی ایالات متحده انجامیده اند. آنها می گویند نگران این مساله هستند که اقدامات تهاجمی اسرائیل علیه ایران در سوریه به واکنش متقابل ایران علیه نیروهای آمریکایی در منطقه یعنی سوریه و عراق بیانجامد.

اسرائیل در 18 ماه گذشته به حدود 200 هدف در سوریه حمله کرده که طبق اظهارات اخیر مقامات اسرائیلی، هدف از آنها جلوگیری از ارسال سلاح توسط ایران به حزب الله لبنان و ممانعت از تثبیت حضور مداوم نظامی ایران در سوریه بوده است.

پنتاگون اعلام کرده است که اسرائیل مستقل عمل می کند. فرمانده شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون در واکنش به این مساله گفت: «عملیات اسرائیلی کاملا مستقل است. با این حال، از حق دفاع از خود اسرائیل در برابر تهدیدهای قریب الوقوع حمایت می کنیم.» او همچنین گفت که اگر اقدامی در میدان جنگ نیروهای نظامی ایالات متحده را در معرض خطر قرار دهد، فرماندهان آمریکایی «اقدامات لازم را اتخاذ می کنند» و نیروهای ایالات متحده آمریکا همواره برای دفاع از خود آماده هستند.»

موضع کاخ سفید این است که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و به علاوه، ایالات متحده از تلاش های اسرائیل در مقابله با اقدامات ایران در ایجاد مسیر ارتباطی به لبنان از طریق عراق و سوریه استقبال می کند. سخنگوی کاخ سفید گفت: «ایران و حزب الله مجاز به ایجاد زرادخانه ای در مرز اسرائیل نیستند.»

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ترامپ هم در ماه آگوست در سفر به اسرائیل به این مساله اشاره کرد که نقش اسرائیل (در مقابله با نفوذ ایران) موثر بوده است. او گفت: «هر مرتبه که ایران موشک یا سلاح های تهدیدآمیز دیگری را به سوریه وارد کرده، مواضع اسرائیل را به خطر انداخته است.»

اما در پنتاگون، مقامات نظامی ایالات متحده بیشتر درباره احتمال اقدامات تلافی جویانه ایران هشدار داده اند. نگرانی آنها این است که ایران با باور اینکه حملات اسرائیل با تغذیه اطلاعاتی آمریکا صورت گرفته، درصدد حمله به نظامی های ایالات متحده در منطقه  و به ویژه در عراق برآیند؛ بیش از 5000 نیروی ایالات متحده برای جنگ علیه داعش همچنان در عراق حضور دارند.

حملات اخیر گروه های شیعه علیه ایالات متحده در عراق، این نگرانی مقامات نظامی آمریکایی را تشدید کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا در ماه سپتامبر پس از حمله به کنسولگری این کشور در شهر بصره، گروه های شبه نظامی نزدیک به ایران را متهم کرد. مقامات عراقی گفتند که تصمیم ایالات متحده به تخلیه کنسولگری واکنشی شدید بوده است، اما مقامات نظامی ایالات متحده نگرانی آن هستند که حملات مشابهی علیه دیگر نیروهای دیپلماتیک و نظامی مستقر در عراق صورت بگیرد. با این حال، مقامات نظامی آمریکا تصدیق کرده اند که هیچ حمله ای از سوی گروه های شبه نظامی شیعه علیه نیروهای ایالات متحده در عراق گزارش نشده است.

نیکلاس هِراس از اعضای اندیشکده مرکز امنیت جدید آمریکایی در واشنگتن گفت: «این یک نگرانی جدی است. احتمال اقدام ایران علیه آمریکا در سوریه بیشتر است. نیروهای آمریکایی هنوز برای کمک به محلی ها در مقابله با جنگجویان داعش در این کشور حضور دارند.» اگرچه ایالات متحده می تواند از دولت عراق برای جلوگیری از اقدام خارجی (ایران) علیه نیروهای آمریکایی استفاده کند، اما در سوریه نفوذ کمتری دارد.

ظاهرا ایالات متحده آمریکا نگرانی های خود را در این زمینه هم با تل آویو و هم با دولت بغداد مطرح کرده است. این نگرانی ها در حالی ابراز شده اند که رابطه سیاسی بین کاخ سفید تحت کنترل ترامپ و تل آویو تحت فرمان بنیامین نتانیاهو رابطه نزدیکی دارند. ترامپ به طور عمده از سیاست خارجی اسرائیل حمایت، و آمریکا را از توافق هسته ای تاریخی با ایران که نتانیاهو سال ها علیه آن لابی می کرد خارج کرده است.

اسرائیل اکنون به دنبال حمایت واشنگتن از کمپین در سوریه در میانه افزایش تنش ها با روسیه است. مناقشات به ویژه پس از آن بالا گرفت که روسیه در سقوط هواپیمای ایلیوشین خود توسط دفاع هوایی سوریه، اسرائیل را مقصر دانست و در واکنش به استفاده نیروهای اسرائیلی از پوشش هواپیمای روسی در رادارها، از برنامه تحویل سامانه اس 300 به سوریه خبر داد.

نتانیاهو در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر، گفت هر اقدامی علیه مواضع اسرائیل توسط نیروهای تحت حمایت ایران را پاسخ خواهد داد. اکنون مقامات نظامی ایالات متحده به ویژه نگران واکنش ایران به حملات اسرائیل به مواضع حزب الله در شرق سوریه هستند. هراس گفت: «ایران و متحدانش همواره ایالات متحده را به عنوان عامل این حملات، مسئول خواهند دانست.»

اما نیت اسرائیل در انجام این حملات تنها دفاع از خود نبوده بلکه بیشتر هدف ممانعت از تثبیت نفوذ ایران و ایجاد یک خط ارتباطی از ایران تا لبنان را دنبال می کرده است. مقامات اسرائیل حتی گفته اند که در این راستا کمپین نظامی خود را به عراق گسترش خواهند داد.

منبع: وال استریت ژورنال / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: حزب الله حملات اسرائیل در سوریه مواضع ایران در سوریه دشمنی اسرائیل با ایران نیروهای امریکایی در منطقه حضور آمریکایی در سوریه و عراق


( ۴ )

نظر شما :