فشار شبه حداکثری جایگزین فشار حداکثری شده است؟

خشم تندروهای آمریکا از احتمال ماندن ایران در سوئیفت

۰۸ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۷۹۸۲۵ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
از اینکه می بینند وزارت خزانه داری احتمالا به جای هدف قرار دادن اعضای سوئیفت در صورت عدم قطع ارتباط با ایران، ترجیح می دهد از ابزارهای امن موجود برای انزوای ایران استفاده کند ، در غلیان و خشم هستند.
خشم تندروهای آمریکا از احتمال ماندن ایران در سوئیفت

متیو لی

دیپلماسی ایرانی
: واشگتن – نبرد میان دولت ترامپ و برخی از بزرگترین حامیان ترامپ در کنگره در جریان است؛ کسانی که دلواپس هستند که اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران در ماه نوامبر به قدری کافی سفت و سخت نباشد.

در حالی که پرزیدنت ترامپ آماده می شود دور دوم تحریم هایی که پس از توافق هسته ای 2015 مرتفع شده بود را مجددا علیه ایران اعمال کند، نمایندگان محافظه کار و مشاوران خارج از کابینه نگران هستند که دولت در خصوص اعمال "فشار حداکثری" علیه ایران خلف وعده کند. آنها از گمانه زنی ها مبنی بر اینکه ابزارهای تحریمی که قرار است 5 نوامبر اعلام شود شامل مقررات قطع دسترسی ایران به یک نهاد کلیدی در نظام مالی جهانی نمی شود خشمگین هستند.

افرادی که خود را ایران ستیز توصیف می کنند چنان نگران هستند که خودشان پیش نویس لایحه ای را تدوین کرده اند که دولت را ملزم می کند دسترسی ایران به نظام بین المللی تراکنش بانکی را معلق کند.

ریچارد گلدبرگ، دستیار سابق یک سناتور جمهوری خواه و مشاور ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسی ها، که از مجازات ایران به واسطه تحریم ها حمایت می کند می گوید: "رئیس جمهور خواستار فشار حداکثری شده بود، نه فشار شبه حداکثری. فشار حداکثری شامل قطع دسترسی ایران به سوئیفت است."

روز پنجشنبه ترامپ متعهد شد که هر فشاری لازم است اعمال شود تا ایران آنچه او "رفتارهای بدخیم" توصیف کرد ، همچون توسعه برنامه هسته ای و موشکی و حمایتش از گروه های شبه نظامی که خاورمیانه را بی ثبات کرده اند را کنار بگذارد. وی در سخنرانی در جمع تعدادی از افراد در کاخ سفید برای یادبود سی و پنجمین سالگرد حمله به پایگاه های تفنگداران دریایی آمریکایی در بیروت در سال 1983 که ادعا می شود توسط افراط گرایان تحت حمایت ایران انجام گرفت اعلام کرد: "5 نوامبر تمام تحریم هایی که به واسطه توافق هسته ای برداشته شده بود به سر جای خود بازخواهند گشت. و حتی با تحریم های مضاعفی همراه خواهد شد تا تمام رفتارهای بدخیم ایران را هدف قرار دهد. ما به بزرگترین حامی تروریسم در دنیا اجازه نخواهیم داد به مرگبارترین تسلیحات دست یابد. این اتفاق رخ نخواهد داد."

تحریم های 5 نوامبر بخش های انرژی و بانکی ایران را پوشش خواهد داد و اعمال مجازات برای کشورها و کمپانی ها در اروپا، آسیا یا هر نقطه در جهان که واردات نفت از ایران را قطع نکند از سرگرفته خواهد شد. این تحریم ها همچنین می توانند شامل فشار برای خارج کردن ایران از سوئیفت باشد.

علی رغم مواضع سفت و سخت ترامپ، تندروها دلواپس مواضع اخیر استفن منوچین و کارکنان وی در وزارت خزانه داری هستند که حکایت از این دارد که ایران می تواند به سوئیفت متصل بماند. به خاطر اعطای معافیت به کشورهای مشخص و کمپانی هایی که خرید نفت از ایران را به طور کامل متوقف نمی کنند. آنها همچنین نگران اجرایی نشدن سیاست مطلق عدم تحمل خرید نفت از ایران توسط دولت ترامپ هستند. 

حامیان توافق هسته ای ایران؛ مانند طرفین دیگر این توافق می گویند اخراج ایران از سوئیفت، جامعه ارتباط مالی دور برد بین بانکی جهانی که در بلژیک مستقر است، به ایجاد مکانیسم های جایگزینی منجر می شود که نقش مادر سوئیفت به عنوان نهاد مالی که دیگر نهادهای مالی اطلاعات تراکنش های بانکی خود را از آن دریافت و به آن ارسال می کنند را مخدوش کند. آنها همچنین می گویند اخراج ایران کار را برای تراکنش هایی، همچون خریدهای بشردوستانه که بعد از 5 نوامبر هم کماکان مجاز خواهد بود را دشوار خواهد کرد.

الیزابت روزنبرگ، از مقامات سابق وزارت خزانه داری که اینک در مرکز امنیت آمریکایی جدید کار می کند می گوید: "اجازه به ایران برای ماندن در سوئیفت کار را برای ایران برای وارد کردن اجناس بشردوستامه همچون داروهای مجاز در تحریم ها آسان می کند و به ایالات متحده کمک می کند تا بتواند تصریح کند تحریم ها علیه حکومت ایران است و نه مردم ایران." هر چند او تاکید دارد خارج کردن ایران از سوئیفت یک میانبر سریع برای منزوی کردن ایران است.

هرچند تتندروها از تصمیم ترامپ در ماه مه برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک خشنود شدند و برای اعمال تحریم های اولیه در ماه آگوست هورا کشیدند، اما حالا از اینکه می بینند وزارت خزانه داری احتمالا به جای هدف قرار دادن اعضای سوئیفت در صورت عدم قطع ارتباط با ایران، ترجیح می دهد از ابزارهای امن موجود برای انزوای ایران استفاده کند، در غلیان و خشم هستند.

منبع: میامی هرالد / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

 

کلید واژه ها: تحریم ایران عدم اجماع برای تحریم ایران تحریم سوئیفت


( ۴ )

نظر شما :