مایک پامپئو: برخی عوامل قتل خاشقجی از اعضای دفتر سلطنتی، سازمان اطلاعات و وزارت خارجه عربستان هستند

۰۲ آبان ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۸ کد : ۱۹۷۹۷۲۴ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آمریکا از شناسایی برخی از مقام‌های سعودی که در قتل جمال خاشقجی نقش داشته‌اند خبر داد و گفت، اقداماتی مانند لغو روادید و همچنین اعمال تحریم علیه آنها بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: ما توانستیم دست‌کم برخی از مسؤولان و عاملان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را شناسایی و مشخص کنیم. در میان آنها افرادی از خاندان سلطنتی، سازمان اطلاعات، وزارت خارجه و وزارتخانه‌های دیگر عربستان هستند که ما به آنها در خصوص دست داشتن‌شان در قتل خاشقجی ظنین هستیم.

پامپئو گفت که او و رئیس‌جمهور کشورش از این وضعیت راضی نیستند.

او گفت: نباید شکی وجود داشته باشد که ایالات متحده این عمل بی‌رحمانه برای خاموش کردن روزنامه‌نگار خاشقجی با توسل به خشونت را تحمل نمی‌کند.

پامپئو در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا توضیحات محمد بن سلمان از حادثه را خواهد پذیرفت، تصریح کرد: ما فقط نتایجی را که خودمان به آن رسیده‌ایم، می‌پذیریم.

او ادامه داد: افراد زیادی در جهان داریم که برای رسیدن به برداشت خودمان از ماجرا تلاش می‌کنند. ما اطلاعات خودمان را کسب خواهیم کرد. خودمان به واقعیت پی خواهیم برد.

پامپئو در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد: این تنبیه‌ها آخرین اقدام از سوی ایالات متحده در این قضیه نخواهد بود. ما کاملا صریح هستیم در این زمینه که آمریکا در قبال این نوع اقدام وحشیانه برای ساکت کردن خاشقجی از طریق اعمال خشونت سازش نخواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال اظهار داشت:‌ آمریکا منافع استراتژیک مشترک خود را با عربستان حفظ خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: تا زمانی که تحقیق در پرونده قتل خاشقجی ادامه یابد ما نیز به اطلاع از حقایق ادامه خواهیم داد. ترک‌ها به ما اطلاع داده‌اند که سعودی‌ها با آنها همکاری می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: دولت روادید کسانی را که مشخص شوند مسؤول مرگ خاشقجی هستند، لغو خواهد کرد. ما با وزارت خزانه‌داری آمریکا برای بررسی اجرای قانون "مگنیتسکی" علیه عاملان کشته شدن خاشقجی همکاری می‌کنیم.

این دیپلمات آمریکا گفت: با کنگره و کشورهای هم‌پیمان برای مجازات عوامل قتل خاشجقی نیز همکاری خواهم کرد.

کلید واژه ها: مایک پمپئو جمال خاشقجی


نظر شما :